Ojcowie
apostolscy to pisarze wczesnochrześcijańscy, którzy tworzyli na wzór listów
apostołów. Prawie zawsze odnosili się do ich autorytetów. Niektórzy z nich byli
uczniami apostołów (Polikarp uczeń Jana). Początkowo zajmowali się sprawami
dyscyplinarnymi. Wspomina o nich Codex
Sinaiticus. Nazwa Ojcowie Apostolscy używana było dopiero od XVII wieku.
Do
najwcześniejszych Ojców Apostolskich należy wymienić:
Ignacy Antiocheński (45(?) –107(?))
Klemens Rzymski (52(?) – 101(?)), papież
Autor Didache
(65(?) –100(?))
Polikarp (69(?)
– 156(?))
Hermas (90(?) – 150(?)), autor Pasterza
Papiesz (90(?) –150(?))
Autor listu Barnaby (90(?)–150(?).
Choć
pochodzili z różnych regionów Cesarstwa rzymskiego najstarsi apologeci
prezentowali zgodne poglądy. Wszyscy oni przyjęli bezkrytycznie stan podanej
wiedzy. Uważali oni, że Bóg objawia (objawienie kosmiczne) się w
stworzeniach (epifania) oraz, że Bóg przemówił do człowieka, autorów ST i NT[1]. Filozoteizm objawienie kosmiczne tłumaczy
jako objawienie naturalne jakie jest w każdym człowieku. To dar od Boga
– pragnienie Jego szukania. Każdy
człowiek ma zakodowane w sobie istnienie Stwórcy, podobnie jak naturalne jest
prawo moralne.
Jezus
Chrystus jawi się jako Syn Boży, prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek. Przez
swoją mękę stał się Zbawcą ludzkości. Spojrzenie to wynikało z pism (listów)
apostolskich i Nowego Testamentu.
Na
początku nie poddawano doktryny chrześcijańskiej badaniom hermeneutycznym
(wszystko co dotyczy tworzeniu dzieła, analiza języka, środowisko w którym
powstaje, zwyczaje, przymioty autorów) ani egzegetycznym (badanie treści pism).
Przyjęto doktrynę opracowaną przez ówczesnych anonimowych twórców. Znamy
autorów czterech Ewangelii, ale one są już wypracowaną koncepcją
(ewangelie synoptyczne). Ewangelia Jana wyłamała się z pierwotnego nurtu (jest
ona późniejsza) i pokazała własną myśl,
bardziej rozbudowaną ezoterycznie (wpływy gnostycyzmu). Wydaje się, że to inny
już zespół ludzki rozpracowywał i budował konstrukcję religijną.
Kto był
autorem pierwowzoru konstrukcji wiary? Wydaje się, że najstarszym dokumentem
pisanym jest Didache (Nauka dwunastu apostołów) nieznanego autorstwa.
Ciekawe, że najstarszy dokument nie wszedł do kanonu Nowego Testamentu i
jest traktowany jako apokryf. Nie
wiadomo, kto skompilował ówczesną wiedzę o nauce Jezusa. Kto tak naprawdę wprowadził
do doktryny wiary preegzystencję Syna Bożego? Nowy Testament trzeba koniecznie
czytać całościowo. W ten sposób usunie się skrajności w koncepcjach. To co
pozostanie, będzie najbardziej prawdopodobną wizją koncepcji Jezusa Chrystusa. Wszystkie cytaty Jezusa należy przyjmować z
pewną rezerwą i nieufnością. Przekazują one jedynie myśl przewodnią Jezusa. Warto jednak dalej
prowadzić badania, aby wydobyć najbardziej prawdopodobne cytaty Jezusa. One to
stanowią najcenniejszy przekaz Syna Bożego. To jest prawdziwa nauka Jezusa i
Jego dziedzictwo.
[1] Filozoteizm wyjaśnia, że nie Bóg przemówił
do człowieka, ale że człowiek odczytał Boga podczas natchnienia, tj. momentu
otwarcie się na Boga. Ta niewielka różnica stara się ukazywać rzeczywisty obraz
objawienia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz