Ewangelia Mateusza przepełniona jest tezą, że wszystkie proroctwa
mesjańskie Starego Testamentu urzeczywistniły się w nauce Jezusa. Jego dzieło
sugeruje, że Stary Testament był napisany głównie dla chrześcijan lub Żydów
którzy winni przyjąć Jezusa jako zapowiadanego Mesjasza: A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jesteś zgoła
najlichsze spośród głównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie władca, który
będzie pasterzem ludu mego, Izraela (Mt 2,6; Mi 5,1). Temat jest
bardzo ciekawy, ale i bardzo
kontrowersyjny. Warto zapoznać się z opinią samych Żydów i jak odczytują Torę.
Łukasz
nie trzyma się już tak kurczowo Starego Testamentu, choć i u niego można
dostrzec pewne elementy (np. psalmy, prawa Majżeszowe): nie próbujcie sobie mówić: "Abrahama mamy
za ojca", bo powiadam wam, że z tych kamieni może Bóg wzbudzić dzieci
Abrahamowi (Łk 3,8); Napisane jest: Nie samym chlebem żyje człowiek (Łk
4,4; Pwt 8,3) Można zauważyć u niego tendencję skierowaną w stronę uniwersalizmu
wiary (podobnie u Pawła). Być może dlatego pozwolił sobie na swobodne wstawki i
koncepcje teologiczne (katecheza o tym milczy). Dla niego najważniejszą sprawą
była historia zbawienia, aby chrześcijanie nawróceni z pogaństwa byli
utwierdzeni w wierze. Rys historyczny był tylko wyjściem do realizacji
załozonego celu. Bardzo wyraźnie przedstawia temat męki i zmartwychwstania
Jezusa, co jest widoczne w samej konstrukcji Ewangelii.
Ewangelista Marek w zasadzie nie uprawiał teologii w swoim dziele. Nie podaje własnych
interpretacji, nie wyjaśnia i nie uzasadnia. Spełnia rolę świadka, który
opowiada o Jezusie. Dość znamienne są dla Ewangelii Marka nakazy Jezusa, by
ludzie dopiero z Jego triumfu nad śmiercią wywnioskowali, kim On jest w rzeczywistości.
Jeżeli powołuje się na Stary Testament to dla przywołania jakieś mądrości. Słusznie prorok
Izajasz powiedział o was, obłudnikach, jak jest napisane: Ten lud czci Mnie
wargami, lecz sercem swym daleko jest ode Mnie (Mk 7,6; Iz 29,13).
Ewangelia
Jana zawiera własne opracowania teologiczne. Wiele tez jest bardzo
trafnych, ale są też i tezy wątpliwe. Cytaty Jezusa są lekko retuszowane pod
przyjęte koncepcje. To budzi nieufność. Cuda Chrystusa w ujęciu Autora są nie
tylko faktami historycznymi, lecz przede wszystkim znakami potwierdzającymi
autentyczność posłannictwa Chrystusa. Warto prześledzić Ewangelię pod kątem
uniwersalizmu przesłania. Stary Testament jest przywoływany, ale bardziej jako
materiał dowodowy: Badacie Pisma, ponieważ sądzicie, że w nich zawarte jest
życie wieczne: to one właśnie dają o Mnie świadectwo (J 5,39). Dla
Ewangelisty ważnym świadkiem Jezusa jest Jan Chrzciciel. Sam Jezus jednak mówi:
Ja mam
świadectwo większe od Janowego. Są to dzieła, które Ojciec dał Mi do wykonania;
dzieła, które czynię, świadczą o Mnie, że Ojciec Mnie posłał (J 5,36).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz