To cesarz Konstantyn zwołał pierwszy powszechny sobór
ekumeniczny w 325 r. w Nicei. Wzięło w nim udział od 250 do 300 biskupów.
Soborem przewodniczył sam cesarz. Papież Sylwester był nieobecny. Wysłał tylko
dwóch reprezentujących go kapłanów.
Intencją cesarza było scementowanie kościołów, aby można
było lepiej nimi kierować i je kontrolować. Problemem dla Kościoła były poglądy
kapłana Ariusza i jego zwolenników na temat Trójcy Świętej. Według nich
Chrystus nie był Bogiem, jak Ojciec i Duch Święty, lecz istotą stworzoną przez
Ojca, podobnie jak każdy człowiek. Bóg
wybrał go za swego syna, czyniąc zeń pierwsze ze swych stworzeń, ponieważ przewidział jego przyszłe zasługi.
Dogmat o boskiej naturze Jezusa niepokoił wielu. Poglądy
Ariusza były przekonywujące dla wielu biskupów Wschodu. Pomiędzy tradycjonalistami a ariuszami
doszło do sporu. Dla Konstantyna nie
miało to większej wagi. Dla niego liczył się spokój, a nie różnice dogmatyczne.
Większością głosów zwyciężyła dogmatyka tradycyjna. Ustalenia soboru ujęto w
powszechnie znanym "nicejskim wyznaniu wiary".
Pasywność papieża Sylwestra (313–335) rzucała cień na
Kościół. Zdecydowano się kilka wieków później
na stworzenie jego fałszywego obrazu. Wymyślono legendę o krwawym cesarzu,
którego Sylwester w cudowny sposób uzdrowił, nauczył katechizmu, ochrzcił.
Konstantyn w podzięce za to podarował Kościołowi wielkie dary. Sporządzono
fałszywy akt darowizny zwaną "Donację Konstantyna" (750–850), która
miała usprawiedliwiać w przyszłości posiadanie przez Kościół bogactwa.
Dobrobyt pchnął Kościół na drogę fałszowania prawdy.
Proceder ten będzie niestety wielokrotnie powtarzany. Znikną opory moralne.
Nauka Jezusa będzie siła rzeczy marginesowana i osłabiana. Podobnie Żydzi, w
dobrze pojętym interesie dla siebie stworzą judaizm rabiniczny, w którym nie
teologia (judaizm biblijny) będzie ważnya lecz interes materialny, polityczny i
strategiczny.
Papież Sylwester
urządzał swoją siedzibę na Lateranie, a cesarz Konstantyn przeniósł się do
Bizancjum, które przeobraziło się w Konstantynopol. Tam cesarz przeniósł też
stolicę. Nie wiedział, że następcy papieża przywrócą świetność Rzymu i uczynią
z niej serce chrześcijaństwa.
Konstantyn przed śmiercią zrehabilitował Ariusza. Dawni
jego zwolennicy ponownie zaczęli ubiegać się o uznanie ich przekonań. Problem
arianizmu i spór doktrynalny powtórnie zawitał.
Po Sylwestrze wybrano Marka (336) równie bezbarwnego papieża
jak jego poprzednik.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz