Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 26 lipca 2021

Zanim Świat powstał

 

         Słowa; "A teraz Ty, Ojcze, otocz Mnie u siebie tą chwałą, którą miałem u Ciebie pierwej, zanim świat powstał" (J 17,5) są przekazem Jezusa, że wieczność ma też i drugą strzałkę, a mianowicie zwrotną w czasie do nieskończonego początku. To pojęcie jest trudne do ogarnięcia przez ludzki umysł, ale słowa wypowiadane o tym wskazują. Sięgają one  przed punkt osobliwy, który dla nauki jest granicą ludzkiego poznania. Podobnie jest w teologii. Akt działający istnieje od zawsze. W tym Akcie znajduje się Syn Boży.

Każda ludzka istota powstała w czasie i jest cząstką Boga. Syn Boży cały jest w Bogu Ojcu. Jego narodzenie w istocie ludzkiej nie wymagało aktu emanacji duchowej. On istnieje od samego początku z Ojcem. Ta konstrukcja myślna jest trudna do przyjęcia, ale tak ją opisali Ojcowie Kościoła. Tak to widzi doktryna chrześcijańska. Jezus powiedział: "Ja Ciebie otoczyłem chwałą na ziemi przez to, że wypełniłem dzieło, które Mi dałeś do wykonania" (J 17,4). Bóg Ojciec współpracuje  Synem. To wyraźnie podkreśla istnienie dwóch Osób duchowych. Łączy je wspólna wola Ojca. Wola Jezusa została jakby pokryta wolą Ojca. W ten sposób powstała zgodność i jedność: "My stanowili jedno" (J 17,11) Jezus przejął wszystkie prerogatywy Ojca i stał się dla wiernych Bogiem. Na tym polega doktryna religii chrześcijańskiej.

        Koncepcja Objawienia został spełniona. Bóg objawił się w Synu. Patrząc na Syna widzi się Ojca. Ta koncepcja, wielokrotnie przeze mnie niedoceniana, wypłynęła w czasie moich ostatnich studiów. Teraz jestem spokojny, że w tym temacie nie odbiegam od oficjalnej doktryny chrześcijańskiej. Wielokrotnie zadawałem sobie pytanie, czemu ma służyć troistość Boga. Dziś nie do końca mam na to gotową odpowiedź, ale dostrzegam, że kryje się w tym bardziej złożona tajemnica, którą być może, jak będzie mi to dane, pokonam.

        Moje rozterki niech będą dla moich czytelników przykładem i nauką. Trzeba ciągle szukać Prawdy. Sam Bóg tego oczekuje. Aktywność religijna jest formą modlitwy. Modlitwa jest pokarmem dla duszy. Kto to rozumie może czuć się spełniony: "uwierzyli, żeś Ty Mnie posłał. " (J 17,8), i ja uwierzyłem tym słowom.

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633

https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz