Nie jest dobrze, jeżeli sumienie używa się jedynie do
odczytywania zasad tam wprowadzonych w przeszłości, w pewnym sensie
„zakurzonych”, dogmatycznych, bezwzględnych. Sumienie powinno być miejscem
ciągłej, bieżącej, wewnętrznej dyskusji na temat dobra i zła. Za każdym razem
należy brać pod uwagę nowe okoliczności zdarzeń. Na końcu należy dokonać wyboru
mniejszego zła.
Ponieważ człowiek nigdy nie zna ostatecznej prawdy, wynik
jego rozważań sumienia jest zawsze obarczone większym, czy mniejszym błędem.
Ostatecznie powinien mieć świadomość i pokorę w sobie, że może nie mieć racji i
może się mylić. Dlatego wydawane przez niego sądy powinny być bardzo wyważone.
Doktor Chazan posłużył się sztywnym zapisem sumienia.
Przez to nie był zdolny do podjęcia odpowiedniej decyzji. Aborcja tak ciężko
okaleczonego płodu zmniejszyłaby cierpienie dziecka i matki. Chora etyka
lekarza przyczyniła się do podwójnego
cierpienia.
Wszystko, co się robi na sposób fanatyczny jest w efekcie
szkodliwe. Bóg nie wymaga od nas prawdy (bo wie, że jej nie znamy), ale
rozsądku. Bóg nie wymaga od nas pełnej sprawiedliwości, bo wie, że jest ona
podyktowana ludzkim interesem. Bóg wymaga od nas postawy miłości, a ona wymaga
czasem działań niekonwencjonalnych, nielogicznych, heroicznych, bolesnych. Nie
jeden modli się słowami: Boże wybacz mi, ale muszę tak postąpić. Tekst
modlitwy świadczy, że dany człowiek dokonuje w swoim sumieniu nowe
rozeznanie. On swoją decyzję rozważa
głęboko. Postępuje jak człowiek, który nie boi się podejmować decyzje (człowiek
byt niemal doskonały). Jezus nie bał się wziąć do ręki bicz i chłostać, choć
występował przeciw tradycji żydowskiej. Nie bał się chronić Magdaleny, choć
zgrzeszyła przeciw prawu. Łamał prawo szabatu, bo uważał je za nieuprawnione.
My, ludzie powinniśmy brać ludzkie sprawy w swoje
ręce. Nie bójmy się przeciwstawiać
wszystkiemu, co przynosi krzywdę drugiemu człowiekowi. Należy zawsze
wybierać mniejsze zło.
Stanowisko dyrektora szpitala zobowiązuje. Dr Chazan, być
może porządny i dobry człowiek, okazał się niezdolny do podjęcia właściwych
decyzji.
Autorzy księgi
dokonali adaptacji legendy opisanej we wcześniejszych źródłach pozasemickich
(eposy sumeryjskie) i na jej kanwie wprowadzili własnych bohaterów. Sam pomysł nakazu Boga złożenia przez
Abrahama swojego oczekiwanego syna Jemu
w ofierze jest karkołomny (El-neqamot
- Bóg Mściciel).
Tak wielki, że aż nieprawdopodobny.
Sposób narracji mieści się jednak w filozofii żydowskiej. Bardziej liczą
się wnioski końcowe (wzór wiary) niż podkład tematyczny, który często jest
krwawy i okrutny. Proszę porównać
wezwanie Jezusa do odcięcia sobie ręki i wyłupienia oka (Mt 5,29n). Nikt nie
bierze tej wypowiedzi dosłownie.
Chrześcijaństwo głosi zgodnie z Biblią, że synem którego
miał ofiarować Abraham Bogu jako dowód swojej wiary i lojalności był Izaak. Muzułmanie (nie Islam) w większości twierdzą
że był to Izmael, który miał zostać ofiarowany przez Abrahama Powołują się przy
tym na Koran, twierdząc ze wymienione imię ofiarowanego syna jest Izmael.
Bóg wystawia Abrahama na próbę: Weź twego syna jedynego, którego miłujesz,
Izaaka, idź do kraju Moria i tam złóż go w ofierze na jednym pagórku, jaki ci
wskażę (Rdz 22,1). Powszechnie wiadomo, jak to się skończylo. W
ostatniej chwili Bóg odwołuje nakaz: Nie podnoś ręki na chłopca i nie czyń mu nic złego (Rdz 22,12).
Wyjaśniam, że to zdarzenie ma wymiar jedynie religijny i
nie ma nic wspólnego z prawdą historyczną. Nie sposób wyobrazić sobie
niepojętego żądania Boga, który chce ofiary z syna „obietnicy”. Hagiograf użył
tak dramatycznego przykładu, aby ukazać szczyt ufności w Boga i bezgraniczną
wiarę Abrahama. W rzeczywistości Bóg nie pragnął śmierci syna, lecz wiary ojca.
Próba wiary Abrahama polega na tym, że rozkaz Boży stawia wyżej od ojcowskiej
miłości. Nie podejmuje, jak to miał w zwyczaju, żadnej dyskusji z Bogiem. Wiara
Abrahama jest wiarą heroiczną. Dla nas jest przesłaniem, aby w najtrudniejszych
momentach życiowych, kiedy wydaje się, że nic nie może odmienić losu, zaufać
Bogu i to zaufać bezgranicznie. Nasza modlitwa będzie na pewno wysłuchana. Choć
rozwiązanie nie musi być takie, jakie oczekiwaliśmy,
ale na pewno w dalszej perspektywie będzie pozytywne. Mogę zaryzykować
twierdzenie, że ten przykład jest jednym z najważniejszych przykładów
potrzebnych do pogłębiania naszej relacji z Bogiem. Ofiara z Izaaka jest typem
Baranka Bożego, który zgładzi grzechy świata. Podobnie jak Izaak, ktoś inny
będzie dźwigał na barkach drewno całopalenia, a na stos wstąpi Syn Człowieczy.
O tym, hagiograf nie mógł wiedzieć. To przykład, jak Bóg uniwersalnie wpływa na
natchnionych pisarzy. Piękno i wielkość Biblii polega na tym, że jeden werset
może nieść wiele, ponadczasowych
informacji. Tajemnice w nim zawarte mogą być ujawniane przez wszystkie
pokolenia, za każdym razem nabierając innego, aktualnego sensu. Niektóre z nich
mogą być odkrywane dopiero po wielu latach. Pierwsza warstwa zawiera sens
historyczny, ważny dla pokolenia autora. Następne pokolenia odczytują sens
aktualny dla siebie. To jest niepowtarzalnym fenomenem w literaturze i świadczy
o wielkości Pisma świętego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz