Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 28 marca 2016

Po Zmartwychwstaniu, Après la Résurrection


          Interesujące są słowa Jezusa Chrystusa wypowiedziane po swoim Zmartwychwstaniu dotyczące doktryny religijnej oraz wykonane gesty i znaki. Jezus przede wszystkim chciał dać świadectwo swojego Zmartwychwstania: niech idą do Galilei, tam Mnie zobaczą (Mt 28,10); Potem ukazał się w innej postaci dwom z nich na drodze, gdy szli do wsi (Mk 16,12); W końcu ukazał się samym Jedenastu, gdy siedzieli za stołem (Mk 16,14); Gdy tak rozmawiali i rozprawiali z sobą, sam Jezus przybliżył się i szedł z nimi  (Łk 24,15); Pan rzeczywiście zmartwychwstał i ukazał się Szymonowi  (Łk 24,34); On sam stanął pośród nich i rzekł do nich: «Pokój wam!»  (Łk 24,36); To już trzeci raz, jak Jezus ukazał się uczniom od chwili, gdy zmartwychwstał (J 21,14). Potwierdza też otrzymaną przez Ojca Niebieskiego władzę: Dana i jest wszelka władza w niebie i na ziemi (Mt 28,18).
          Jezus już nie poucza i nie przekazuje wiedzy nadprzyrodzonej, którą z pewnością pozyskał w niebie. W drodze do Emmaus streszcza jedynie historię swojego powołania i wyjaśnia prorocze pisma: I zaczynając od Mojżesza poprzez wszystkich proroków wykładał im, co we wszystkich Pismach odnosiło się do Niego  (Łk 24,27), ale wskazuje: Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem  (Mt 28,19–20); Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu! (Mk 16,15). Udziela pocieszenia: A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata (Mt 28,20). Obiecuje współdziałanie: Pan współdziałał z nimi i potwierdził naukę znakami, które jej towarzyszyły  (Mk 16,19).
          Wątpliwe są słowa Ewangelisty Marka, który pisze: Kto uwierzy i przyjmie chrzest, będzie zbawiony; a kto nie uwierzy, będzie potępiony.  Tym zaś, którzy uwierzą, te znaki towarzyszyć będą: w imię moje złe duchy będą wyrzucać, nowymi językami mówić będą;  węże brać będą do rąk, i jeśliby co zatrutego wypili, nie będzie im szkodzić. Na chorych ręce kłaść będą, i ci odzyskają zdrowie (Mk 16,16–18). Marek reprezentuje judaistyczny pogląd i przyrównuje Jezusa do srogiego Boga Starego Testamentu. Nie radzę, szczególnie osobom wierzącym, brać do rąk jadowitych węży, pić truciznę itp. Aby się przekonać co do prawdziwości słów Marka. Nie wszystkie osoby święte mają też dar uzdrawiania. Jak pisze w przypisach Ewangelii św. Marka w niektórych rękopisach brak tekstu 16,9–20. Historia Marka kończy się sceną z udziałem kobiet, które przychodzą do grobu Jezusa i odkrywają, że jego ciała już w nim nie ma: Nikomu też nic nie powiedziały, bo się bały (Mk 16,8). Te ostatnie słowa Marka, zapisano w najstarszym manuskrypcie, pochodzącym z III–IV wieku. Być może też Ewangelista dorzucił nieprzemyślane zakończenie po to, aby znalazły się relacje w ukazywaniu się Chrystusa zmartwychwstałego.
          Podobnie Ewangelista Łukasz, w swojej nadgorliwości, dorzucił własne opracowania:  Popatrzcie na moje ręce i nogi: to Ja jestem. Dotknijcie się Mnie i przekonajcie: duch nie ma ciała ani kości, jak widzicie, że Ja mam».  Przy tych słowach pokazał im swoje ręce i nogi.  Lecz gdy oni z radości jeszcze nie wierzyli i pełni byli zdumienia, rzekł do nich: «Macie tu coś do jedzenia?»  Oni podali Mu kawałek pieczonej ryby.  Wziął i jadł wobec nich (Łk 24,39–42). Jezus miał postać duchową, która nie pozwalała na gesty cielesne.
          Wydaje się, że Łukasz przygotowywał fundament pod nową religię. Podpowiadał jak należy postępować: gdzie stale przebywali w świątyni, błogosławiąc Boga  (Łk 24,53). W słowach: Potem rzekł do nich: «To właśnie znaczyły słowa, które mówiłem do was, gdy byłem jeszcze z wami: Musi się wypełnić wszystko, co napisane jest o Mnie w Prawie Mojżesza, u Proroków i w Psalmach».  Wtedy oświecił ich umysły, aby rozumieli Pisma,  i rzekł do nich: «Tak jest napisane: Mesjasz będzie cierpiał i trzeciego dnia zmartwychwstanie,  w imię Jego głoszone będzie nawrócenie i odpuszczenie grzechów wszystkim narodom, począwszy od Jerozolimy.  Wy jesteście świadkami tego.  Oto Ja ześlę na was obietnicę mojego Ojca. Wy zaś pozostańcie w mieście, aż będziecie przyobleczeni mocą z wysoka» (Łk 24,44–49). Szczególnie ważne są przesłania: Wtedy oświecił ich umysły;  Wy jesteście świadkami tego. Słowa te zobowiązują do narzuconej postawy.
          Podobnie Ewangelia Jana wykorzystuje fakt Zmartwychwstania Jezusa do propagowania nowego kościoła i jego przywództwa: Rzekł do niego [Piotra]: Paś baranki moje! (J 21,15).
          Opisane przez Ewangelistów Zmartwychwstanie wydaje się prawdziwe. Nie dostrzega się u nich nadmiernego epatowania zdarzenia. Przekaz jest raczej prosty i skromny. W tekstach wyczuwa się  niezwykłą Prawdę. Jest ona treścią wiary. I ja dołączam się do tych, którzy uwierzyli.  


Tłumaczenie

          Intéressant sont les paroles de Jésus-Christ prononcés après sa résurrection sur la doctrine religieuse et des gestes et des signes faits. Il voulait surtout témoigner de sa résurrection: Alors Jésus leur dit: allez dire à mes frères de se rendre en Galilée: c'est là qu'ils me verront (Matthieu 28:10); Après cela, il apparut, sous une autre forme, à deux d'entre eux qui étaient en chemin pour aller à la campagne (Marc 16:12) ; Enfin, il apparut aux onze, pendant qu'ils étaient à table; et il leur reprocha leur incrédulité et la dureté de leur coeur, parce qu'ils n'avaient pas cru ceux qui l'avaient vu ressuscité (Marc 16:14) ; Pendant qu'ils parlaient et discutaient, Jésus s'approcha, et fit route avec eux (Luc 24:15); Le Seigneur est réellement ressuscité, et il est apparu à Simon (Luc 24:34); lui-même se présenta au milieu d'eux, et leur dit: La paix soit avec vous! Luc 24:36); Ceci est maintenant la troisième fois que Jésus est apparu à ses disciples depuis qu'il est ressuscité des morts (Jean 21:14). Il reconnait aussi reçu par la puissance du Père céleste: Tout pouvoir m'a été donné dans le ciel et sur la terre (Matthieu  28:18).
          Il n'enseigne pas et ne transmet pas la connaissance du surnaturel, qui a certainement gagné dans le ciel. Sur le chemin d'Emmaüs résume seulement l'histoire de sa vocation et explique les écrits prophétiques: Et, commençant par Moïse et par tous les prophètes, il leur expliqua dans toutes les Écritures ce qui le concernait  (Luc 24 :27), mais souligne: Allez, faites de toutes les nations des disciples, les baptisant au nom du Père, du Fils et du Saint Esprit,
et enseignez-leur à observer tout ce que je vous ai prescrit. Et voici, je suis avec vous tous les jours, jusqu'à la fin du monde
(Matthieu 28:19–20) ; Puis il leur dit: Allez par tout le monde, et prêchez la bonne nouvelle à toute la création (Marc 16:15) ; consolation accordé: et enseignez-leur à observer tout ce que je vous ai prescrit. Et voici, je suis avec vous tous les jours, jusqu'à la fin du monde (Matthieu 28:20), promesses de coopération: Le Seigneur, après leur avoir parlé, fut enlevé au ciel, et il s'assit à la droite de Dieu  (Marc 16:19).
          Douteux sont les paroles de l'évangéliste Marc, qui écrit: Celui qui croira et qui sera baptisé sera sauvé, mais celui qui ne croira pas sera condamné.
Voici les miracles qui accompagneront ceux qui auront cru: en mon nom, ils chasseront les démons; ils parleront de nouvelles langues;
 ils saisiront des serpents; s'ils boivent quelque breuvage mortel, il ne leur feront point de mal; ils imposeront les mains aux malades, et les malades, seront guéris
 (Marc 16:16–18). Marc représente le point de vue judaïque et compare Jésus à la dure Dieu de l'Ancien Testament. Je ne conseille pas, en particulier les croyants, prendre entre les mains des serpents venimeux, boire du poison, etc. Pour connaître la véracité des paroles de Marc. Pas toutes les personnes ont un don sacré de guérison.  Comme il l'explique dans les notes de l'Evangile de saint Faire aucun texte 16,9-20 dans certains manuscrits. Histoire de Marc se termine par une scène impliquant des femmes qui viennent au tombeau de Jésus et de découvrir que son corps n'a pas en lui: quiconque a également dit rien, car ils avaient peur (Mc 16:8). Ces derniers mots de Marc, écrit dans le plus ancien manuscrit datant du III-IV siècle. Peut-être l'évangéliste ajouté, l'achèvement téméraire pour fonder une relation en montrant le Christ ressuscité.
        De même Luc, dans son zèle, a ajouté leur propre développement: Voyez mes mains et mes pieds, c'est bien moi; touchez-moi et voyez: un esprit n'a ni chair ni os, comme vous voyez que j'ai.
Et en disant cela, il leur montra ses mains et ses pieds.
Comme, dans leur joie, ils ne croyaient point encore, et qu'ils étaient dans l'étonnement, il leur dit: Avez-vous ici quelque chose à manger?
Ils lui présentèrent du poisson rôti et un rayon de miel
(Luc 24 :39–42). Jésus avait une figure spirituelle, qui ne permettait pas des gestes du corps.
          Il semble que Luc préparait les bases d'une nouvelle religion. Indique comment procéder: et ils étaient continuellement dans le temple, louant et bénissant Dieu (Luc 24,53). Dans les mots: Puis il leur dit: C'est là ce que je vous disais lorsque j'étais encore avec vous, qu'il fallait que s'accomplît tout ce qui est écrit de moi dans la loi de Moïse, dans les prophètes, et dans les psaumes.  Alors il leur ouvrit l'esprit, afin qu'ils comprissent les Écritures.  Et il leur dit: Ainsi il est écrit que le Christ souffrirait, et qu'il ressusciterait des morts le troisième jour,  et que la repentance et le pardon des péchés seraient prêchés en son nom à toutes les nations, à commencer par Jérusalem.  Vous êtes témoins de ces choses.  Et voici, j'enverrai sur vous ce que mon Père a promis; mais vous, restez dans la ville jusqu'à ce que vous soyez revêtus de la puissance d'en haut (Luc 24:44–49). Particulièrement importants sont les messages: Puis il leur ouvrit l'esprit; Vous êtes témoins de ces choses. Ces mots se sont engagés à la posture imposée.
          De même, l'Évangile de Jean utilise le fait de la résurrection de Jésus de promouvoir une nouvelle église et ses dirigeants: Jésus lui dit: Pais mes agneaux (Jean 21:15).
          Décrit par la résurrection Evangélistes semble être vrai. Il ne les voit pas trop choquer les événements. Le message est assez simple et modeste. Les textes peuvent sentir la vérité extraordinaire. Il est le contenu de la foi. Et je me joins à ceux qui ont cru.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz