Autor księgi mocno akcentuje potrzebę wiary w Boga i ufność Bogu. Wynosi
ten element jako pierwszoplanową relację z Bogiem, podstawę przynależności do
nowej wiary. Abram
uwierzył i Pan poczytał mu to za zasługę (Rdz 15,6). Pan poczytał
mu to za zasługę, a więc wiara jest nagradzana. Autor księgi
formuje ramy teologiczne. Ustanawia, co jest w niej ważne, co się Panu
podoba. Ponieważ pisząc tekst był pod natchnieniem, z tego źródła płynie
mądrość doktryny.
Na przekaz perykopy 15 można
spojrzeć od strony samego Abrama. Jego wiara wydaje się silna, ale Boga trzeba
odczytać. Trzeba do tego się przysposobić. W kontemplacji pomaga aura, która
częściowo uwalnia umysł od zakłóceń z zewnątrz. Abram składa ofiarę: Wtedy Pan rzekł: «Wybierz dla Mnie trzyletnią jałowicę,
trzyletnią kozę i trzyletniego barana, a nadto synogarlicę i gołębicę» (Rdz 15,9). Emocje z tym związane usypiają go. Autostrada do stanu
Prawdy jest otwarta. Abram odczytuje słowa proroctwa i traktuje je jako
Przymierze. Wtedy
to właśnie Pan zawarł przymierze z Abramem, mówiąc: «Potomstwu twemu daję ten
kraj, od Rzeki Egipskiej aż do rzeki wielkiej, rzeki Eufrat, wraz z Kenitami, Kenizytami, Kadmonitami, Chetytami, Peryzzytami, Refaitami, Amorytami, Kananejczykami, Girgaszytami i Jebusytami» (Rdz 15,18–21).
Autor księgi pisze: A gdy słońce chyliło się ku zachodowi, Abram zapadł w głęboki
sen i opanowało go uczucie lęku, jak gdyby ogarnęła go wielka ciemność (Rdz
15,12). Prawdopodobnie autor księgi własny lęk przypisał Abramowi. Odczytywaniu
Boga towarzyszy przeżycie, które niejednokrotnie jest lękiem wobec majestatu
Boga. Autorowi towarzyszyły mocne emocje. Zapewne orientował się, że jego słowa
będą powielane i cytowane przez
stulecia. Ponadto prorokował 400 lat ciemiężenia i niewolnictwa. Na końcu
podaje radosną wiadomość powrotu do ziemi obiecanej oraz pokonanie wrogów. Twoi potomkowie
powrócą tu dopiero w czwartym pokoleniu, gdy już dopełni się miara
niegodziwości Amorytów (Rdz
15,16).
Prorocze słowa miały bardziej propagandowe znaczenie, niż dosłowne,
historyczne. Redakcja księgi była kompilowana w okresie niewoli babilońskiej.
Taka była potrzeba chwili, aby podnieś morale i nadzieję Izraelitów. Historia
pokazała, że Izraelici odzyskiwali obiecaną ziemię „na chwilę”, aby ją ponownie
utracić. Dziś Izraelici uważani są za uzurpatorów, którzy przez koneksje
polityczne z Zachodem zagrabili ziemię należącą do Palestyńczyków. Historia
pokazała, że nie wszystkie proroctwa się sprawdzają. Być może wielka ciemność Abrama jest intuicyjnym
zwiastunem, nie do końca spełnionego proroctwa.
Niepłodność Saraj ma znamiona
dydaktyczne. Autor księgi chce pokazać, że szczęśliwe zakończenie jest zasługą
wyłącznie Boga.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz