Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 30 czerwca 2014

Księga Rodzaju 8-9


          Powiał wiatr nad całą ziemią i wody zaczęły opadać (Rdz 8,2). To biblijny, ale bajkowe opowiadanie. Bóg jak czarodziej podniósł pałeczkę i wody zaczęły opadać. Po opadnięciu wód, Noe zbudował ołtarz dla Pana i złożył Mu ofiarę. Bóg powiedział: Nie będę już więcej złorzeczył ziemi ze względu na ludzi, bo usposobienie człowieka jest złe już od młodości. Przeto już nigdy nie zgładzę wszystkiego, co żyje, jak to uczyniłem. Będą zatem istniały, jak długo trwać będzie ziemia: siew i żniwo, mróz i upał, lato i zima, dzień i noc (Rdz 8,21–22). Autor księgi wkłada w usta Boga własne przemyślenia. Przedstawia Boga jako zrezygnowanego, który poniósł porażkę. Usposobienie człowieka jest złe już od młodości jest faktem. Niech będzie jak jest, Ja nie zgładzę tego, co stworzyłem. Obraz Boga zrezygnowanego jest nieudaną formą przedstawienia Boga Miłosiernego. On nie karze nikogo, jest cierpliwy, dalej ufa człowiekowi. Autor księgi pociesza się, że niezmienna Miłość Boga do ludzi jest większa niż ludzka grzeszność. Przymierze jest nadzieją daną sobie samym. To ufność w Miłosierdzie i Miłość Boga do swoich stworzeń.

          Dlatego Bóg pobłogosławił Noego (Rdz 9,1) i jego rodzinę wymawiając tekst Przymierza, w którym określony jest zakres ludzkiego działania. Bóg zezwala na spożywanie mięsa: Wszystko, co się porusza i żyje, jest przeznaczone dla was na pokarm (Rdz 9,3). Autorzy uznali, że ten pokarm jest nieodzowny w życiu człowieka, bo dostarcza koniecznego białka. Prawa określone przez człowieka pochodzące z mądrości życia, czy przejęte od obcych plemion wkładane będą w usta Boga, aby je autoryzować i nadawać wysoką i obowiązującą rangę. Ten proceder będzie prowadzony niemal przez całą redakcję Pisma świętego, naukę i katechezę Kościoła. 

          Werset:  Upomnę się o waszą krew przez wzgląd na wasze życie - upomnę się o nią u każdego zwierzęcia (Rdz 9,5) pokazuje stosunek Żydów do krwi (krwiobiegu), jako siedliska życia. Niektóre zwyczaje, wywodzące się z zaprzeszłej tradycji i pierwotnych religii, są mocno zakorzenione u Żydów. Takim ważnym elementem jest szacunek do życia. Jeżeli Bóg strzeże życia, tym bardziej człowiek powinien okazywać szacunek wobec wszystkiego, co żyje. Takie odwrócenie źródła i pochodzenia przepisu prawnego jest typowe w literaturze biblijnej. Znakiem Przymierza jest łuk tęczy. Autor księgi wykazał się pomysłowym i bardzo sympatycznym znakiem.

        Historia potopu odnosi się do czasów  bardzo odległych i pochodzi zarówno z terenów Bliskiego Wschodu, jak też z Indii, a nawet Oceanii i Meksyku (tekst szumerycki z Nippur, fragment epopei o Ea i Atrahasis, opowiadanie Berossusa oraz epos babiloński o Gilgameszu). Istnieje ok. 68 (według innych źródeł 230) opisów o potopie (według źródeł pozabiblijnych).  Historyczność potopu na razie nie została naukowo udowodniona.  Do dnia dzisiejszego nie znaleziono śladów potopu, który by objął całą Mezopotamię. Nie należy też poszukiwać arki na górze Ararat, jak mówi Biblia: arka osiadła na górze Ararat (Rdz 8,4).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz