Łączna liczba wyświetleń

piątek, 29 października 2021

Polski Episkopat

 

          Polski Episkopat udał się z wizytą do papieża Franciszka. Choć spotkanie ma charakter cykliczny i formalny, wszystko wskazuje na to, że tym razem nie zabraknie ostrych słów i trudnych tematów. Od zaniedbań ws. ścigania pedofilii, przez mieszanie Kościoła i polityki, po kryzys migracyjny.

          Nie tylko moim zdaniem papież Franciszek powinien wymienić cały polski episkopat, bo nie sprawdził się w działaniu. Może tak drastyczne cięcie będzie aggiornamento dla Polskiego Kościoła. Jako człowiek silnie związany z wiarą byłbym zadowolony i pełen nadziei, że powstanie nowa hierarchia, która poprowadzi Kościół Polski na drogę Chrystusową.

          Pragnę Kościoła w którym bym czuł się dobrze. Jak dawniej, ksiądz cieszyłby się autorytetem. Aby biła od niego dobroć, pobożność, skromność. Takim pasterzy potrzeba, aby społeczeństwo wróciło do Kościoła. Potencjał wiary nadal istnieje. Potrzeba tylko wykorzenić pychę i butę. Kościół Chrystusowy powinien być skromny, powinien naśladować Chrystusa. Zgromadzone przez wieki bogactwa należy umieścić tam gdzie potrzebne są środki  do dalsze ewangelizacji i utrzymaniu depozytów wiary. 

          Znałem wielu księży, różnej proweniencji i na wszystkich w jakiś sposób się zawiodłem. Nie spełnili moich oczekiwań. Może popełniałem błąd oczekując od nich świętości.  Współczuję młodym adeptom do kapłaństwa. Wchodząc w progi kleru od razu łamane są ich kręgosłupy. Idee, wiara, nadzieje które były ich depozytem światopoglądu, muszą iść w niebyt. Musieli grać tak jak im nakazano.

          W czasie studiowania teologii dla świeckich przypominam sobie narrację wykładów. Wtedy byłem tak zafascynowałem problematyką, że nie zauważałem tego co sobie teraz przypominam. Nie będę się znęcał nad wykładowcami. Niektórych bardzo polubiłem. Z tego okresu nauczyłem się poruszać wokół tej problematyki, poszukiwać odpowiednią literaturę, tekstów teologicznych, egzegezę i hermeneutykę biblijną. Wiedza przyszła później, jak sam zacząłem studiować we własnym zakresie. Pozbyłem się nakazów i zakazów. Do tematyki podszedłem fenomenologicznie (bez obciążeń). Mając za sobą studia (geofizykę) próbowałem zachęcić ówczesnego rektora do współpracy. Chciałem za darmo wygłosić kilka wykładów z fizyki współczesnej, aby kleryków zachęcić do studiowania praw przyrody w powiązaniu z teologią. Z moich propozycji nie skorzystano.

         Gdybym nie był dalej zafascynowany poszukiwaniem Prawdy, to dawno dałbym sobie spokój i zajął bym się "hodowlą kwiatków". Ależ cóż, nie mogę się wyzwolić od mojej pasji. Być może ona pozwala mi dalej pracować zarobkowo i utrzymywać rozum w jakieś umiarkowanej kondycji. Zresztą, wszystko pozostawiam w rękach Opatrzności.

 

adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW 13102026290000950200272633 https://zrzutka.pl/z/pawel1949

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz