Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 5 marca 2018

Tajniki rzeczywistości transcendentnej


         Wiedza o mechanizmach rzeczywistości transcendentnej  można odkryć podglądając przymioty i właściwości energii, która od samego Boga pochodzi. Energia to tchnienie mocy Boga. Za jej pochodzeniem świadczy jej wieczność. Nie można energii usunąć, zniszczyć. Można tylko ją przekształcać. Na jej przykładzie można wysnuć wniosek, że wszystko co od Boga pochodzi ma znamiona wieczności. To tłumaczenie odnosi się do samego Stwórcy. On jest wieczny, niezmienny, niezniszczalny. Człowiek stworzony, przez Niego również jest wieczny. Inną prawdą wynikającą z podglądania energii jest sposób jej wykorzystania. Energia jest w ciągłej przemianie. Nawet jej gromadzenie jest zmienne w zasobach. Dawna filozofia eleacka  (Ksenofanes, Parmenides, Zenon) głosiła niezmienność i nieruchomość bytu. Przegrała z filozofią przeciwstawną zwaną  wariabilizmem (Empedokles, Anaksagoras, Demokryt).  Heraklit głosił, że nie ma nic stałego, wszystko się zmienia (pantha rhei). Zmienność jest właściwością świata. Dzisiaj tak też przyznajemy. Istnienie jest ciągłym ruchem i działaniem. Istnienie kształtuję istotę. Te mądrości pochodzą od  św. Tomasza (1225–1308).  Prawda ta płynęła  od biblijnych źródeł (przekaz Boga z krzaku gorejącego: Jestem który jestem (wj 3,14). Duch Boży unosił się nad wodami  (Rdz 1,2). Anaksagoras (500–428)) mówił, że istnieje siła rozumna (Duch), która wszystko porządkuje (gr. nous).
          Za powyższą prawdą stoi logika. Ona domaga się istnienia pierwszego poruszyciela (Arystoteles). Istnienie Boga jest logiczną koniecznością. Epiktet z Hierapolis (ok. 50–130) uważał istnienie świata i człowieka za wystarczający dowód na istnienie Boga.
          Za pojęciem istnienia kryją się byty realne, utworzone z energii oraz byty abstrakcyjne istniejące tylko w umysłach. Pojęcia metafizyczne (np. byty duchowe) mogą być odkryte na drodze umysłowej refleksji, a nie na drodze eksperymentów.  W wierze rozumnej byty duchowe nie mogą być badane za pomocą zmysłów, ale można poznawać je przez analizę  skutków ich działania. Byty metafizyczne są dla człowieka bardziej dynamiczne niż ontologiczne. Byty metafizyczne można badać tylko dlatego, że działają.
           Kartezjusz (1596–1650), filozof, matematyk i fizyk. Reprezentant nowożytnego racjonalizmu mawiał: Myślę, więc jestem (łac. cogito ergo sum) Ta słynna maksyma jest sparafrazowanym zdaniem Cycerona: Żyć to myśleć (łac. Vivere est cogitare). Jeżeli istnieję, to zawdzięczam to czemuś spoza siebie. Każdy skutek ma swoją przyczynę. Istnienie wymaga uzasadnienia. Skoro Świat istnieje, musi mieć swoją przyczynę. Ze względu na brak racjonalnego wytłumaczenia fenomenu istnienia Świata, pozostaje nam przyjąć, że przyczyna była nadzwyczajna, nietypowa, transcendentna. Przyczynę tę nazwano Bogiem.
        Świat transcendentny jest inną przestrzenią niż Świat realny. Jest zupełnie inny, choć mają oba światy w sobie podobieństwa. Zasady ustalone przez Stwórcę są widoczne w jednej, jak i w drugiej rzeczywistości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz