Łączna liczba wyświetleń

piątek, 16 września 2022

Moje zainteresowanie filozofią

 

        Słowo filozofia pochodzi  od Pitagorasa żyjącego w VI w. przed Chr. Pierwotnie miało sens dosłowny i oznaczało poszukiwanie, umiłowanie mądrości (filia – miłość, sofia – mądrość). Filozofia ma charakter spekulatywny (oparty na myśleniu abstrakcyjnym, nie opierającym się na doświadczeniu) i zajmuje się szerokim wachlarzem zagadnień – od przyrody po sprawy kulturowe i religijne. Wnosi wiele ciekawych myśli i spostrzeżeń, które pozwalają lepiej i pełniej badać naszą rzeczywistość. Martin Heidegger (1889–1976) uważał, że zadaniem filozofii jest stawianie pytań. W gruncie rzeczy ostatecznym celem filozofii jest poznanie Boga (Georg Wilhelm Friedrich Hegel).

        Moje zainteresowanie filozofią rozbudziło się w czasie studiów. Po latach, kiedy przyszło mi studiować teologię ciekawość jeszcze bardziej wzrosła do tej dziedziny nauki. Po studiach stała się moim narzędziem poznawczym. Dzisiaj mogę powiedzieć, że prawie każdy z poznanych filozofów przyczynił się do mojej propagowanej wiary rozumnej, którą nazwałem "filozoteizmem". Każdy studiowany trend filozoficzny ubogacał moje patrzenie na świat. Umiłowana fizyka kwantowa dopełniła to, co rodziło się w sercu. Mogę przytoczyć piękne słowa Jan Pawła II napisane w encyklice Fides et Ratio (1998): "Wiara i rozum (fides et ratio) są jak dwa skrzydła, na których duch ludzki unosi się ku kontemplacji prawdy. […] Nie ma więc powodu do jakiejkolwiek rywalizacji między rozumem a wiarą: rzeczywistości te wzajemnie się przenikają, każda zaś ma własną przestrzeń, w której się realizuje ". Te dwa skrzydła dopełniają się i są drogowskazami do poznania Prawdy.

         Na moich blogach przekazałem zebraną wiedzę filozoficzno – teologiczną. Niekiedy komentowałem podawane treści. To co napisałem jest moim światopoglądem. Ubogaciłem wiedzę i wzmocniłem wiarę. Być może ktoś  pokusi się aby moją drogę poznawczą uzupełnić, a może i poddać krytyce. Jestem otwarty na nowe spojrzenia, ale muszą być one rzetelnie zaprezentowane i przekonywujące.

        Kto śledził moje wykłady z historii filozofii ten może czuć się jej znawcą. Zawierają w sobie duży ładunek wykładów wysłuchanych na studiach teologicznych. Mają w sobie nutę chrześcijańską.

        Mój filozoteizm znany jest już wielu osobom ze świata nauki. Jest jeszcze za wcześnie, aby został poważnie dostrzeżony.  Pogląd świata dynamicznego wymaga wiedzy z fizyki kwantowej, a ona stanowi dla wielu barierę poznawczą.

Filozoteizm jest lekarstwem na obecny ogólny sceptycyzm poznawczy. Filozofia nadal pozostaje sposobem na poszukiwanie Prawdy.

 

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633  https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz