Redakcja ksiąg Starego Testamentu trwała około tysiąc
lat. Od XII – II w. przed Chr. (Kantyk Debory: Sdz 5,1–31 uważany jest za jeden
z najstarszych fragmentów Biblii, zredagowany ok. XII w. przed Chr.), podczas
gdy ostateczną redakcję najpóźniejszych ksiąg Nowego Testamentu niektórzy
umieszczają w drugim stuleciu po Chrystusie. Gliniane tabliczki były pierwszym
zapisem Biblii. Później, nie wiadomo, czy pisano Ją na papirusach, czy na
pergaminach. Posługiwano się alfabetem
hebrajskim składającym się z 22 znaków. Język hebrajski nie należy do grupy
języków indoeuropejskich. Posiada on specyficzne formy wyrazu, niekiedy trudne
do przełożenia na język polski. Najstarsze fragmenty zawierały wspomnienia o
Abrahamie i jego potomkach, wejście Izraela pod wodzą Jozuego do Kanaanu,
zagrożenia ze strony Filistynów. Równolegle kultywowano ustną tradycję, a jej
spisane fragmenty przechowywano w sanktuariach. W okresie królestwa (X wiek
przed Chr.) w Izraelu kompletowano wcześniejsze zapiski oraz spisywano ustne
przekazy. W okresie podzielonego królestwa, zaczęła powstawać literatura,
tworzona głównie przez proroków. Pierwszymi prorokami piszącymi byli Amos i Ozeasz (VIII w. Przed Chr.). Byli oni
pierwszymi komentatorami historii, w której odkrywali zamiary Boże względem
narodu i świata. Prorocy to osoby powołane w sposób nadzwyczajny przez samego
Boga do powiernictwa Bożego i Jego tajemnic. Byli oni w kontakcie z Bogiem na
sposób mistyczny (ekstatyczne przeżycia, neurotyczne słyszenie głosu Boga,
widzenia, wizje, sny): Pan
powiedział do mnie (Iz 8,1).
Najstarsza
tradycja źródłowa zwana jahwistyczną (J) powstawała ok. X w. przed Chr.
w Jerozolimie. W okresie IX–VIII w. przed Chr., po podziale królestwa izraelskiego
opracowano tradycję elohistyczną (E), następnie deuteronomiczną
(D, największy
rozwój nastąpił wkrótce po reformie Jozjasza w VII–VI w. przed Chr. oraz
podczas wygnania babilońskiego, ostateczne utrwalenie tej tradycji nastąpiło w
czasach po wygnaniu) i kapłańską (P, początek drugiej połowy VI/V w. przed Chr.).
Pięcioksiąg, który był zredagowany ok. 400 r. przed Chr zawierał kompilację ww.
źródłowych tradycji. Hagiografowie nie
odrzucali różnych wcześniejszych tradycji, dlatego w Starym Testamencie
zachowały się do dnia dzisiejszego różne opisy powstania człowieka. Końcowa
redakcja Starego Testamentu zakończyła się z początkiem II, a końcem I wieku
przed narodzinami Chrystusa.
Teoria czterech źródeł (J), (E), (D), (P) Pięcioksięgu
jest obecnie podważana (Rendtorff, Erhard Blum, Seter). W 1975 r. J. van Seter
w książce Abraham in History and Tradition (New Haven 1975) przedstawił
rewolucyjną hipotezę, w której uważał, że tradycja deuteronomiczna była starsza
od jahwistycznej. Według niego obejmowała ona całe Powtórzone Prawo aż do
Drugiej Księgi Królewskiej. Powstała w VII w. przed Chr. Tradycja jahwistyczna
(J) powstała dopiero w drugiej połowie VI w. przed Chr. i została dołączona do
pierwszego dokumentu D. J. van Seter
neguje też istnienie źródła (E).
Identyfikacja tradycji danego fragmentu biblijnego dla zwykłego
czytelnika jest bardzo trudna. Głowią się nad nimi egzegeci. W tradycji
elohimskiej imieniem Boga jest Elohim
(l.mnoga bogowie). To forma uroczysta używana ex katedra – my bogowie ...
Końcowy redaktor przywołuję najpierw
tradycję późniejszą kapłańską:
"Na
początku Bóg stworzył niebo i ziemię. Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem:
ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami
[] Bóg widząc, że światłość jest dobra,
oddzielił ją od ciemności." (Rdz 1,1–2,4a). Dalszy tekst jest
uzupełnieniem późniejszym.
Opis
stworzenia powtarza w rozdziale drugim z tradycji starszej jahwistycznej:
"nie było jeszcze żadnego krzewu polnego na ziemi,
ani żadna trawa polna jeszcze nie wzeszła - bo Pan Bóg nie zsyłał deszczu na
ziemię i nie było człowieka, który by uprawiał ziemię i rów kopał w ziemi, aby
w ten sposób nawadniać całą powierzchnię gleby - wtedy to Pan Bóg ulepił
człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego
stał się człowiek istotą żywą [...] " (Rdz 2,4b–3,24).
W tradycji
kapłańskiej: "Stworzył więc Bóg
człowieka na swój obraz,
na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę." (Rdz 1,27), a tradycji jahwistycznej: "Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą. " (Rdz 2,7).
na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę." (Rdz 1,27), a tradycji jahwistycznej: "Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą. " (Rdz 2,7).
W pierwszym opisie postawiono
akcent, że człowiek został stworzony na podobieństwo Stwórcy. Natura duchowa
jest tu mocno zaakcentowana. W duchu człowiek jest mocny jak Stwórca, w drugim
okazany jest osobisty wkład Boga w stworzeniu człowieka. Bóg sam, własnoręcznie
ulepił człowieka. Jednocześnie przekazano informację o kruchości człowieka.
Tworzywem jest materia z prochu wzięta.
Jak widać, jedna tradycja uzupełnia drugą. Każda z
tradycji wprowadza nowe elementy. Merytorycznie się różnią, ale jako całość
przekazują klimat stworzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz