Księga Wyjścia jest starożytną epopeją, historią uwolnienia w XIII w.
przed Chr. Izraelitów z niewoli egipskiej i ich podróży do góry Synaj, a
następnie do Ziemi Obiecanej. Istotą tego wydarzenia jest nawiązanie relacji
między Bogiem a ludźmi na górze Synaj. Bóg ukazany jest w niej jako prawdziwy
król Izraela. Centralną postacią jest Mojżesz. Księga ta powstawała przez wieki
i jest owocem pracy wielu autorów. Znajdują się w niej źródła jahwistyczne (J)
i elohistyczne (E). Ostateczna redakcja zakończyła się w VI–V wieku przed Chr.
Na redakcję nałożyła się zapewne żydowska tragedia wygnania babilońskiego. Egzegeza historyczno-krytyczna podała w
wątpliwość obraz ukazany w narracji biblijnej, stwierdzając przede wszystkim,
że jedność dwunastu pokoleń jest owocem procesu redakcyjnego i dotyczy
późniejszej rzeczywistości, którą po raz pierwszy osiągnięto za panowania Dawida.
Faktycznie niepodobna mówić jeszcze o tej jedności w czasach, w których można
by umieścić wyjście z Egiptu (Ambrogio Spreafico, Księga Wyjścia, wyd. Wydawnictwo ۩, Kraków 1998, str. 6).
Księga Wyjścia ma wyraźny koloryt egipski, a wiele elementów zawartych w
tekście biblijnym odpowiada historycznym realiom tego okresu (na podstawie
licznych dokumentów pochodzących z państwa faraonów). Niestety, poza Biblią nie
mamy żadnych pozabiblijnych źródeł. Ich brak można tłumaczyć małym znaczeniem historii
żydowskiej z perspektywy świata pogańskiego. Jedynym obecnie dostępnym dowodem
historycznego wyjścia Hebrajczyków z Egiptu jest stela kamienna z czasów
faraona Merneptaha (1220 r. przed Chr.), wykonana z czarnego bazaltu (odkryta w
1895 r. w Tebach), na której wykłuta jest nazwa Izrael i to w kontekście
tryumfalnego jego pokonania: Izrael
został zniszczony, nie ma już nasienia. Brak potwierdzenia w źródłach
pozabiblijnych (poza stelą), upoważnia nas do krytycznej oceny opisanej
historii. Nowoczesna krytyka poddawała w wątpliwość istnienie Mojżesza. Rzeczywistych wydarzeń w ogóle nie da się
zrekonstruować; dzisiejszemu czytelnikowi pozostaje tylko przyjęcie wydarzeń
opisanych w Księdze Wyjścia przez pryzmat wiary (M. Noth, Histoire d’Israel, Paris: Payot 1970,
str. 146 i n.). Teza ta nie wytrzymuje krytyki innych uczonych, którzy wykazali
zwartość historyczną Mojżesza (R. de Vaux, Histoire
ancien d’Israel, Paris 1971, vol. 1 str. 311. Autor przytacza dzieła takich
uczonych jak R. Smend, G Fohrer, S. Hermann, H. Schmid, G. Widengren). Mojżesz jest przedstawiony jedynie w Biblii.
Jednak jego postać łączy i tłumaczy wydarzenia opisane w innych księgach
Pentateuchu (gr. pięcioksiąg). Przyjmuje się, że exodus egipski miał miejsce za
czasów panowania Ramzesa II (1279–1213 przed Chr., według innych źródeł za
czasów Echnatona 1304–1238 przed
Chr.).
Wątkiem przewodnim księgi jest temat wyzwolenia Izraelitów z niewoli
egipskiej, ale też nawiązanie relacji z Bogiem. Wyzwolenie z niewoli jest
początkiem świadomego i odpowiedzialnego życia w wolności. Na historię
Izraelitów nałożona jest teologia. Pisarze natchnieni chcieli pokazać kim jest
Pan i że jest On Bogiem Izraela (oraz całego świata). Wszystko, co się
zdarzyło, było pod opatrznością Bożą. W
trakcie wędrówki (ok. 40 lat) Bóg ujawnia (teofania synajska) swą obecność.
Obiecuje opiekę nad Izraelitami z równoczesnym zobowiązaniem się Izraela do
wierności wobec Niego. To wzajemne zobowiązanie się Boga i Izraela jest formą
trwałego i wiecznego Przymierza Boga z człowiekiem (Kodeks Przymierza). Księga
Wyjścia jest bogata w treść religijną. Wielokrotnie w tekście używa się
sformułowania «Pan powiedział». Nie
należy jednak traktować tego dosłownie.
Trzeba powiedzieć dobitnie – niejednokrotnie są to życzenia hagiografów, którzy
Boga odbierali typowo jak na owe czasy. Chcieli w Bogu widzieć mocnego,
twardego, ale i sprawiedliwego Władcę. Sprawiedliwego w rozumieniu ich ludzkiej
sprawiedliwości.
Przymierze zawarte z Bogiem ma ogromne znaczenie w bieżącej historii
Izraela, a także we współczesnym chrześcijaństwie, gdzie niejednokrotnie można zauważyć akcenty
typowe dla ery mesjańskiej.
A synowie Izraela rozradzali się, pomnażali,
potężnieli i umacniali się coraz bardziej, tak że cały kraj się nimi napełnił
(Wj 1–7). Pośród Izraelitów, z pokolenia Lewiego urodził się Mojżesz (Moszeh –
„wydobyłam go”). Widać od początku, że Mojżesz jest wybrańcem Boga. Pomimo
nagonki faraona, jako niemowlę, zostaje cudownie uratowany, a nawet zamieszkuje
i wychowuje się na dworze faraona. Ten fakt pozwala mu na otrzymanie właściwego
wychowania i wiedzy. Po zabiciu Egipcjanina Mojżesz ucieka i kryje się w kraju
Madian.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz