Mówienie o koncepcji Boga w Jego Objawieniu się w człowieku
jest ludzkim punktem widzenia i wyrazem jego pragnień. Nie jest znany
żaden fakt historyczny, aby Bóg
przemówił do człowieka ludzkim głosem. Ten zamysł Boga odczytali natchnieni
hagiografowie ze Stanu Prawdy. Odczytanie to pozostaje w ramach wiary. Można
przyjąć że nastąpiło ujawnienie zamysłu bożego, albo było to ludzkie
pragnienie. Idea jest piękna i pomysł genialny.
Paruzja Boga (zejście Boga na ziemię). Bóg schodzi na
ziemię w postaci ludzkiej i w ten
sposób wchodzi w dialog z człowiekiem. Antropologia Boga. To co nieuchwytne
zostaje zmysłowe. Człowiek może spotkać się z Bogiem twarzą w twarz. Bogu
przypisana jest postać, twarz i ludzkie odczucia. O Bogu można mówić jak o
człowieku. Kandydat który miałby udostępnić swoje ciało przebóstwieniu musiał
być święty za życia. Takim Człowiekiem był Jezus. On to natchniony Duchem
Świętym przyjął na siebie to zadanie. Dał od siebie więcej niż od Niego
oczekiwano. Ofiarował swoje życie na pokonanie grzeszności. Jego dar został
przyjęty przez Boga-Ojca, który ten dar uczynił skutecznym. Tajemnicą jest ile
w Jezusie było własnej inicjatywy, a ile bożego zamysłu. Stało się coś
niezwykłego. Jezus pokazał przy tym na co człowieka stać, jak wielkim może być
człowiek. Jezus wart jest swojej religii. Całe misterium wcielenia jest
podstawą wiary chrześcijańskiej. Wiara ta jest tak silna, że zakorzeniła
się w sercach wyznawców bardzo silnie. Na dowód prawdziwości zamysłu bożego
ludzie szukali poświadczenia, dowodów. Bóg musiał sygnalizować swój zamysł?
Obiektem poszukiwań stała się Tora, Pięcioksiąg Starego Testamentu. Tora pisana
została dla narodu żydowskiego. Dla nich ważne było błogosławieństwo Boga dla
narodu wybranego. Chrześcijanie doszukali się treści mesjańskich. Ta podwójna
płaszczyzna poszukiwań skutkowała nadużyciami. Przykładem są słowa Izajasza o
narodzeniu Ezechiasza króla Achaza i jego żony Abij. Żydzi dopatrują się znaku
trwałości dynastii Dawidowej. Chrześcijanie zaś odczytali to jako zapowiedź narodzenia się Syna Bożego: Oto
Panna pocznie i porodzi Syna, i nazwie Go imieniem Emmanuel (Iz
7,14). Do tego podczas tłumaczenia z hebrajskiego na grecki pomylono się i
wprowadzono zamieszanie i insynuację o
dziewiczym poczęciu Syna Człowieczego.
Żydzi oczekują do dzisiaj zapowiadanego Mesjasza, chrześcijanie przyjęli
tę postać za zapowiedzianego Syna, w którym wcielił się Bóg Ojciec.
Mesjasz żydowskim obrazowany jest jako Wybawca z mieczem, a
chrześcijanie jako Wybawcę od ludzkiej grzeszności.
Prawda biblijna jest podzielna. Świadczy o jej kunszcie i
złożoności. Składa się z wielu warstw Prawdy.
***
Tym tekstem przerywam dalszą
redakcję i czekam na słowa komentarza. Bez Waszej zachęty nie będę kontynuował
dalszych prac.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz