Autor Księgi Rodzaju umieścił Raj
(Edin) w krainie Mezopotamii pomiędzy czterema rzekami: Piszon, Gichon,
Chiddekel (dzisiejszy Tygrys) i Perat (Rdz 2,14; Dn 10,4). Ta
geograficzna nazwa raju odpowiada mezopotamskiej nazwie edinu; edin = równina,
step (Rdz 2,8). W nim: "wyrosły
z gleby wszelkie drzewa miłe z wyglądu i smaczny owoc rodzące oraz drzewo
życia w środku tego ogrodu i drzewo poznania dobra i zła" (Rdz 2,9).
Te dwa drzewa są kluczowe.
Owoce z drzewa życia miały zapewniać nieśmiertelność. Drzewo to w czasach
prehistorycznych występuje w wierzeniach wielu ludów: w Egipcie, Grecji,
Babilonii, Persji i Indiach. Jest symbolem
wieczne odradzania się przyrody, a równocześnie przemijania ludzkiego losu. Dla
chrześcijan utożsamiane z nim drzewo krzyża jest miejscem, w którym śmierć
stała się początkiem życia. Motyw drzewa stanowiącego pomost z innym światem
znali także Aborygeni Australijscy i Chińczycy. Ludy słowiańskie uznawały gaje
dębowe za miejsca objawień bóstw. Idea świętego drzewa łączącego różne światy
pozostawała z silnym związku z motywem drzewa/rośliny symbolizującej
przemijanie ludzkiego życia, a równocześnie nieustanne odradzanie się przyrody.
Drzewo poznania dobra i zła było symbolem wiedzy,
poznania prawdy. Kluczowym tematem było poznanie dobra i zła. Na początku
Prawda należała do wielkich tajemnic Boga i Jego koncepcji. Na początku Bóg
chciał zachować ludzi w idei samego Dobra. Chciał jak najdłużej uchronić
człowieka od zła. Kto by posiadł tę wiedzę co to jest dobro, a co zło niemal zrównywał się z Stwórcą. Wielkim
darem Boga było danie człowiekowi wolnej woli. Bóg chciał, aby człowiek żył w
poczuciu wolności wyboru. Tym samym powołał człowieka na swojego dziedzica w
wspólnym przeobrażaniu Świata. Poznanie zła było nieuniknione. Na bazie poznania zła można oceniać dobro i
vice versa. Autor Księgi nie napisał wprost, ale zawaluował to w historię
drzewa poznania dobra i zła. Literacki opis poczynił szkody w umysłach
wiernych. Zbyt formalne, fundamentalne podejście stworzyło bazę do błędnych
interpretacji. Np. pojawiło się w obiegu jabłko jako owoc z drzewa poznania
dobra i zła, które nie ma potwierdzenia
w księgach biblijnych. Spożycie owocu kojarzono z aktem płciowym (jako owoc
zakazany). Ewę obarczono bezzasadnie z grzechem namowy Adama do popełnienia
grzechu, itp. Cały opis jest haggadą żydowską, a prawda jest inna. Człowiek
posiadając wolną wolę wyboru sięgał po to, co było dla niego lepsze. Poczucie
własności, poczucie posiadania zaczęło odgrywać znaczną rolę. Zaczęła się
nominacja nad innymi. Silniejszy zwyciężał nad słabszymi. Pojawiła się ogólna
grzeszność (zazdrość, chciwość itp). Opisany akt grzechu pierworodnego rozmył
się na całą ludzkość. Pojawiła się grzeszność (jako proces).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz