Synami
Noego, którzy wyszli z arki, byli Sem, Cham i Jafet. Cham był ojcem Kanaana. Ci trzej byli synami Noego i od nich to zaludniła się cała
ziemia. Noe był rolnikiem i on to pierwszy zasadził winnicę. Gdy potem napił się wina, odurzył się [nim] i leżał nagi w
swym namiocie. Cham, ojciec Kanaana, ujrzawszy nagość swego ojca, powiedział
o tym dwu swym braciom, którzy byli poza namiotem. Wtedy Sem i Jafet wzięli płaszcz i trzymając go na ramionach
weszli tyłem do namiotu i przykryli nagość swego ojca; twarzy zaś swych nie
odwracali, aby nie widzieć nagości swego ojca. Kiedy Noe obudził się po odurzeniu winem i dowiedział się, co
uczynił mu jego młodszy syn, rzekł: «Niech będzie przeklęty Kanaan! Niech będzie najniższym sługą swych braci!» A potem dodał: «Niech będzie błogosławiony Pan, Bóg Sema!
Niech Kanaan będzie sługą Sema! Niech Bóg da i Jafetowi dużą przestrzeń i niech on zamieszka
w namiotach Sema, a Kanaan niech będzie mu sługą» (Rdz 9,18–27).
Autorzy księgi wpasowują Noego i jego potomstwo do żydowskiej genealogii
(semickiej od Sema). Sem uważany jest za praojca Hebrajczyków. Jednocześnie
wskazują na pochodzenie plemienia kananejskiego (od syna Chama Kanaana) oraz
tłumaczą ich rozwiązłość.
W
perykopie 10 podana jest dalsza genealogia
Żydów pochodząca od Noego. Wśród nich:
Kusz zaś zrodził Nimroda, który był pierwszym mocarzem
na ziemi. Był on też najsławniejszym na ziemi myśliwym. Stąd powstało przysłowie: «Dzielny jak Nimrod,
najsławniejszy na ziemi myśliwy» (Rdz 10,8–9). On to pierwszy
panował w Babelu (Babilonie) (Rdz 10,10).
Inne źródła podają. Pierwsza
wzmianka o Babilonie pochodzi z czasów panowania Szar-kali-szarri, króla Akadu z XXIII w. przed Chr.. W okresie
monarchii III dynastii z Ur (2113–2005 przed Chr..) mieściła się
tu siedziba ensich – zarządców niewielkiej prowincji. W
roku 1894 przed Chr. przywódca jednego z plemion amoryckich, niejaki Sumu-abum (1894–1881 przed Chr.) obrał Babilon
za swoją siedzibę, zakładając słynną I dynastię z Babilonu (Wikipedia).
Hagiografowie często
naginają prawdziwą historię, czy fakty historyczne do swoich koncepcji. Na
kanwie prawdziwych zdarzeń historycznych rysują własną historię narodu
Żydowskiego. Prawdopodobnie potomkowie Nimroda to plemię Kuszytów
identyfikowani z Sumerami.
Wykopaliska
archeologiczne na terenie Babilonu prowadzone są od 1899 roku. Być może rzucą
one światło na prawdę historyczną. Do tej pory odkryto w nim Bramę Isztar,
świątynię Marduka, mury obronne, kompleks pałacowy, ziggurat Etemenaki.
Ziggurat ten kojarzony jest z biblijną Wieżą Babel.
Wieża typu
ziggurat (schodkowa) została wykorzystana do przedstawienia ludzkiej pychy oraz
pochodzenia różnych języków. Jak sugeruje autor księgi: Mieszkańcy całej ziemi mieli jedną mowę, czyli jednakowe
słowa (Rdz 11,1). Uważano, że
niegdyś istniała globalna cywilizacja. Babilończycy głosem autora księgi
postanowili: Chodźcie,
wyrabiajmy cegłę i wypalmy ją w ogniu». A gdy już mieli cegłę zamiast kamieni i
smołę zamiast zaprawy murarskiej, rzekli: «Chodźcie, zbudujemy sobie miasto i
wieżę, której wierzchołek będzie sięgał nieba, i w ten sposób uczynimy sobie
znak, abyśmy się nie rozproszyli po całej ziemi»
(Rdz 11,3–4). Budowniczych spotkała kara. Jak pisz autor księgi, Bóg pomieszał
im języki i rozproszył po całej ziemi. Tą opowieścią autor księgi chciał
pokazać rosnącą pychę i nieporozumienie jakie występowało między narodami.
Treść opowieści jest dydaktyczna. Łączy wiele wątków i jest pouczająca w sobie.
Autor księgi ujawnia też pewien uniwersalizm. Wychodzi poza obręb własnego
narodu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz