Dalszy tekst ewangelii wyjaśnia częściowo, na czym ma polegać zależność między uczniami. Kto piastuje wyższą godność, ten obarczony jest większą odpowiedzialnością i służbą względem pozostałych. To nowe spojrzenie szokuje. Jak pisze Ewangelista: Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć (Mk 10,45). Do dnia dzisiejszego nie wszyscy to pojmują.
Scena z niewidomym spod Jerycha zawiera w sobie dwuwątkowość. Jezus pyta się niewidomego: Co chcesz, abym ci uczynił (Mk 10,31). Odpowiedział mu niewidomy: Rabbuni, żebym przejrzał (tamże). Jezus odnosi się do wątku wiary, a uzdrawia fizycznie. Tym samym pokazuje korelację pomiędzy wiarą a cudem (znakiem) uzdrowienia.
Uroczysty wjazd do Jerozolimy jest opisany przez wszystkich ewangelistów. Perykopy synoptyczne są bardzo podobne. Mają one charakter propagandowy (oficjalnej uroczystości). Jezus będąc w Betfage na Górze Oliwnej wysyła uczniów na przedmieście miasta po osiołka, który czeka wraz ze źrebięciem na tę okoliczność (przywiązany do drzwi z zewnątrz). Uczniowie wypożyczają osiołka wraz ze źrebięciem (obiecują zwrócić) ku zdumieniu właściciela. Realizowana jest scena opisana u proroka Zachariasza: Powiedzcie Córze Syjońskiej: Oto Król twój przychodzi do ciebie łagodny, siedzący na osiołku, źrebięciu oślicy (Za 9,9). W treści podkreślone jest, że jeszcze nikt na nim nie siedział. Znamionuje tym samym godność Jezusa i Jego świętość. Osiołek (źrebię również) został okryty płaszczami. Wielu zaś słało swe płaszcze na drodze (Mk 11,6). Jezus wkroczył na nim do miasta. Wokół Jezusa zrobił się tłum. Pytano, kto to jest? Wołano „Hosanna” (słowo wyrażające radość, uwielbienie). Przywoływano różne treści psalmu (118[117]). Błogosławiony Ten, który przychodzi w imię Pańskie (Mk 11,9). Niektórzy odpowiadali: To jest prorok, Jezus z Nazaretu w Galilei (Mt 21,10).
Styl perykopy u Marka przypomina styl Mateusza. Trudno powiedzieć kto był pierwszym autorem tekstu. Jest w nim wiele elementów: opis historiograficzny zdarzenia, powołanie się na proroctwo, podkreślenie świętości i godności Jezusa, uroczysty wjazd Króla żydowskiego. Jezus wstąpił do świątyni, aby się pomodlić. Uroczystość wjazdu została zakończona. Jezus wraz z uczniami zatrzymał się w Betanii.
Perykopa Nieurodzajne drzewo figowe (Mk 11,12–14) ma kontekst teologiczny. Drzewo pokryte pięknymi liśćmi to nie wszystko. Gdy nie rodzi owoców, nie spełnia swoich powinności. Podobnie człowiek nie tylko ma życie przeżyć, ale winien spełnić określone zadania. Zadania jakie stoją przed człowiekiem są różne. Ważne jest, aby człowiek czuł się spełniony i mógł za Pawłem powiedzieć: W dobrych zawodach wystąpiłem, bieg ukończyłem, wiary ustrzegłem (2 Tm 4,7).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz