Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 12 września 2022

Wstęp do założeń idei filozoteizmu

 

          Filozofia jest to nauka badająca rzeczywistość za pomocą naturalnego światła rozumu. Jest to wiedza naturalna. Nie odwołuje się ona do wiary, objawienia czy innych pozarozumowych czynników.

          Filozoteizm (inaczej wiara rozumna) jest propozycją nowego oglądu wszystkich aspektów naukowych i religijnych  za pomocą naturalnego światła rozumu, pod kątem znanych prawd przyrody, logiki i podejścia filozoficznego z uwzględnieniem wiary w istnienie Stwórcy świata (Boga) oraz Jezusa Chrystusa jako pełne Wcielenie Boga (Akt działający) w istotę ludzką.      

              Żadna nauka nie może udowodnić, ale i zakwestionować istnienia Stwórcy! Wiara może jednak być podparta analizą logiczną pojawiających się zjawisk oraz rozumowaniem zdroworozsądkowym.

          Pierwszy warunek wiary wynika z konieczności przyjęcia istnienia Przyczyny sprawczej jako logicznego wyniku zdania: każdy skutek musi mieć swoją przyczynę. „Wcielenie” nie opiera się na tej samej zasadzie (zdrowego rozsądku), ale autor filozoteizmu uznał za zasadne również i ten aspekt włączyć do swojej koncepcji jako conditio sine qua non (warunek nieodzowny, konieczny). Jest on zresztą kluczem rozumienia powołania świata i człowieka do istnienia oraz relacji człowieka ze Stwórcą. W dalszej części opracowania będzie on wyjaśniony. Pierwszy warunek (istnienie Stwórcy) jest aksjomatem i w zasadzie nie podlega dowodzeniu. Drugi warunek (Wcielenie) jest konieczny do próby zrozumienia zamysłu Bożego. Głównym aparatem badawczym filozoteizmu jest rozum posługujący się logiką formalną oraz intuicją zdroworozsądkową. Logika nie może tolerować sprzeczności. Rozum i serce są ostatecznym decydentem wiary. Zjawiska nadprzyrodzone (cuda, znaki) nie są  odrzucane przez filozoteizm, ale przyjmowane z dużą ostrożnością i sceptycyzmem. Wiara rozumna opiera się na tezie, że Bóg nie może łamać praw przyrody, które sam ustanowił. 

          Filozoteizm dokonuje reinterpretacji wersetów biblijnych wykluczając wszelkie ozdobniki, które pochodzą z legend i mitów. O potrzebie demitologizacji Ewangelii głosił w 1941 r. teolog ewangelicki Rudolf Bultmann (1884–1976). Redukcja tekstów opiera się na najnowszych badaniach wielu uczonych  i teologów, ponownej egzegezie Pisma świętego oraz zdrowym rozsądku. Dotyczy to głównie Biblii.   Dogmaty są poddawane ponownej analizie. Wierność nauce Chrystusa nie polega bowiem na statycznym strzeżeniu depozytu wiary, ale na jego ustawicznym wcielaniu w zmieniające się warunki życia. Wiara rozumna prowadzi do rekonstrukcji tradycyjnej religijności według współczesnych odkryć naukowych, zmierzając do Prawdy, która jest jedna. Prawda (choć jedna) może być jednak różnie odczytywana.

          Wobec dzisiejszego stanu wiedzy coraz mniej jest prawdopodobne, aby świat był samorodkiem, przypadkiem losowym. Do tej pory próbowano szukać racjonalnych przyczyn powstania Świata. Powstało wiele karkołomnych teorii. Wszystkie łączy jeden wniosek: są mało prawdopodobne.

          Filozoteizm wyznaje zasadę, że wraz z ilością dowodów poszlakowych przemawiających za jakąś tezą, wzrasta prawdopodobieństwo wiarygodności postawionej tezy.

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633  https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz