Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 28 listopada 2022

Do czego doszedłem cd 5.

 

          Jak pisałem, wyróżniam religię chrześcijańską, bo wydaje mi się ona najbardziej dojrzała i zbliżająca do Prawdy. Bóg objawiał się wielokrotnie i na różne sposoby przez wieki wg intelektu ludzi. To tłumaczy istniejące różnice, ale w każdym Objawieniu Stwórca pozostawiał ślady swojego istnienia. Budda jest postacią historyczną. Zalicza się do tzw. "oświeconych", "wszechwiedzących"  choć pomija podstawową Prawdę o pojęciu Boga. Buddyzm nie przyjmuje istnienie Boga osobowego. Budda ukazuje pewien typ moralnej doskonałości Kryszna w religii indyjskiej jest postacią legendarną i jest tylko symbolem Boga. Jezus Chrystus jest postacią która niesie całość przesłania Bożego. Co ważne, jest postacią historyczną, widziany i słuchany przez wielu. Nie tylko jest symbolem Boga, ale ujawnia koncepcję Stwórcy i eschatologiczny cel każdego człowieka. W nim jest cała teologia, nauka o Bogu. Na co warto zwrócić uwagę? Za Jezusem ciągnie się też wiele mitów, archetypów, ułaskawienie łotra na krzyżu, symbole narodzin z dziewicy, śmierci i zmartwychwstania. Jednak wiele z nich stało się faktami historycznymi (śmierć i zmartwychwstanie).

          Jezus łagodzi obraz Boga panującego który namalowali hagiografowie w Starym Testamencie. Pozostałość takiej oceny można wyczytać jeszcze w liście do Hebrajczyków: "Bóg nasz bowiem jest ogniem pochłaniającym" (Hbr 12,29). Zarazem Bóg jest pełen Miłosierdzia. Ten paradoks można zauważyć również u Jezusa. Z jednej strony jawi się jak Osoba czuła "Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteście, a Ja was pokrzepię" (Mt 11,28), a z drugiej potrafi być szorstki: "Idźcie precz ode Mnie, przeklęci, w ogień wieczny, przygotowany diabłu i jego aniołom!" (Mt 25,41). To świadczy, że Bóg ma uosobienie władcze, Jemu należne, a  z drugiej strony jest jak kochający Ojciec. Ten obraz Boga jest odczuwalny w wielu aspektach życia człowieka. Sprawiedliwość Boża opiera się na ocenie bezwzględnej: zło, dobro. Na szczęście Bóg jest też Miłosierny i na Jego Miłości mogą liczyć niewierni.

          Bóg nie zawsze wkracza w ludzkie życie po ich myśli, ale pozostawia szanse odnowy. O tym należy pamiętać. Życie to nie jest bajka, to ciągłe zmaganie się, doskonalenie, aby pozyskać doskonałość na miarę Stwórcy. Otrzymywane Łaski są darami nadzwyczajnymi i za nimi idą inne zobowiązania. Nie ma nic za darmo. Chodzi tu o najwyższą stawkę – wieczność: "z krzyża Pana naszego Jezusa Chrystusa, dzięki któremu świat stał się ukrzyżowany dla mnie, a ja dla świata" (Ga 6,14) i "Teraz zaś już nie ja żyję, lecz żyje we mnie Chrystus. Choć nadal prowadzę życie w ciele, jednak obecne życie moje jest życiem wiary w Syna Bożego, który umiłował mnie i samego siebie wydał za mnie" (Ga 2,20).

 

 

Ponownie zmuszony prosić o pomoc, choć nie mam już złudzeń.

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW

13102026290000950200272633  https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz