Przed konfucjanizmem wiara chińska opierała się na kulcie
przodków. W wierzeniach tych przyjmowano zasadę, że mężczyźni, którzy przeszli
przez życie w godny sposób (czyli założyli i utrzymali liczną i dobrze
prosperującą rodzinę) tworzą po śmierci rodzaj grupowego ducha, który
kieruje losem późniejszych pokoleń.
Konfucjusz żyjący w V w. przed Chr. opracował i
wprowadził system filozoficzno-religijny,
który głównie zajmował się etyką. Rozwinął ją Mencjusz (konfucjanizm idealistyczny) i Xunzi (konfucjanizm realistyczny) w III wieku przed Chr. Konfucjanizm głosi, że zbudowanie idealnego społeczeństwa
i osiągnięcie pokoju na świecie jest możliwe pod warunkiem przestrzegania
obowiązków wynikających z hierarchii społecznej oraz zachowywania tradycji,
czystości, ładu i porządku. Tak więc konfucjanizm kształtuje politykę i
obyczaje społeczeństwa.
W doktrynie tej nie ma mowy o Stwórcy. Z tego też powodu trudno
tu mówić o religii. Konfucjanizm przyjął się mocno w kręgach ludzi
wykształconych, urzędników
(mandarynów), dwór cesarski i tzw. ludzi wyższego stanu. Stanowił on doktrynę kształtującą
ówczesne życie polityczne, ekonomiczne i społeczne. Pozostali przyjmowali
reguły konfucjanizmu mieszając je z wiarą przodków.
Wierzenia chińskie
można opisywać fenomenologicznie, a więc bez obciążeń np. chrześcijaństwa lub
względem religii chrześcijańskiej (religii objawionej). Wybieram ten drugi
sposób.
Etyka Konfucjusza
została opracowana wg ludzkiego zamysłu, przez co, bardziej przypomina doktrynę humanizmu.
Filozoteizm określiłby
to jako odczytanie w duszy praw boskich, które zostały zakodowane przez Boga w
każdym człowieku, podczas jego powoływania do życia. Konfucjanizm ma swój
„dekalog”, jako pięć powinności.
Wiara Wschodu jest zupełnie inna niż Zachodu. Chrześcijaństwo jest
religią opartą na Bogu osobowym oraz historii relacji z Nim. Religia
chrześcijańska jest uporządkowana (zdogmatyzowana) i ma swój ścisły scenariusz.
Chińczycy są w zasadzie większymi, czy mniejszymi konfucjanistami. Duch
konfucjanizmu jest w wielu krajach Dalekiego Wschodu wciąż żywy i głęboko
zakodowany w świadomości wielu ludzi, spełniając podobną rolę kulturową jak
„podstawowe wartości chrześcijańskie” w krajach Zachodu.
Zasady
konfucjańskie przenikają przez inne tradycje i światopoglądy adaptowane w tych
krajach tworząc często zaskakujące mieszanki, takie jak np. ideologia państwowa
obowiązująca obecnie w Korei Północnej – dżucze.
Koncepcja wspólnego ducha przodków została w
konfucjanizmie przeniesiona na wyższy stopień abstrakcji. W konfucjanizmie
przyjęto, że wszyscy „godni” przodkowie, ze wszystkich wcześniejszych pokoleń
łączą się w jeden, bezosobowy byt absolutny sterujący losami świata,
który oznaczano w tekstach tym samym znakiem co słowo „niebo”. Niebo jest
kluczowym pojęciem w konfucjanizmie, choć nie jest ono dokładnie zdefiniowane.
Sterowanie losami
świata przez niebo nie odbywa się jednak bezpośrednio, tak jak to ma miejsce w
przypadku koncepcji chrześcijańskiego Boga, lecz poprzez rodzaj życzliwej
propozycji – rodzaju idealnego planu dla świata, którego pełne wykonanie
zapewniłoby stworzenie doskonałych relacji między wszystkimi stworzeniami. Stan
taki określa się jako tzw. niebiański spokój. Osiągnięcie tego stanu zależy
jednak od dobrej woli i działań ludzi aktualnie żyjących na świecie i niebo nie
ma żadnej bezpośredniej mocy, którą by mogło narzucić ludziom ów stan.
Postępowanie przybliżające do tego stanu jest w systemie etycznym konfucjanizmu
równoznaczne z postępowaniem dobrym, zaś oddalające od tego stanu postępowaniem
złym.
Filozoteizm doszukuje się wspólnych koncepcji systemu
Konfucjusza z chrześcijaństwem. Uważa,
że owszem. Bóg steruje bezpośrednio dynamiczną stroną świata, ale nie losami
ludzkimi. Bóg nie narzuca ludziom swoich zamysłów. Tak więc można tu dostrzec
zbieżność doktrynalną. Idealny plan „niebiańskiego spokoju” jest bliska stanowi
szczęścia w chrześcijaństwie. Podobnie jak w konfucjanizmie osiągnięcie
najwyższego stanu zależy od dobrej
woli i działań ludzi żyjących na świecie.
W konfucjanizmie zadaniem
mądrych i godnych ludzi jest w pierwszej kolejności rozpoznanie planu nieba.
Można to osiągnąć wyłącznie poprzez obserwację skutków działań swoich i innych
ludzi, studiowanie efektów działań wcześniejszych pokoleń, aby uniknąć
powielania ich błędów a za to powtarzać jak najczęściej działania, które
przyniosły pozytywne skutki.
W chrześcijaństwie podane są zamknięte prawdy (dogmaty)
do wiary i przestrzegania etyki objawionej. W konfucjanizmie wiedza przejęta z
tradycji ma tendencje do sztywnych
rytuałów.
W konfucjanizmie jak i w chrześcijaństwie ważną rolę
odgrywa silna wola, aby postępować zgodnie ze swoją wiedzą. Ciekawe jest podejście konfucjanizmu do
władzy: Humanizm
władcy to umiejętność ograniczania swojej władzy, tak aby jego decyzje nie
krzywdziły poddanych jego władzy osób.
To co różni
konfucjanizm od chrześcijaństwa to brak w konfucjanizmie osobowego Stwórcy.
Chrześcijanie wiele czynią dla samego Boga. Czasem wręcz przeciw sobie (inny
pogląd na wiele spraw), czy praw natury (celibat). Chrześcijaństwo przypomina
rodzinę. W konfucjanizmie rolę patrona przejmuje państwo, władza. Tradycja ta
pozwoliła klice (komunistycznej) zawładnąć społeczeństwem. Co prawda, nauka
Konfucjusza mówi, że władca powinien być dobry i cnotliwy, ale należy to uznać
za mrzonki. Podobnie
obowiązkiem rodzin jest pełne posłuszeństwo, ale obowiązkiem dobrego władcy
jest takie urządzenie państwa, w którym rodziny nie są zmuszane do działań
stojących w sprzeczności z ich interesem.
Pocieszające jest to,
że konfucjanizm jest niechętny wojnom, bo to, według niego, burzy „niebiański
spokój”.
Taoizm, Biblioteka pisma literacko-artystycznego, wybór tekstów Wit Jaworskiego pod redakcją Mariana Dziwisza z roku 1988.
Hinduizm, Buddyzm, Islam, Andrzej Szyszko-Bohusz Ossolineum 1990 r.
Encyklopedia katolicka
Taoizm, Biblioteka pisma literacko-artystycznego, wybór tekstów Wit Jaworskiego pod redakcją Mariana Dziwisza z roku 1988.
Hinduizm, Buddyzm, Islam, Andrzej Szyszko-Bohusz Ossolineum 1990 r.
Encyklopedia katolicka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz