Autor opisuje spotkanie Jakuba z Rachelą, córką Labana przy studni w
której pojono bydło i trzodę. W kraju (Charan) w którym nie było łatwo o wodę,
studnie były szczególnie pielęgnowane i chronione: Toteż gromadzono tu wszystkie stada i wtedy
dopiero odsuwano kamień znad otworu studni, a po napojeniu owiec przesuwano go
znów na dawne miejsce nad otwór studni (Rdz 29,3). Spotkaniu
towarzyszy wzruszenie Jakuba. Można powiedzieć, że Rachela wpadła mu w oko: Rachela zaś
miała piękną postać i miłą powierzchowność (Rdz 29,17). Jakub poczuł się szczęśliwy.
Jakub zamieszkał u Labana i podjął u niego pracę. Umówił się z Labanem,
że ceną zapłaty będzie ślub z ukochaną Rachelą. Laban zgodził się. Być może sądził, że w tym czasie jego
starsza córka Lea wyjdzie za mąż. Niestety tak się nie stało. Kiedy Jakub
zwrócił się do Labana o wydanie Racheli, Laban rzekł: «Nie ma tu u
nas zwyczaju wydawania za mąż [córki] młodszej przed starszą (Rdz 29,26). Ponieważ w tym czasie można było mieć wiele żon, Laban
obiecał oddać Rachelę za następne 7 lat pracy. Jakub zgodził się. Autor
wyraźnie wyróżnia Rachelę. O Lei nie wyraża się pochlebnie.
Laban był majętny. Każdej córce przydzielił niewolnice, które również
spełniały drugoplanową rolę żon dla Jakuba. Autor stosuje podobną narrację jak
w przypadku Sary, Rebeki, a teraz Racheli. Wszystkie one początkowo były
niepłodne, aby uwypuklić fakt boskiego daru potomstwa. Lea urodziła Rubena,
którego autor przedstawia jako nagrodę Boga za niełaski u męża. Ranga Lei
natychmiast wzrosła. W nagrodę rodzi kolejnych synów: Symeona, Lewiego i Judę.
Rachela jest rozgoryczona swoja niemocą. Każe Jakubowi zbliżyć się do swojej
niewolnicy Bilhy, aby ona dla niej urodziła (na jej kolanach). Bilha urodziła
kolejno dwóch synów: Dana i Neftaliego . Podobnie uczyniła Lea. Dała swoją
niewolnicę Jakubowi. Ona urodziła: Gada i Asera.
Lea
i Rachela rywalizowały ze sobą o wpływy (pierwszeństwo) u męża. Kartą
przetargową były rodzące się dzieci. Lea wyraźnie wygrywała. Przy pomocy
mandragory (owocu sprzyjającym płodności, afrodyzjaków, wymyślnych podniet)
urodziła jeszcze: Issachara, Zabulona i córkę Dinę.
Według autora: Bóg zlitował się i
nad Rachelą; wysłuchał ją Bóg i otworzył jej łono. Gdy więc poczęła i urodziła
syna, rzekła: «Zdjął Bóg ze mnie hańbę!» Dając mu zaś imię
Józef, westchnęła: «Oby Pan dodał mi jeszcze drugiego syna!» (Rdz 30,22–24). Radość była
wielka. Cieszyła się Rachela, ale i Jakub. Teraz może wrócić do swojego kraju.
Jego żona nie musi się już obawiać pogardy (przez niepłodność). Jakub zwraca się do Labana, aby ustalić
warunki podziału majątku. W opisie widać przebiegłość Jakuba, który nie
chciwością, ale sprawiedliwą troską próbuje dokonać podziału trzody. Jak zwykle
przy podziale majątku występują animozje i wzajemne pretensje. Trzeba również
rozumieć Labana, który cieszył się obecnością dorosłych córek i wnukami.
Odejście ich na pewno było dla niego przykrym doświadczeniem. Jakub nie chcąc
być świadkiem przykrych pożegnań zabiera swój dobytek i ucieka bez pożegnania.
W ostatniej chwili Rachela kradnie ojcu posążki domowe. Były to zapewne wizerunki
bóstw opiekuńczych domu. Bóstwa te prawdopodobnie dawały posiadaczowi prawo do
dziedzictwa. Tym należy tłumaczyć motyw kradzieży i starannych poszukiwań. (przypis
Rdz 31,19). Rachela nie ujawnia swojej kradzieży nawet przed Jakubem. Chowa je
pod siodło wielbłąda. Jak widać religia monoteistyczna nie wyparła jeszcze
dawne wierzenia.
Laban z krewnymi dogania uciekinierów. Najbardziej boli go kradzież
posążków domowych. Rachela nie przyznaje się, a Jakub nic o nich nie wie. Laban
przeszukuje dobytek Jakuba. Jakub wylewa całą swoją gorycz na teścia. Pewny, że
nikt nie skradł posążków wymawia przekleństwo: Ten zaś, u którego znajdziesz swoje posążki,
niech straci życie! (Rdz 31,32). Laban rezygnuje z dalszych poszukiwań i pragnie zgody.
Bądź co bądź, to jego rodzina, córki, wnuki i zięć: Nazajutrz rano Laban ucałował swych wnuków i
swe córki, pobłogosławił im i udał się w powrotną drogę do siebie (Rdz 32,1).
Przekleństwo jest tworem funkcjonału zła. Ta zła „energia” ma w sobie
moc oddziaływania. Skutek jego działania będzie odczytany po porodzie drugiego
dziecka Racheli, która przy porodzie Beniamina umiera.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz