Po
ukształtowaniu się organizmu państwa Japońskiego z cesarzem na czele (ok. IV w.
przed Chr.) nastąpiła infiltracja z Chin, poprzez Koreę, idei konfucjanizmu,
taoizmu i buddyzmu. Do tych religii kodyfikowano (dopisano) rodzinne mitologie[1] wyjaśniającą genezę narodu i państwa oraz
deifikowano (ubóstwiono) władcę. Tak powstała tradycyjna religii japońska zwana
sintoizmem (XII wiek). Charakteryzuje się ona politeizmem. Wierzenia nie mają
wspólnego kanonu, ani świętych ksiąg.
Grupa etniczna Ajnowie praktykowali animizm (forma wierzeń polegająca na
przypisywaniu posiadania duszy zwierzętom, roślinom, zjawiskom, a także tworom
przyrody nieożywionej i przedmiotom), kult przodków, szamanizm (zespół praktyk
i wierzeń opierających swe pojmowanie relacji świata namacalnego do świata
duchowego na fundamentalnej roli szamana jako osoby zdolnej do podróży
ekstatycznych w zaświaty dla dobra swojej wspólnoty bądź jej
poszczególnych członków) oraz kult ognia i domowego ogniska. Wierzono, że
wszystko posiada słabszą lub silniejszą duszę. Do bóstw zaliczano liczne
zwierzęta. Nad tym wszystkim stanowiły pieczę kapłanki-dziewice. Ponadto uprawiano
kult przedmiotów i zjawisk natury
(m.in. Słońca, Księżyca, gór, wulkanów, błyskawic, gromów). W pierwotnych
religiach istotną rolę odgrywał kult gór, uważany za siedzibę zmarłych przodków
oraz bóstw. Ważną rolę w kulcie odgrywały kobiety jako szamanki.
Pozostałością pierwotnych praktyk i wierzeń obecne są w dzisiejszej
obrzędowości religijnej Japończyków, wyrażającej związek między różnymi
aspektami życia ludzkiego a wiarą w bóstwa i siły natury, traktowanej jako
świętość (czego wyrazem są św. drzewa, kamienie i inne obiekty, przepasywane
św. sznurem lub fartuszkiem, z ustawianymi przed nimi pożywieniem), w świętach
ku czci bóstw i bohaterów, w talizmanach i fetyszach, w wierze we wróżby oraz w
mitologii popularnej; niewiele zmienione wierzenia i obrzędy pierwotne
kontynuowane są wśród Ajnów na północy i Riukiuańczyków na południu.
Na
bazie religii tradycyjnych (sintoizm, buddyzm, chrześcijaństwo) pojawiło się
127 tzw. nowych religii (wraz z 250 innymi); 67 wywodzi się z sintoizmu, 28 z
buddyzmu, 3 z chrześcijaństwa, a 29 ma charakter synkretyczny (łączący
elementy). Dzięki prostocie doktryny i praktyk obrzędowych nowe religie są
chętnie akceptowane przez szerokie kręgi ludności (obiecują doczesne szczęście
i dobrobyt materialny, budzą poczucie godności osobistej, umacniają więź
wspólnotową, szczególnie przez masowe imprezy, łączące zróżnicowane warstwy społeczeństwa japońskiego i budzące
solidarność ogólnoludzką; mocno podkreślają swój ścisły związek z codziennym
życiem; wzywają wyznawców do osobistego i aktywnego propagowania swojej
religii.
[1] Według mitologii zanim
powstały niebo i ziemia w pramaterii rządziła trójca bóstw: Amenominakanushi, Takamimusubi i Kamimusubi. Potem zrodziło się siedem
par bóstw, a ostatnia z nich, Izanami i Izanagi, dała życie panteonowi
japońskich bóstw i stworzyła świat (Wyspy Japońskie).
Zawiłe dzieje
mitologiczne kończą się zstąpieniem wnuka bogini Amaterasu na ziemię i objęciem nad nią
panowania. Jej potomek, Kamuyamatoiwarehiko, po latach marszu dotarł do
centralnej Japonii i w miejscowości Kashihara 11. dnia 2. miesiąca 660
roku przed Chr. objął godność cesarza Jimmu.
Taoizm, Biblioteka pisma literacko-artystycznego, wybór tekstów Wit Jaworskiego pod redakcją Mariana Dziwisza z roku 1988.
Hinduizm, Buddyzm, Islam, Andrzej Szyszko-Bohusz Ossolineum 1990 r.
Encyklopedia katolicka
Taoizm, Biblioteka pisma literacko-artystycznego, wybór tekstów Wit Jaworskiego pod redakcją Mariana Dziwisza z roku 1988.
Hinduizm, Buddyzm, Islam, Andrzej Szyszko-Bohusz Ossolineum 1990 r.
Encyklopedia katolicka
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz