Walentyn był teologiem i ponoć mistykiem. Pochodził z
Egiptu. Do Rzymu przybył za panowania Hygina. Ubiegał się o stanowisko biskupa
Rzymu. Jego wizje można odnieść do archaicznych poglądów setian. Walentyn był
zależny od egipskiego judeochrystianizmu gnostyckiego, który potępiał
małżeństwo i wychwalał czystość, dziewictwo (enkratyzm). Jego nauka znana jest
głównie przez przekazy jego uczniów: Ptolemeusza, Herakleona, Secundusa,
Markosa Maga, Axionicusa, Ardesianusa. Uczeni uważają, że doktryna Walentyna
jest spójna i jest potężną syntezą gnozy setian (gnostycy, autorzy dzieł, w
których główną postacią jest syn Adama Set, ukazywany jako praojciec).
Setiańskie dzieła wchodzą w skład Biblioteki z Nag Hammadii.
Doktryna Walentyna opiera się na wizji całkowicie transcendentnego Boga,
niewidzialnego. Najwyższa pleroma wyemanowała z siebie 15 par różnopłciowych
eonów, z których stworzono Demiurga (miał nim być starotestamentowy Jahwe),
który to następnie stworzył świat. W
niebie istnieją duchy pośrednie: pleromy, megathos, aion. Świat niższy
poszukuje Boga, który przynosi gnozę (poznanie mistyczne), dzięki której istoty
duchowe zostają zbawione. Walentynowi nie była obca praktyka teurgiczna
(praktyka magiczna).
Walentynianie uważali Stary Testament za dzieło
diaboliczne. Uznawali jedynie Ewangelię Prawdy i Kazanie Piotra.
Posiłkowali się także Ewangelia Jana, która wg nich poświadczyła
eoniczny charakter stworzenia. Jezusa uważano za idealnego człowieka i wzór dla
gnostyków, którzy aby osiągną zbawienie
powinni poznać iż cała prawda znajduje się w ich wnętrzu.
Doktryna Walentyna była barwna i stanowiła pokusę dla
dusz. Kościół wykrył zagrożenie i skutecznie zwalczył sektę. Przyczynił się do
tego Tertulian w traktacie Przeciw Walentynianom, Ireneusz z Lyonu w Przeciw
herezjom.
Ujmując
zagadnienie filozoteistycznie można prostym językiem powiedzieć, że doktryna
Walentyna to poszukiwanie prawdy o naturze Boga i konfrontowanie jej z cząstką
boskiej natury człowieka. W doktrynie Walentyna wypływa pewna wiedza o
posiadaniu przez człowieka wewnętrznej zdolności poznawania prawdy, w tym
transcendentnej. Poznanie Boga od środka. Można powiedzieć, że jest to przejaw
naturalnego objawienia się Boga w każdym człowieku. Być może naturalne,
osobiste objawienie się Boga w duszy ludzkiej
jest tym pierwszym, a może i najważniejszym poznaniem Pierwszej
Przyczyny. Objawienie w Starym Testamencie jest objawieniem wtórnym, który
bazował na indywidualnym objawieniu hagiografów (natchnienie to moment
odczytywania Prawd Boskich przez wewnętrzny aparat duchowy).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz