Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 13 września 2012

Filozoteizm i jego podstawy



          Filozoteizm to neologizm nowej metodyki badawczej, który powstał w trakcie poszukiwań teologicznych prowadzonych w wierze rozumnej.  Trzeba wyraźnie zaznaczyć, że filozoteizm jest narzędziem poznawczym, a nie doktryną religijną.
          Filozoteizm (inaczej wiara rozumna) jest propozycją nowego oglądu wszystkich aspektów naukowych i religijnych  za pomocą naturalnego światła rozumu, pod kątem znanych prawd przyrody, logiki i podejścia filozoficznego z uwzględnieniem wiary w istnienie Stwórcy świata (Boga) oraz Jezusa Chrystusa jako pełne Wcielenie Boga (Akt działający) w istotę ludzką. Przyjmuje on definicję filozofii z dołączeniem dwóch aksjomatów: istnienie Przyczyny sprawczej (Boga) jako logicznej konieczności istnienia świata oraz wywyższenie człowieka (Jezusa) do roli Aktu działającego jakim jest Stwórca.      
          Z racji nierozłączności nauki od wiary filozoteizm zajmuje się również naukami przyrodniczymi, a zwłaszcza interpretacją zjawisk fizycznych, czy biologicznych.
          Z racji drugiego aksjomatu korzenie filozoteizmu tkwią głęboko w religii chrześcijańskiej. Nie znaczy to, że inne religie nie zasługują na szacunek. Generalnie zmierza ku jedności w wierze na całym świecie.
          Podstawowym narzędziem badawczym jest fenomenologiczne ujęcie tematyki, aparat logiczny oraz zdroworozsądkowe podejście badawcze. Przez fenomenologię uważa metodę ponownego przebadania wszystkich aspektów religijnych, bez obciążeń już opracowanych doktryn.
          Filozoteizm wyznaje zasadę, że wraz z ilością dowodów poszlakowych przemawiających za jakąś tezą, wzrasta prawdopodobieństwo wiarygodności postawionej tezy.
          Filozoteizm bardzo wyróżnia człowieka i stawia go w hierarchii dziedzica Boga. Utrzymuje osobowość Boga. Podobnie jak światło ma naturę korpuskularno falową, tak o Bogu można mówić ontologicznie jako Bycie, ale i Nie-bycie w sensie Aktu działającego (dynamiczne działanie Boga, które jest odkrywane w skutkach).
          Filozoteizm sprzyja innym religiom. Mówi o tolerancji. Pismo święte traktowane jest jako jedno ze źródeł istnienia Boga. Źródło to wywodzi się z ludzkiego umysłu, jednego narodu, dlatego jest uszeregowane na planie dalszym. W filozoteizmie nie uważa się, że Bóg podyktował Biblię. Autorami są hagiografowie, którzy korzystając z możliwości danych przez Stwórcę umieli sięgnąć (w natchnieniu) do Stanu Prawdy i próbowali zobrazować (odczytać) w nim niektóre tajemnice. 
          Filozoteizm (wiara rozumna) jest racjonalnym, ale i radosnym oglądem wszystkiego, co dotyczy Boga i Jego stworzenia. Przede wszystkim dostrzega, że świat, piękny sam w sobie, jest wytworem czegoś jeszcze bardziej doskonałego. Nadzieja na wieczne istnienie uskrzydla człowieka do właściwej postawy życiowej. Życie nabiera sensu. Przed człowiekiem pojawia się motywacja dobrego życia.
          Zjawiska nadprzyrodzone (cuda, znaki) nie są  odrzucane przez filozoteizm, ale przyjmowane z dużą ostrożnością i sceptycyzmem. Wiara rozumna opiera się na tezie, że Bóg nie może łamać praw przyrody, które sam ustanowił. 
          Wiara rozumna prowadzi do rekonstrukcji tradycyjnej religijności według współczesnych odkryć naukowych, zmierzając do Prawdy, która jest jedna. Podobnie jak prawa przyrody obowiązują wszystkich jednakowo, tak Prawda o Stwórcy winna być jedna, uniwersalna. Uniwersalizm jest konsekwencją monoteizmu. Jeden Bóg siłą rzeczy jest Bogiem wszystkich ludzi, jednej religii uniwersalnej. Bazą powinna być teofania, jaka realizuje się w każdym człowieku. Różne odczytywanie i obrazowanie Boga jest kwestią narodu, zwyczajów, kultury a przede wszystkim własnego oglądu pojedynczego człowieka.  Własny obraz Boga winien zawierać się w Prawdach rzeczywistych, które zostały odczytane od najstarszych pokoleń.
          Filozoteizm zrodzony w Kościele katolickim winien z cała mocą dążyć do naprawy Kościoła. Krytyka kościoła nie jest jego zwalczaniem lecz uzdrowieniem. Być może świecka inicjatywa znajdzie zrozumienie w Kościele.

                                                           * * *

          Niniejszy blog założono z myślą propagowania owoców zastosowania filozoteizmu jako metody nowego oglądu wiary na miarę dzisiejszego stanu wiedzy.  Przesyłane prace będą komentowane przez fachowców filozoteizmu. Do blogu będą trafiać tylko prace etycznie poprawne. Odrzucane będą tylko te, które będą miały podtekst fanatyczny, infantylny i niegrzeczny. Twórcy blogu są zdania, że można różnić się w poglądach, trzeba jednak zachować kulturę słowa i życzliwość do adwersarzy.

Prace, póki co, można przesyłać na adres e-mailowy: p.porebski@op.pl  

Twórca filozoteizmu świecki teolog Paweł Porębski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz