Pogardzanie chrześcijanami, represje, niechęć stały się podstawą apologetyki,
czyli działań obronnych. Pojawiły się osoby, które pomagały wygrywać z władzami
procesy. Pojawiły się dzieła wykazujące, że chrześcijaństwo jest
urzeczywistnieniem ideałów helleńskich. Pierwsza apologia (Arystydesa) pochodzi za czasów panowania cesarza
Hadriana (117–138).
Apologetą
był Justyn (ok. 100 – ok. 167). Wyznawał poglądy millenarystyczne. Sam
nazywał się Samarytaninem, ale jego ojciec był Grekiem lub Rzymianinem.
Wychował się w wierze pogańskiej. Podczas studiów zetknął się z
chrześcijaństwem, którego stała się wyznawcą. W Rzymie założył bezpłatną
szkołę. Około 165 r. Justyn, po donosie
prawdopodobnie swego wieloletniego wroga Krescenesa, oskarżony o to, że jest
chrześcijaninem, wraz z sześcioma swoimi uczniami stanął przed sądem prefekta
Rzymu Juniusa Rustyka. Śmierć poniósł przez ścięcie mieczem. Jak sam opisuje,
szukał mądrości, która znalazł w chrześcijaństwie. Do końca zachował swój
własny sposób myślenia i styl życia. W swoich dziełach rozważał naturę demonów.
Widać w nim poglądy platońskie. Podejmował dysputy na temat ówczesnych herezji.
Pokazywał cnoty chrześcijan. Wyznaczył w literaturze kierunek apologetyki,
który będzie kontynuowany później.
Za czasów prześladowań Marka Aureliusza pojawiła się inna
grupa apologetów. Meliton adresował do cesarza Apologię, gdy ten przejeżdżał
przez Azję Mniejszą. W swoim dziele
wspomina o edyktach przeciw chrześcijan (brak ich źródeł). Autor podkreśla jak
rozkwit cesarstwa zbiega się z rozkwitem chrześcijaństwa. Innym apologeta byli
Apolinary z Hierapolis, Atenagoras (Prośba za chrześcijanina).
Ważne było to, że apologetyka miała charakter oficjalny,
skierowany do cesarzy. Opracowywano równie dzieła na użytek prywatny. Biskup
Teofil z Antiochii pisał przeciwko Marcjanowi i Hermogenesowi i wykazywał ich
błędy doktrynalne.
Wczesna
apologia demaskuje rozmaite formy pogaństwa, mitologię, kult cesarza, pogańskie
misteria, nieobyczajowość pogańską. Pokazuje inne cenne wartości jakie ujawniły
się w nowej religii. Domaga się tolerancji dla chrześcijaństwa oraz przymierze
jej z filozofią. Udowadnia, że jej rozwój przynosi korzyści samemu cesarstwu,
odkrywa prawdziwy sens hellenizmu.
Doktryna
chrześcijańska zaczęła nabierać znaczenia kulturowego. Pojawiła się jej
literatura (twórczość Meliton), specyficzna retoryka i myśl. Była ona
przedmiotem dyskusji w różnych szkołach. Porównywano ją z innymi kierunkami
filozoficznymi. Pierwszy historyk Kościoła Hegezyp podaje listę sukcesji
biskupów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz