Postać Tacjana Syryjczyka jest historycznie
kontrowersyjna. Trudno go zaliczyć do judeo-chrześcijan, czy gnostyków. Pewne
jest, że był przedstawicielem enkratyzmu (czystości seksualnej). Był
Asyryjczykiem, poganinem, który nawrócił się w drodze do Rzymu będąc uczniem
Justyna. Po męczeńskiej śmierci Justyna Tacjan wrócił na Wschód stał się
bardziej radykalny w swych poglądach enkratycznych. Odrzucał małżeństwo oraz
spożywanie mięsa, picie wina (zwolennicy Tacjana używali tylko wody).
Twierdził, że po to właśnie Chrystus przyszedł
na świat, aby ludzi uwolnić od błędów i od związku płciowego części ciała męskich
i żeńskich.
Ciekawie odczytywał opis stworzenia: niech się stanie światło (Rdz
1,3) jako pytanie, a nie jako wyraz
boskiej władzy stwórczej. Pisał poprawną greką, ale krytykował wszystko, co
było greckie. Był apologetą oraz autorem Mowy do Greków (Oratio
ad Graecos), w którym to utworze
mocno zaatakował niemoralne mity pogan, ich kult, a także poglądy filozofów
oraz bałwochwalczą sztukę.
Różne praktyki religijne pomiędzy
Wschodem i Zachodem powodowały zatargi między Rzymianami a Azjatami. Próbowano
je łagodzić. Namawiano do tolerancji. Tam gdzie się nie udawało dochodziło do
rozłamów.
Abstynencja seksualna rodzi odruchy obronne. Potrzeby
ciała trudno oszukać. Można je jedynie maksymalnie wyciszać. Nie wszystkim się
to udaje. Często dochodzi do dewiacji seksualnych. Przykładem może być wykryta
i upubliczniona, ostatnimi czasy, nieobyczajność księży.
Doktryna monarchianizmu uważa, że Syn i Duch Święty są jedynie
mocami Boga Jedynego, tak jak to rozumiał judaizm. Zakładała ona jedność Bożej
substancji i osoby ontycznej. A zatem w Jezusie Chrystusie przejawiła się
jedynie osoba Boga. Wyróżnia się dwie odmiany monarchanizmu:
– Adopcjanizm
– Modalizm (wczesny, póżniejszy – sabelianizm)
Adopcjaniści twierdzili, iż
Chrystus był jedynie człowiekiem,
natchnionym przez Ducha Świętego.
Modaliści natomiast zacierali różnice pomiędzy Ojcem,
Synem i Duchem Świętym.
Warto porównać doktrynę
monarchianizmu z tezą filozoteizmu, mówiącą, że Duch Święty, Syn Boży i Bóg są
tym samym Aktem działającym (dynamiczny obraz Boga i świata).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz