Stare Księgi Prawa opracowane przez poprzednie
pokolenia zostały ukryte w Świątyni jerozolimskiej, zamurowane i obite metalem:
"W tym samym czasie Ezechiasz kazał oderwać obicia drzwi i futryn
świątyni Pańskiej" (2 Krl 18,19). Za panowania Jozjasza w czasie
prowadzenia prac remontowych w świątyni zostały one odkryte (przed rokiem 609).
Arcykapłan Chilkiasz przekazał je pisarzowi Szafanowi, który zapoznał się z ich
treścią i poszedł do króla Jozjasza zdać mu relację z cennego odkrycia. Król
był zaskoczony i bardzo przejęty. Zdał sobie sprawę z dziedzictwa religijnego,
w którym jego naród był związany. Zapewne czuł się zawstydzony myśląc o życiu
swoich rodaków i królów, w tym o swoim ojcu Amonie, który: "Czynił on
to, co jest złe w oczach Pańskich, tak jak czynił jego ojciec, Manasses.
Kroczył on tą samą drogą, którą szedł jego ojciec. Służył bożkom, którym służył
jego ojciec, i pokłon im oddawał. Opuścił Pana, Boga swoich przodków, i nie
kroczył drogą Pańską" (2 Krl 21,20–22). Ojciec Jozjasza Amon został
zabity prze jego służbę.
Nie wiadomo jaki był stan odnalezionych ksiąg?
Zawierały one teksty spisane w różnych tradycjach (jahwistycznej, elohistycznej).
Na szczęście kolejni redaktorzy, przez szacunek do nich nie usuwali je w
nowszych redakcjach. Najstarszym zachowanym tekstem jest Pieśń Debory z Księgi
Sędziów spisane w XII w. p.n.e. Proces formowania się ST trwał ok. 1000 lat.
Dzisiejsza redakcja rozpoczęła się w 622 przed Chrystusem, kiedy król Jozjasz
wprowadził reformę religijną.
Jozjasz postanowił wzorować się na życiu Dawida. Z
odnalezionych ksiąg zrozumiał, że przodkowie nie postępowali zgodnie z wolą Boga. W tych czasach Boga
traktowano na podobieństwo władcy ludzkiego. Przestraszył się, że Bóg może
zapłonąć gniewem, i może spotkać ich kara. Król szukał zrozumienia. Odwiedził
słynną w owych czasach prorokinię Chuldę. Ona potwierdziła gniew Pana. Jozjasz
nie chciał być ukarany za życia i czynił wszystko aby odsunąć w czasie
zapowiedzianą zagładę. W Świątyni dokonał
liturgiczną odnowę Przymierza z Panem. Tym gestem chciał wzbudzić u
rodaków potrzebę dokonania odnowy religijnej. Z rozkazu króla usunięto ze
Świątyni boginię Aszerę: "Zburzył domy osób, uprawiających nierząd
sakralny w świątyni Pańskiej, gdzie kobiety przędły zasłony dla Aszery"
(2 Krl 23,7). Dokonał oczyszczenia miejsc prowadzenia kultów i obrzędów nie
związanych z kultem Boga Jahwe. Król przywrócił dawne obrządki religijne,
święto Paschy i inne. Ja pisze w Księdze Królewskiej: "Jednakże Pan nie
poniechał żaru wielkiego gniewu. Gniew ten zapłonął przeciw Judzie za wszystkie
zniewagi, które Mu wyrządził Manasses. I Pan powiedział: «Nawet Judę odtrącę od
oblicza mego, tak jak odtrąciłem Izraela. Odrzucę to miasto, które wybrałem,
Jeruzalem, i świątynię, o której powiedziałem: Tam będzie moje Imię!» "
(2 Krl 23,26–27).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz