Łączna liczba wyświetleń

środa, 25 czerwca 2014

Księga Rodzaju 1,1–31; 2,2–3


         Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię.  Ziemia zaś była bezładem i pustkowiem: ciemność była nad powierzchnią bezmiaru wód, a Duch Boży unosił się nad wodami (Rdz 1,1–2).  Księga rodzaju w pierwszych wersetach sugeruje dynamiczny obraz rzeczywistości oraz dynamiczny obraz Boga. Świat rozpoczął się od jego stworzenia, a więc od zadziałania, zaś Duch Boży (dynamiczny obraz Boga) unosił się (był w ruchu). To ważne spostrzeżenie do dalszej egzegezy biblijnej, która będzie omawiana w duchu dynamicznego obrazu Świata. Bóg nie tylko stworzył świat rzeczywisty (ziemię), ale powołał do istnienia świat nadprzyrodzony (niebo).  Znaczy to, że wszelkie istoty stworzone nie mogą zajmować miejsca, które zajmuje Bóg. On zajmuje miejsce na zewnątrz i nigdy nie będzie do końca rozpoznany. 

          Drugą ważną informację zawiera werset: Wtedy Bóg rzekł: «Niechaj się stanie światłość!» I stała się światłość (Rdz 1,3). Światło jest czystą energią, która została tchnięta z mocy Boga. Ona oprócz dynamiki działania jest też budulcem fenomenu jakim nazywa się materię.

          Trzecią dosyć elementarną informacją jest, że to, co Bóg powołał do istnienia jest dobre: Bóg widząc, że światłość jest dobra (Rdz 1,4). Informacja ta jest istotna przy opisie Boga i Jego przymiotów. Wszystko, co Bóg stworzył jest dobre. Należy zauważyć, że niekoniecznie jest doskonałe. On sam w sobie jest doskonały, natomiast Jego poczynania są jedynie dobre. Różnica ta wywodzi się z zamysłu Stwórcy, który w swojej ekonomii Zbawienia powoła człowieka, który będzie doskonalił to, co Bóg stworzył jako dobre. Tak więc w zamyśle Stwórcy człowiek zajmuje pierwsze miejsce wśród istot stworzonych. Można powiedzieć, że dla człowieka świat został powołany do istnienia. On będzie dziedzicem i spadkobiercą darów Bożych.

          W dalszym obrazie stworzenia świata opisane są sprawy wymagające uporządkowania, np. Bóg oddzielił wody pod sklepieniem od wód ponad sklepieniem (Rdz 1,7). Końcowym aktem stworzenia jest powołanie do istnienia człowieka. Jednocześnie Pismo w formie uroczystej (w liczbie mnogiej) podaje, że człowiek został stworzony na obraz Boga: rzekł Bóg: «Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam (Rdz 1,26). Mężczyzna jak i kobieta wymienieni są w jednym zdaniu (koniunkcja). Co do istoty nie ma różnicy: Bóg im błogosławił (Rdz 1,28). Tym samym określił ich ważną rangę. Na samym początku określone zostają zadania dla człowieka: Niech panuje nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym, nad bydłem, nad ziemią i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi! (Rdz 1,26); Bądźcie płodni i rozmnażajcie się, abyście zaludnili ziemię i uczynili ją sobie poddaną; abyście panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi (Rdz 1,28).

          Siedmiodniowy cykl stworzenia posiada w sobie pouczenie konieczności dnia odpoczynku.  A gdy Bóg ukończył w dniu szóstym swe dzieło, nad którym pracował, odpoczął dnia siódmego po całym swym trudzie, jaki podjął.  Wtedy Bóg pobłogosławił ów siódmy dzień i uczynił go świętym; w tym bowiem dniu odpoczął po całej swej pracy, którą wykonał stwarzając (Rdz 2,2–3). Dzień ten został pobłogosławiony i uznany za święty:  Wtedy Bóg pobłogosławił ów siódmy dzień i uczynił go świętym (Rdz 2,3). Za tym przekazem kryją się ważne refleksje. Przede wszystkim dzień, jako pewien okres czasowy może być wyróżniony wśród innych dni i przeznaczony dla kultu Bożego. Poucza, że w życiu człowieka nie tylko liczy się praca. Dzień święty to czas regeneracji sił i odpoczynku. Ten dzień, pozbawiony trudu, powinno się spędzać na większej zażyłości z Bogiem, na modlitwach i kontemplacjach. W tym dniu należy okazywać Bogu szczególną wdzięczność za wszelkie Jego dary. Pismo św. pokazuje mądrość przodków w organizowaniu sobie życia. Dzień odpoczynku to higiena życia. Podobne znaczenie będzie miało obrzezanie.

          Pismo święte nie opisuje dokładnie zjawisk przyrodniczych, ani nie ujawnia ich prawa. Stosuje ich obrazowanie i udostępnia wiedzę, która jest z nimi związana.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz