Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 7 lipca 2014

Księga Rodzaju 17


          Sposób narracji księgi sugeruje wielu autorów. Obecna jej postać jest kompilacją wielu tradycji (jahwistycznej, elohimskiej, deuteronomicznej, kapłańskiej). W perykopie 17 wraca zagadnienie przymierza Abrama z Bogiem. Autorzy akcentują:

       służbę Bogu: Służ Mi i bądź nieskazitelny (Rdz 17,1) ,

       pragnienie Boga aby zawrzeć przymierze z człowiekiem:  chcę bowiem zawrzeć moje przymierze pomiędzy Mną a tobą  (Rdz 17,2).

Bóg wychodzi człowiekowi naprzeciw. To On pierwszy chce przymierza z człowiekiem. Człowiekowi stawia jedynie zadanie nieskazitelności i wierności.

Znakiem widocznym przymierza ma być obrzezanie: będziecie obrzezywali ciało napletka na znak przymierza waszego ze Mną (Rdz 17,11). Abram otrzymuje nowe imię Abraham. To znaczy, że staje wobec nowych obowiązków i musi inaczej postępować w życiu. Abraham zostaje powołany na protoplastę nowej religii. Została ona uwieńczona znakiem przymierza.

          Gdyby pisarze pisali księgę na bieżąco nie powstałaby ta historia. Inaczej pisze się proroctwo wsteczne. Zdarzenia nie są do sprawdzenia. Trzeba uznać, że przymierze jest obrazem pragnień Izraelitów, którzy chcieli zawrzeć przymierze z Bogiem. To oni chcieli oddać się Bogu i autoryzować swoją religię. Nie znaczy, że Bóg tego nie chciał. Trzeba uwierzyć, że była to koncepcja wspólna. Dlaczego? Według klucza pochodzenia dobra. Dobry pomysł ludzki, od samego Boga pochodzi.

          Warto zatrzymać uwagę na słowach: ma być obrzezane - sługa urodzony w waszym domu lub nabyty za pieniądze - każdy obcy, który nie jest potomkiem twoim - ma być obrzezany; obrzezany ma być sługa urodzony w domu twoim lub nabyty za pieniądze. Przymierze moje, przymierze obrzezania, będzie przymierzem na zawsze. Nieobrzezany, czyli mężczyzna, któremu nie obrzezano ciała jego napletka, taki człowiek niechaj będzie usunięty ze społeczności twojej; zerwał on bowiem przymierze ze Mną» (Rdz 17,12–14). Słowa te świadczą o rodzącym się systemie teokratycznym. Można więc postawić pytanie, czy postać Abrahama nie była potrzebna do realizacji planów politycznych?[1] W każdym razie równolegle realizują się cele religijne i polityczne. Religia staje się nakazowa. Nie wszystkim się to podobało dlatego jej adaptacja będzie wydłużona w czasie. Dopiero całkowita utrata wolności (niewola babilońska) stanie się przyczynkiem do powrotu do religii patriarchów.
        Czytając Pismo święte trzeba stale pamiętać, że księgi święte były redagowane wiele stuleci po zdarzeniach w nich opisywanych. Skromne źródła  pisane nie pozwalały na odtworzenie historii. Opierano się na tradycji słowa mówionego.  Historia była więc obrazowana, ale według bieżących potrzeb.


[1] Głównie związanych z utratą państwowości i niewolą babilońską.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz