Łączna liczba wyświetleń

środa, 13 lipca 2022

Teleskopy Hubble'a i Webb'a

 

          Obrazy uzyskane przez teleskop Haubble'a budziły mój zachwyt. Teraz  dokonania zwierciadła James'a Webb'a JWST jeszcze bardziej mnie zaskakują, Za jego pomocą można oglądać Świat sprzed 13.5 miliarda lat. Dla następnych udoskonaleń nie ma jeszcze pytań. Za pomocą nowego teleskopu  można uzyskać dokładniejsze obrazy wczesnego wszechświata. Może za jego pomocą będzie można się dowiedzieć coś więcej o czarnych dziurach i czarnej materii?

          JWST (James Webb Space Telescop) rozpoznaje krótsze promienie elektromagnetyczne  podczerwieni o długości od 0.6 do 28.5 mikrometra jakie się rozchodzą w kosmosie, niż zasłużony już teleskop Hubble'a.

          Zbudowany jest z 18 sześciokątnych elementów o średnicy 1.32 metra. Każdy waży 20 kilogramów. Posiada trzecie zwierciadło na potrzeby eliminacji  wad dwóch pierwszych. Średnica całego zwierciadła wynosi  6.5 metra (ponad dwa razy większy   niż teleskop Hubble'a. Cały teleskop zasilany jest za pomocą paneli słonecznych. Wymagają mocy ok. 1 KW.  Ta oszczędność wróży długie lata pracy.

Obrazy są dokładniejsze i ostrzejsze.

           Niektórzy pytają, czy świat na to stać, aby wydawać miliardy dolarów na eksperymenty niekoniecznie potrzebne w chwili ogólnego kryzysu światowego. Według mojego osądu jestem na tak. Jak świat istnieje, zawsze byli i  będą bogaci i biedni. Myślałem, że wojny są przeżytkiem historycznym, ale Rosja pozbawiła mnie złudzeń.

          Ciekawość ludzka jest dowodem naszej wyjątkowości. Przyszłość jest taka ciekawa? Np. jak sobie będę dalej radził z ogromnymi zadłużeniami, które jeszce mi zostały? Czy starczy mi sił, aby pokonać trudności i przeciwności losu. Nowinki naukowe, odkrycia, poznawanie historii są dla mnie balsamem na moje troski. Przed nami jest jeszcze spotkanie z Nierozpoznanym światem transcendentalnym. To będzie prawdziwa uczta intelektualna!

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633  https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz