Kiedy chrześcijaństwo tryumfowało papież Milcjades
(311–314) w tym nie uczestniczył i nie odegrał żadnej w tym roli. Być może
zajęty był nowym sporem jaki wybuch w Kościele Kartagińskim pomiędzy Donatem z
Casa Nigra i jego zwolennikami a biskupem Cecylianem. Donatyści wysuwali zarzut
nieważności święceń biskupa. Kościół
Kartagiński prosił papieża o arbitraż w tej sprawie. Również prokonsul Afryki
zwrócił się do cesarza, by ten wyjaśnił sprawę.
Cecylian domagał się wysłuchania go przez trzech biskupów
Galii. Nie zwrócił się bezpośrednio do papieża. Znaczy, że prymat Rzymu miał
być uznany dopiero znacznie później. Cesarz zgodnie z prośba Cecyliana
wyznaczył trzech sędziów, ale zażądał, aby trybunał obradował pod
przewodnictwem papieża Milcjadesa. Jak widać to cesarz ukształtował
zwierzchnictwo biskupa Rzymu. Milcjades rozstrzygnął proces na korzyść biskupa
Kartaginy i potępił donatystów. Donat
odwołał się do cesarza i cesarz zgodził się na powtórzenie procesu. Tym samym
pokazał, że jest ważniejszy niż papież.
Na drugiej rozprawie papież nie uczestniczył. Zmarł 11 stycznia 314
roku.
Donatyzm – ruch kontestacyjny
w IV/V w. w Kościele chrześcijańskim w prowincji Afryki północnej Cesarstwa rzymskiego, zapoczątkowany przez
biskupa Donata z Kartaginy w następstwie prześladowania chrześcijan za cesarza Dioklecjana
(303–305 n.e.). W 412 roku donatyści zostali skazani na banicję
przez cesarza Honoriusza, zanikli całkowicie w wyniku
najazdu ariańskich
Wandalów,
a następnie muzułmańskich
Arabów.
Główną ideą ruchu
był sprzeciw wobec ponownego włączania do Kościoła apostatów,
którzy zaparli się wiary chrześcijańskiej w wyniku gróźb ze strony
władz cesarstwa. Przywódcy ruchu uznawali, że apostaci utracili sakramenty
chrztu
i święceń i nie można już im ich przywrócić.
Ponieważ stanowisko Wielkiego Kościoła, któremu przewodził biskup Rzymu,
zakładało możliwość porzucenia apostazji, powrotu do wiary i pojednania z
Kościołem, według donatystów i on stał się niegodny udzielać ważnie
sakramentów. W przekonaniu schizmatyków, jedynym istniejącym Kościołem Chrystusa,
który zachował świętość potrzebną do udzielania sakramentów, byli oni sami.
Nazywając się „Kościołem męczenników” lub „Kościołem doskonałych”,
wszystkim, którzy dołączali do nich, przychodząc z kościołów będących w komunii
z biskupem Rzymu, udzielali ponownie chrztu i innych sakramentów. W szczytowym
okresie rozwoju schizmy, Donata popierało ok. 270 biskupów,
którzy zgromadzili się na swoim synodzie w 336 roku. Przeciwni byli
posłuszeństwu władzy cesarskiej.
Działania na rzecz zażegnania schizmy i sprostowania
błędów dogmatycznych podjęli głównie Optat z Milewy
oraz Augustyn z Hippony. Ten ostatni głosił, że
Kościół jest wspólnotą składającą się również z grzeszników oraz że ważność sakramentów
nie zależy od moralności (dyspozycji) tego, kto nimi administruje, lecz od
świętości Kościoła, gdyż sakramenty należą do niego, a nie są prywatną własnością
poszczególnych szafarzy.
Konferencja zwołana w roku 411 w Kartaginie
bardzo osłabiła ruch donatystów. W tym też okresie władze cesarskie nasiliły
represje stosowane wobec donatystów, co, pomimo początkowego sceptycyzmu,
poparł Augustyn; Augustyn doprowadził przy tym do zaniechania stosowania kary
śmierci wobec opornych. Struktury zostały unicestwione po zwycięstwie ariańskich
Wandalów,
pod wodzą Genzeryka.
Ostatecznie zanikł po zajęciu Afryki Północnej przez muzułmańskich Arabów.
Według Hansa von Campenhausena
represyjna polityka wobec donatystów była powodem niechęci ludności
afrykańskiej wobec Kościoła katolickiego, która zaowocowała całkowitym upadkiem
chrześcijaństwa w Afryce po inwazji muzułmańskiej( wikipedia).
Postawa cesarza drażniła biskupów i być może dlatego
następca papież Sylwester (315–335) nie pojechał na rozprawę, ani do Nicei na
pierwszy wielki sobór ekumeniczny. Papież nie przejawiał dużej inicjatywy w tak
doniosłej historii Kościoła. Prowadził
go w cieniu cesarza Konstantyna.
To cesarz Konstantyn w 321 r. ogłasił niedzielę jako
"dzień Pański". W 324 roku
oddał Kościołowi dom swojej drugiej
żony Fausty. Pałac Laterański zostanie do roku 1304 siedzibą biskupów
Rzymu. Obok pałacu buduje Bazylikę świętego Piotra. U wrót miasta postawił kolejny kościół – poświęcony pamięci
świętego Pawła.
Cesarz Konstantyn, choć tak wiele uczynił dla rozwoju
Kościoła, sam pozostał poganinem. Dopiero na łożu śmierci przyjął chrzest i to
od biskupa wyznającego arianizm (ekskomunikowanego przez sobór nicejski).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz