Łączna liczba wyświetleń

sobota, 24 lipca 2021

Aby radość wasza była pełna

 

          Dalej jestem pod wrażeniem Ewangelii Jana, ewangelii, którą czytałem wielokrotnie.  Nagromadzona wiedza z innych źródeł spowodowała, że czytam ją inaczej – ze zrozumieniem. Poza tym wydaje mi się że ewangelia przemawia do mnie osobiście. Wspaniałe uczucie i wiele doznań duchowych. Słowa Jezusa wydają mi się niezmanipulowane przez nadgorliwych przepisywaczy. Urzeka mnie narracja i logiczna konsekwencja słów i wydarzeń. Jezus utożsamia się z Ojcem. Wyraźnie przekazuje koncepcje Boga - Ojca. Zarzut, jak Ojciec mógł posłać swojego umiłowanego Syna na śmierć zbladł wobec słów: „Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Jeżeli ziarno pszenicy wpadłszy w ziemię nie obumrze, zostanie tylko samo, ale jeżeli obumrze, przynosi plon obfity” (J 12,24). Śmierć Jezusa była zbawienna. Nie można traktować jej jako tylko smutne wydarzenie. To arcydzieło zbawcze.

          Nie bez powodu Ewangelię Jana uważa się za arcykapłańską. Jest zupełnie inaczej zredagowana niż ewangelie synoptyczne (Mt Mk i Łk). Jak podają teolodzy, może nie była napisana  przez  samego Jana, ale w szkole Janowej. W niej ujawnia się przemyślana idea. Może autorzy ewangelii sami dokonali selekcji przekazów słów Jezusa, oczyścili ją z wątpliwych wstawek i nadużyć. Jej treść wpisuje się w myśl filozoteizmu. Czy mój zachwyt nad ewangelią nie jest mylący?

          Dla mnie nie stanowi ona problemu. Odzyskałem na nowo wiarę w Chrystusa i sens Kościoła Chrystusowego. „Jeżeli wierzysz, możesz zyskać wiele: zbawienie i życie pośmiertne, a gdyby Boga nawet nie było – nic nie tracisz. Jeśli zaś nie wierzysz – wiele ryzykujesz, bowiem jeżeli Bóg istnieje – tracisz wszystko” (Blaise Pascal).

          Chrześcijaństwo jest wydarzeniem dziejowym: „Jak Mnie umiłował Ojciec, tak i Ja was umiłowałem. Wytrwajcie w miłości mojej! Jeśli będziecie zachowywać moje przykazania, będziecie trwać w miłości mojej, tak jak Ja zachowałem przykazania Ojca mego i trwam w Jego miłości. To wam powiedziałem, aby radość moja w was była i aby radość wasza była pełna” (J 15,9–11).

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633

https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz