Taoizm to
chiński
system filozoficzny
powstały w VI w. przed Chr. Natomiast taoizm religijny powstał w II/III
wieku po Chr. Był on otwarty na
zapożyczenia z innych wierzeń. W różnych okresach otwierał się na elementy konfucjanizmu, szamanizmu, buddyzmu, chrześcijaństwa i manicheizmu. Być może
taoizm był inspiracją dla innych założycieli systemów filozoficznych jak Siddhārtha Gautama – Buddy ( 560–460 przed Chr.), czy Konfucjusza (V w. przed Chr.).
Taoizm głosił duchowo-materialną jedność świata,
przejawiającą się w harmonii wszystkich zjawisk nazywanej tao. Celem
mędrca winno być poznanie tao, gdyż dzięki temu nabywa się cnotę, pozwalającą
na przestrzeganie zasady wu-wei, która polega na niesprzeciwianiu się
naturalnemu porządkowi rzeczy, panującemu w przyrodzie i społeczeństwie. W
przeciwieństwie do konfucjanizmu taoizm
kładł nacisk na wolność, spontaniczność i sceptycyzm wobec konwencji. Postawę
intelektualno-kontemplacyjną stawiał wyżej niż konwencjonalną naukę.
Kontynuacją klasycznego taoizmu był neotaoizm filozoficzny, rozwijający się od
początku nowej ery. Miał charakter synkretyczny, łączył refleksję nad klasyczną
myślą taoistyczną z dociekaniami dotyczącymi kosmicznych pierwiastków: żeńskiego yin i
męskiego yang. Taoizm
religijno-magiczny, który pojawił się na przełomie II i III w. i stanowił
połączenie wcześniejszej myśli filozoficznej z ludowymi wierzeniami i
praktykami magicznymi (alchemia, lecznictwo, wróżbiarstwo, wiara w duchy,
demony i bóstwa). Twórcą taoizmu jako zorganizowanej religii był Zhan Daoling
(34-156). Uznany za Niebiańskiego Mistrza, dał początek instytucji
zwierzchników taoizmu, zlikwidowanej przez władze państwowe. W późniejszym
okresie taoizmu ustąpił miejsca konfucjanizmowi. Obecnie taoizm istnieje na
Tajwanie i w Hongkongu, ma też wyznawców wśród wiejskiej ludności Chin.
W roku 440 taoizm
stał się na pewien czas oficjalną religią chińską. W roku 666 został deifikowany
(ubóstwiony,
przypisano mu cechy boskie) i
wyniesiony ponadBuddę i Konfucjusza.
Później wprowadzono do taoizmu mnóstwo bóstw z wierzeń ludowych, przez co
taoizm religijny oddalił się znacznie od swych filozoficznych korzeni.
Ze względu na połączenie taoizmu z
alchemią, praktykami magicznymi, promujący bierną
postawę wobec świata, sceptycyzm: Usuń wiedzę, a znikną wszystkie niepokoje
(Lao-tsy) nie ma żadnych wartości dla wierzących w Stwórcę i jedynego
Boga.
Wartością taoizmu filozoficznego może być spojrzenie filozoficzne
na różne zagadnienia, które jest w opozycji do przyjętych i akceptowanych
filozofii. Taoizm inspiruje do postaw przeciwstawnych, jak np.: ludem
trzeba rządzić, ale nie trzeba go dopuszczać do wiedzy. W taoizmie nie ma
żadnych określonych celów. Głosi wolność ogólną, samą w sobie. Z nikim nie
walczy, aby ją uzyskać. Chce mieć własne spojrzenie na wszystko. Jest nieufny
do głoszonych poglądów, prawa i życia społeczno-etycznego. Żyje z momentu na
moment, bierze życie jakim jest i godzi się z każdym jego przejawem. Żyje tak
dokładnie w duchu tego, co Tu i Teraz, że unika miażdżącego ciężaru Czasu i
Przestrzeni. To co jest ciekawe z poglądu filozoteistycznego, to ogląd taoizmu
na świat, który jest bardziej zbiorem procesów niż bytów (wg filozoteizmu – świat
jest bardziej dynamiczny niż ontologiczny). Tao nie jest pojęciem
abstrakcyjnym, lecz ostateczną rzeczywistością. Rzeczywistość to coś co przekracza nasze pojmowanie. Można
porównać to z przestrzenią, którą nie można pojąć rozumem. To coś spontanicznego, a nie planowe. To
dotyczy również ludzkiego ciała. Taoizm nie uznaje Stwórcy. To wszystko, po
prostu jest.
Czy pewien nihilizm taoistyczny może
być dzisiaj atrakcyjny? Nie sądzę. Taoizm jest jak spojrzenie dziecka, o
czystym rozumie. Bierze świat taki jaki jest. Nie uznaje żadnych konwencji.
W ramach taoizmu jest wiele
poglądów. Powyższy tekst nie wyczerpuje wiedzy o nim. Być może będę wracał do
tego systemu w oddzielnych lekcjach.
Taoizm, Biblioteka pisma literacko-artystycznego, wybór tekstów Wit Jaworskiego pod redakcją Mariana Dziwisza z roku 1988.
Hinduizm, Buddyzm, Islam, Andrzej Szyszko-Bohusz Ossolineum 1990 r.
Encyklopedia katolicka
Taoizm, Biblioteka pisma literacko-artystycznego, wybór tekstów Wit Jaworskiego pod redakcją Mariana Dziwisza z roku 1988.
Hinduizm, Buddyzm, Islam, Andrzej Szyszko-Bohusz Ossolineum 1990 r.
Encyklopedia katolicka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz