Łączna liczba wyświetleń

piątek, 23 lipca 2021

Hipostaza

 

          Słowa Ewangelii Jana potwierdzają: „Ja Go znam, bo od Niego jestem i On Mnie posłał” (J 7,28); „Ja bowiem od Boga wyszedłem i przychodzę. Nie wyszedłem od siebie, lecz On Mnie posłał” (J 8,42). O sobie mówi: „Ja nie jestem z tego świata” (J, 8,23). Na koniec ujawnił swoją dynamiczną naturę: „ JA JESTEM” (J 8,27). Tych samych słów użył Bóg-Ojciec z krzaka gorejącego: „Jestem, który Jestem” (Wj 3,14). Przekomarzając się z faryzeuszami jeszcze raz potwierdził: „Zanim Abraham stał się, JA JESTEM” (J 8,58). Te słowa prowokują do powrotu do tematyki preegzystencji Jezusa. Jak rozumieć Jego słowa? Literalnie potwierdzają doktrynę chrześcijańską, która mówi, że Jezus istniał wiecznie ze swoim Ojcem. Można się zgodzić z tą tezą ograniczając się do hipostazy Ojca i Syna w Akcie działającym. Z chwilą wywyższenia Jezusa na krzyżu przyjął on prerogatywy (przywileje) Ojca, w tym wieczność. Takie tłumaczenie ucieka od oglądu politeistycznego, że istniały dwie Osoby (Trzy w Trójcy) boskie. Duch Święty został zapowiedziany przez Jezusa w słowach: „Ja zaś będę prosił Ojca, a innego Pocieszyciela da wam, aby z wami był na zawsze - Ducha Prawdy" (J 14,16–17). Duch Święty jest samą kwintesencją, synonimem Aktu działającego Boga. Duch Święty to moc Boga w działaniu. Jego czynna siła (Mi 3,8; Łk 1,35). Gdy Bóg posyła swego ducha, oznacza to, że kieruje swoją energie w określone miejsce, by zrealizować jakieś zamierzenie (Ps 104,30; 139,7) To czysty funkcjonał pozbawiony podłoża substancjalnego, to czyste działanie (duch). Łatwiej jest pisać jak działa Duch Święty od opisu Jego istnienia. Przez swoje boskie paradygmaty został dołączony do hipostazy Trójcy Świętej. Równy Ojcu i Synowi, w majestacie Aktu działającego, naturze duchowej. Nie został zrodzony, ani stworzony. Nie jest On identyfikowany z Jezusem cierpiącym.  Nie przenosi Jego dramatu cierpienia. Jest identyfikowany z pocieszeniem, nadzieją, z oczekiwaniem i samym funkcjonałem dobra i miłości.

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633

https://zrzutka.pl/z/pawel1949

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz