Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 12 czerwca 2016

Życie i godność człowieka. La vie et la dignité humaine


         W piątym dniu stwarzania świata Bóg powołał istoty żywe. Potem Bóg rzekł: «Niechaj się zaroją wody od roju istot żywych, a ptactwo niechaj lata nad ziemią, pod sklepieniem nieba!» Tak stworzył Bóg wielkie potwory morskie i wszelkiego rodzaju pływające istoty żywe, którymi zaroiły się wody, oraz wszelkie ptactwo skrzydlate różnego rodzaju. Bóg widząc, że były dobre, pobłogosławił je tymi słowami: «Bądźcie płodne i mnóżcie się, abyście zapełniały wody morskie, a ptactwo niechaj się rozmnaża na ziemi».
I tak upłynął wieczór i poranek - dzień piąty
(Rdz 1,20–23). To ważny moment w dziejach Świata. Rodzi się życie, kolejna tajemnica Boga. Początkowo w prymitywnej formie, w środowisku wodnym. Potem przez ewolucję zawładnie ziemią i przestrzenią. Wielkie potwory morskie to gady, które osiągały znaczne wymiary. Owocem błogosławieństwa jest zdolność do przekazywania życia. Etymologia słowa błogosławić z hebrajskiego (berakah) wywodzi się od kolana (berek). Jest tu ukryta aluzja do cielesności jako przyczyny płodności i źródła życia. Bóg powołał w sposób cudowny pierwsze życie, kolejne wywodzą się z aktów płodności. Mimo, że życie biologiczne fascynuje swoimi walorami, to dla Boga jest aktem wstępnym do swojego prawdziwego arcydzieła. Dzień szósty poświęcony jest opisowi ewolucji życia na ziemi. Końcowym aktem jest powołanie człowieka: Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz,
na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę
(Rdz 1,27). To niezwykła wiadomość. Człowiek jest najdoskonalszym obrazem Boga. Inaczej mówiąc, gdyby Bóg przybrał postać materialną, byłby podobny do człowieka. Spójnik gdyby eliminuje dyskusję, czy Bóg byłby podobny do mężczyzny, czy kobiety. Człowiek jest obrazem fizycznej postaci Stwórcy, ale nie tylko. Człowiek otrzymał wiele darów, w tym: duszę (naturę duchową), życie duchowe, własną wolę, wolność. Można powiedzieć, że człowiek otrzymał specjalną godność, która go wyróżnia od wszelakiego innego życia biologicznego. Wraz z powołaniem człowiek otrzymał zadania: Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi (Rdz 1,28). Można odczytać, że Bogu zależy na ilości powołań ludzkich. W tym kryje się jakiś zamysł.
          W pierwszym opisie stworzenia Bóg przekazuje prawo do pokarmu wegetariańskiego: I rzekł Bóg: «Oto wam daję wszelką roślinę przynoszącą ziarno po całej ziemi i wszelkie drzewo, którego owoc ma w sobie nasienie: dla was będą one pokarmem. 30 A dla wszelkiego zwierzęcia polnego i dla wszelkiego ptactwa w powietrzu, i dla wszystkiego, co się porusza po ziemi i ma w sobie pierwiastek życia, będzie pokarmem wszelka trawa zielona». I stało się tak (Rdz 1,29–30).
          Jak wskażę później Bóg dopuści spożywanie mięsa. Czy Bóg miałby zmienić zdanie? To niepodobne. Tu ujawnia się różna zdolność odczytywania przez autorów natchnionych intencji Boga. Która wersja jest prawdziwsza? Wydaje mi się, że pomyłka autorów nie jest przypadkowa. Bóg wskazuje, że człowiek winien dążyć do doskonałości, która nie pozwala niszczyć życia innych. Ponieważ świat w sobie jest niedoskonały Bóg dopuścił wzajemne zjadanie się. Widać, że samo życie nie jest jeszcze najwyższą wartością. To miejsce zaszczytne obejmuje dopiero człowiek. Człowiek jednak lituje się nad zwierzętami, okazuje wrażliwość nad nędznym losem zwierząt. Człowiek może więc zmienić reguły gry. To niezwykły dar na przyszłość. Z drugiej strony winien być wdzięczny za swoje człowieczeństwo. Wegetarianizm jest człowiekowi zadany w dalekiej przyszłości.



La vie et la dignité humaine

          Le cinquième jour de la création Dieu a appelé les êtres vivants. Dieu dit: Que les eaux produisent en abondance des animaux vivants, et que des oiseaux volent sur la terre vers l'étendue du ciel.   Dieu créa les grands poissons et tous les animaux vivants qui se meuvent, et que les eaux produisirent en abondance selon leur espèce; il créa aussi tout oiseau ailé selon son espèce. Dieu vit que cela était bon.  Dieu les bénit, en disant: Soyez féconds, multipliez, et remplissez les eaux des mers; et que les oiseaux multiplient sur la terre.   Ainsi, il y eut un soir, et il y eut un matin: ce fut le cinquième jour (Gn 1:20–23). Ceci est un moment important dans l'histoire du monde. La vie est né, un autre mystère de Dieu. Dans un premier temps, la forme primitive dans le milieu aquatique. Ensuite, ils prennent possession de l'évolution de la terre et de l'espace. Les grands monstres marins sont des reptiles, qui ont atteint une taille significative. Le fruit de la bénédiction est la capacité à transmettre la vie. L'étymologie de la bénédiction hébraïque (de berakah) est dérivé du genou (berek). Il y a une allusion cachée à la chair comme étant la cause de la fertilité et la source de vie. Dieu appela miraculeusement première vie, une autre provenant d'actes de fertilité. Bien que la vie biologique fascine leurs valeurs, que Dieu est un acte préliminaire à son véritable chef-d'œuvre. La sixième journée est consacrée à la description de l'évolution de la vie sur terre. Le dernier acte est la vocation de l'homme: il le créa à l'image de Dieu, il créa l'homme et la femme (Gn 1:27). Ceci est un message inhabituel. L'homme est l'image la plus parfaite de Dieu. En d'autres termes, si Dieu a pris la forme de la matière serait semblable à l'homme. Conjonction éliminerait le débat de savoir si Dieu serait semblable à un homme ou une femme. L'homme est l'image de la forme physique du Créateur, mais pas seulement. Man a reçu de nombreux cadeaux, y compris: l'âme (de nature spirituelle), la vie spirituelle, leur propre volonté, la liberté. On pourrait dire que l'homme a reçu une dignité particulière qui le distingue des autres toutes sortes de la vie biologique. Avec la nomination d'un homme compte tenu de la tâche: Soyez féconds, multipliez, remplissez la terre, et l'assujettissez; et dominez sur les poissons de la mer, sur les oiseaux du ciel, et sur tout animal qui se meut sur la terre (Gn 1:28). On peut lire que Dieu dépend du nombre de vocations humaine. Dans ce trouve une idée.
          La première description de la création, Dieu donne le droit à un régime végétarien:  Et Dieu dit: Voici, je vous donne toute herbe portant de la semence et qui est à la surface de toute la terre, et tout arbre ayant en lui du fruit d'arbre et portant de la semence: ce sera votre nourriture.   Et à tout animal de la terre, à tout oiseau du ciel, et à tout ce qui se meut sur la terre, ayant en soi un souffle de vie, je donne toute herbe verte pour nourriture. Et cela fut ainsi (Gn 1:28–30).
          Comme je le montrerai plus tard, Dieu permet la consommation de viande. Est-ce que Dieu allait changer votre esprit? Il dissemblables. Ici se révèle la capacité de lire les différents auteurs inspirés par les intentions de Dieu. Quelle version est plus vrai? Il me semble que l'erreur les auteurs ne sont pas accidentelles. Dieu montre que l'homme doit viser l'excellence, qui ne permet pas de détruire la vie des autres. Depuis que le monde en lui-même est un Dieu imparfait a permis de manger les uns les autres. On peut voir que la vie elle-même est pas la plus grande valeur. La place d'honneur, ne comprend que l'homme. Mais l'homme prend pitié sur les animaux, ce qui prouve la sensibilité du sort misérable des animaux. L'homme ne peut donc changer les règles du jeu. Ceci est un don extraordinaire pour l'avenir. D'autre part, devraient être reconnaissants pour son humanité. Le végétarisme est un homme situé dans le futur lointain.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz