Autor księgi trzyma w napięciu czytelników. Opisuje sytuację rodzinną
Abrama. Saraj dalej jest niepłodna. Po 10 latach pobytu w Kanaan godzi się, aby
Abram miał dziecko z jej niewolnicą Hagar. Chce skorzystać z obowiązującego
prawa. Dziecko zrodzone na kolanach innej kobiety przynależy do tej kobiety.
Tak się dzieje. Brzemienna Hagar czuje
przewagę nad niepłodną Saraj. Okazuje Saraj lekceważenie. Saraj cierpi z tego
powodu. Za zgodą Abrama upokarza Hagar, przywołuje ją do porządku. Upokorzona
Hagar ucieka na pustynię. Po uspokojeniu się i zastanowieniu się o swojej
sytuacji wraca do domu Abrama. Hagar
rodzi chłopczyka, któremu nadają imię Izmael.
Autor księgi prowadzi narrację w duchu tradycyjnej katechezy. Zdarzenia
ubiera w formę legendarną. Tekst pomimo
mitycznej formy niesie informacje, które warto odczytać. Saraj powiedziała: Ponieważ Pan
zamknął mi łono, (Rdz 16,2). Znaczy, że Saraj tak samo wierzyła w
Boga, jak jej mąż. Ujawnia się też wiara Izraelitów w Boga ingerującego Pan zamknął mi
łono. Filozoteizm
niechętnie godzi się na taką egzegezę. Bóg nie determinuje życia człowieka, bo
musiałby wpływać na wolną wolę, która jest Jego absolutnym darem. Gdyby Bóg
interweniowałby, to Saraj nie musiałaby czekać aż 10 lat na potomstwo,
zwłaszcza, że była już w podeszłym wieku. Słowa Saraj: Niechaj Pan będzie
sędzią między mną a tobą!» (Rdz 16,5) należy traktować jako życzenie
Saraj. Podobne zwroty są używane do dnia dzisiejszego. Niekiedy mają charakter
modlitw lub aktów strzelistych. Używane jest też w żydowskim przeklęciu: Niech mi Pan to
uczyni i tamto dorzuci (Rt 1,17; 1 Sm 3,17; 14,4;
20,13; 25,22; 2 Sm 3,9,35).
Autor księgi używa pojęcia Anioła Pańskiego jako wysłannika Pana, co
jest równoznaczne z określeniem objawiającego się Boga (patrz przypis Rdz 16,7
BT – Biblia Tysiąclecia). Po czym Anioł
Pański oznajmił: «Rozmnożę twoje potomstwo tak bardzo, że nie będzie można go
policzyć» (Rdz 16,10).
Anioł jako osobny istniejący byt nie miałby mocy rozmnażania potomstwa.
Tak więc Anioła Pańskiego należy utożsamiać z samym Bogiem. Sama Hagar nazwała Pana przemawiającego do niej "Tyś Bóg widzialny" (Rdz 16,13).
Autor księgi jest
przekonany, że kto zobaczy Boga nie może być istotą żyjącą. Hagar nazwała Pana
przemawiającego do niej "Tyś Bóg widzialny", bo mówiła: «Wszak tu
widziałam Widzącego mnie, a jestem żywa» (tamże). Hagar pozostała
jednak żywa. Aby nie dopuścić do wyjątku, autor księgi
posłużył się pojęciem zastępczym, Aniołem Pańskim.
Warto zapamiętać ten fragment Pisma
św., bo bardzo przydaje się do
dyskusji, czy aniołowie są jedynie modelami konceptualnymi na użytek działania
Boga, czy istnieją własnym istnieniem. Filozoteizm nie ma wątpliwości, że są to
pojęcia pomocnicze, zastępcze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz