Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 26 marca 2023

Religia kulturowy obraz literacki

 

         Biorąc pod uwagę zdobytą przez dziesiątki lat wiedzę mogę stwierdzić, że doktryna religijna żydowsko-chrześcijańska jest kulturowym dziełem literackim. To obraz który przedstawia relację Boga ze stworzeniami ludzkimi. To wizja mająca wygenerować w umysłach sferę nadprzyrodzoną. Jest opracowana na kanwie istnienia Przyczyny Sprawczej jakim jest Stwórca, która jest faktem rzeczywistym. Doktryna wiary oparta jest na ludzkich odczuciach, natchnieniach i przyrodzonego daru który został zakorzeniony w istotach ludzkich. Doktrynę religijną mogę przyrównać do prawdy (rzeczywistości prawdziwej) ale namalowanej w stylu impresjonistycznym.  Inaczej mówiąc, prawdziwe zdarzenia stwórcze, z braku możliwości przeprowadzania badań są przedstawiane na sposób artystyczny, kulturowy, opisowy. Jak większość dzieł artystycznych niosą w sobie symbolikę, w niej treści religijne. Zamazane obrazy mają za zadanie prowokować do szukania prawdy. do stawiania pytań. Religia jest wiecznym poszukiwaniem ideału, doskonałości, która spodziewa się znaleźć w Bogu.

           Niezwykłością jest, że Prawda obiektywna, jaką jest istnienie Stwórcy (Boga) nie może być podawana w formie zdań oznajmujących potwierdzonych badaniami, ale ukryta w symbolach i w ramy kulturowe (literatura, obrazy).

            Zataczając potężne koło epistemonologiczne (poznawcze) wróciłem do przekazanej mi w młodości wiary. Jedynym zastrzeżeniem jest, że nie przejmuję się już tym co gorszyło mnie w czasie odkrywania krytycznych aspektów literackich, mitów, haggad, legend. Zaspokojony częściowo w wiedzę mogę oddać się przeżyciom, które dostarczają święte księgi, tradycja. Mogę spokojnie uczestniczyć w liturgii, która ma w sobie elementy nieracjonalne, słuchać i przeżywać piękne dzieła muzyczne, które łechtają mój organ słuchu. Jestem przysposobiony i dojrzały do uprawiania kultu. Jestem otwarty na Boga.

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633  https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz