Łączna liczba wyświetleń

środa, 24 maja 2023

Dekalog

 

             Dekalog biblijny to najbardziej znany fragment Biblii. Można się z nim zapoznać w dwóch księgach: Wj 20,1-21 i Pwt ,6-21. Różnice. które w nich występują świadczą, że koncepcja dekalogu ewoluowała wraz z zapotrzebowaniem społecznym.  Zapis w Księdze Wyjścia jest intencyjny przez hagiografa pierwotnego, a zapis w Księdze Powtórzonego Praw pochodzi z redakcji późniejszych.  Zasady moralne które się w nich znalazły znane były W Egipcie w czasach przedmojżeszowych. Źródłem starszym od redakcji Tory są Pouczenia Ptah–-hotepa, wezyra  jednego z faraonów, powstałych ok. roku 2450 przed Chr. W "Księdze zmarłych" znajdują się zapisy: "Nie popełniłem niesprawiedliwości przeciw ludziom,...Nie zabijałem,..Niekazaem zabijać,.. Nie dopuściłem sie cudzołóstwa,.. Nie byłem chciwy, Nie kradłem,.. Nie pwiedziałem kłamstwa.". Dekalog, a w nim: "Nie będziesz zabijał" (Wj 20,13; Pwr 5,17) już w X wieku przed Chr. był inspiracją dla hagiografa jahwinisty, który w niezwykłą mocą piętnuje grzech zabójstwa Kaina (Rdz 4,1–16) . Nie można wykluczyć, że w X wieku przed Chr. prorok Natan opierał się na Dekalogu (Wj 20, 13n; Pwt 15,17n) gdy wytknął Dawidowi jego cudzołóstwo z Batszebą i zabójstwo Uriasza (J. St Synowiec OFMCpnv). Prorok Ozeasz, który żył w VIII wieku przed Chr. nawiązywał do Dekalogu, wkładając w usta Jahwe wykroczenia:  "Słuchajcie słowa Pana, synowie Izraela,  On bowiem spór wiedzie z mieszkańcami kraju, gdyż zaginęły wierność i miłość i znajomość Boga na ziemi. Przeklinają, kłamią, mordują i kradną, cudzołożą, popełniają gwałty, a zbrodnia idzie za zbrodnią." (Oz 4,1–2, por Wj 20,13–17; Pwt 5,17–20). Prorok Jeremiasz pisał: " Nieprawda? Kraść, zabijać, cudzołożyć, przysięgać fałszywie, palić kadzidło Baalowi, chodzić za obcymi bogami, których nie znacie..." (Jr 7,9). Ciekawy jest werset: "Nie będziesz miał bogów innych oprócz Mnie" (Pwt 5,7). Księga nie wyklucza istnienia innych bogów skoro pojawił się ten zapis. To świadczy, że politeizm u Izraelitów panował jeszcze bardzo długo.

            Na przykładzie  obcych źródeł Dekalogu można wysnuć wniosek, że hagiografowie opracowując własną koncepcję religijną opierali się na wiedzy okolicznych kultur i ich religii. To świadczy, że Bóg udostępnił swoje zamysły nie tylko narodowi wybranemu. One zostały odczytane w zakamarkach ludzkich umysłów i serca. Prawa Boże są dostępne dla każdego. Trzeba tylko podjąć trud odczytania.

 

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633  https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz