Łączna liczba wyświetleń

środa, 4 czerwca 2014

Przewrót Kopernikański


          Czy M. Kopernik znał myśli starożytne i propozycje niegeocentryczne? Z całą pewnością.  Pogląd Klaudiusza Ptolemeusza z II w. był znany jako system geocentryczny. Kilkaset lat wcześniej, pitagorejczyk Filolaos z Krotonu twierdził, że kulista Ziemia obiega centralne źródła światła i ciepła. O poglądach pitagorejczyków dowiedziano się we wczesnym średniowieczu od Kalcydiusza[1]. Za czasów M. Kopernika dyskutowano szeroko i omawiano ten temat. Stanowisko proarystotelesowskie zajmowali Awerroes, św. Albert i św. Tomasz z Akwinu. Natomiast propitagorejskie: Dawid z Dinant (ok. 1160 – ok. 1217)[2], który dowodził, że Ziemia jest jedną z planet. Mikołaj z Oresme twierdził, że każdy z żywiołów wszechświata porusza się w swej sferze ruchem okrężnym. Mikołaj z Kuzy przedstawił teologiczno–kosmologiczną wizję wszechświata, a w nim Boga, który posiada tylko jedno centrum. Tym centrum nie może być kulista Ziemia, gdyż jedynym centrum świata jest Bóg. M. Kopernik znał podane poglądy. Zdegradował Ziemię do zwykłej planety[3]. Skupił uwagę na  pitagorejskiej teorii środka, uznając, że warunki ognia centralnego spełnia słońce.  Parokrotnie w swoim dziele Revolutiones dał do zrozumienia, że w czasie swoich prac nawiązywał do pitagorejskich doktryn astronomicznych i myśli starożytnych. Wielu potomnych przedstawiało jego teorię jako kontynuację pomysłów: Niketasa, Flolaosa, Heraklidesa i Ekfantosa[4]. Obrona prac Kopernika sięga wręcz do absurdu, że można „pogodzić” dwa systemy: Ptolemeusza i Kopernika (ks. M. Heller) powołując się na teorię względności,  w której wybór układu odniesienia jest rzeczą obojętną, czy Ziemię uznamy za nieruchomą, a Słońce za poruszające, czy odwrotnie[5].  Faktem jest, że M. Kopernik przedstawił hipotezę, której sam nie udowodnił. Dla potomnych pozostawił temat do dalszych badań. Jego tezy wzbudziły jednak w Watykanie niepokój. Dowodu na ruch orbitalny Ziemi jeszcze nie było. Początkowo uważano, że jeżeli dowody będą na korzyść nowej teorii, trzeba będzie na nowo odczytać pewne fragmenty Pisma św. Pierwsze dowody przedstawił dopiero Newton.  Musiało upłynąć jeszcze 150 lat, zanim znaleziono optyczne i mechaniczne dowody na ruch Ziemi. W 1741 roku Benedykt XIV, po zapoznaniu się z optycznym dowodem na ruch Ziemi, polecił Św. Oficjum wydać imprimatur do wydanych dzieł Galileusza. Dzisiaj wygląda to inaczej, ale w czasach Kopernika, Galileusza idea Kopernika była ogromnym przewrotem. Poruszył on Ziemię i wstrzymał słońce (mówi się nastąpił przewrót kopernikański)!?




[1] M. Kurdziałek, Średniowiecze w poszukiwaniu  równowagi między arystotelizmem a platonizmem. Studia i artykuły. Lublin1996 s. 234.
[2] Dawid z Dinant (ur. ok. 1160, zm. ok. 1217) – średniowieczny teolog (uznany za heretyka), komentator pism Arystotelesa. Był uczniem Amalryka z Bène i kapelanem Innocentego III. Wraz z Amalrykiem został potępiony na synodzie paryskim w 1210, a jego pisma spalone.
[3] M. Heller, J.Życiński, Wszechświat i filozofia. Kraków 1980, s. 150.
[4] B. Bieńkowska: Kopernik i heliocentryzm w polskiej kulturze umysłowej do końca XVIII wieku. Wrocław 1971 s.33, 61, 118, 132, 140, 160, 213, 238.
[5]  M. Heller. Spotkanie z nauką. Kraków 1974, s. 39.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz