Historia Dawida jest bardzo
dokładnie opisana (1 Sm, 2 Sm). Można na przykładzie tekstów biblijnych
opracować scenariusz filmowy filmu przygodowo-historycznego. Opowiadanie jest
źródłem informacji o zażyłości Boga z człowiekiem. Bóg traktowany jest na
sposób ludzki. Bóg jest przedstawiany jako władca życia i śmierci, karze i
wynagradza.: Mikal, córka
Saula, była bezdzietna aż do czasu swej śmierci (2
Sm 6,23), jako kara za jej drwiny. Rozmowa z Bogiem była prowadzona za
pośrednictwem kapłana (np. Natana). Bóg często jest pytany, udziela odpowiedzi
i porad.A niech Pan uczyni to, co uzna za słuszne! (2 Sm 10,12). Dawid
zostanie ukarany za śmierć Uriasza. Jego pierwsze dziecko urodzone przez
Batszebę umiera. Cierpienie Batszeby zostanie wynagrodzone narodzeniem się
drugiego dziecka Salomona.
Taka narracja była możliwa ze
względu na bajkowość i legendarność opowiadania. Zachodzi pytanie o treść. Czy
można historię Dawida traktować jako źródło historyczne? Wobec mojej oceny jest
to zlepek prawd z legendami.
Jak
czytamy: Biblia jest naszym jedynym źródłem informacji o
Dawidzie. Jego imię nie pada w żadnej ze starożytnych inskrypcji. Żadne
odkrycie archeologiczne nie może zostać w stu procentach powiązane z jego
osobą. Poszukiwania historycznego Dawida mają więc głównie charakter
egzegetyczny. (Steven L. MacKenzie ). Jedynym dowodem pozabiblijnym istnienia
Dawida stanowi bazaltowa stella odkryta
w 1993 z z Tel Dan w rejonie starożytnego miasta Dan w północnym
Izraelu. Odczytanie jej potwierdza tezę autora. Pismo Święte zawiera Legendę, w
której są pierwiastki prawdy.
Dalsza
historia od syna Dawida Salomona ma nie ma większego udokumentowania historycznego.
Jak twierdzą naukowcy, też są wątpliwe. Odkrycia archeologiczne, części murów
Świątyni, warownie Szaaraim, kopalnie miedzi
potwierdzają lto za mało na poprawne roztrzygnięcia. historyczne.
Historia Dawida jest źródłem wielu
cennych informacji egzegetycznych, teologicznych, moralnych. Pouczająca jest
scena opłakiwania prze Dawida smierci Saula, który go prześladował i
wielokrotnie czaił się na jego życie. Dawid kochał swego prześladowcę. Jest
ewangelicznym przykładem miłości swych nieprzyjaciół.
Treść jest kopalnią opisów zwyczajów
żydowskich. Przykładem jest historia Amalekita, który chwali się
dobiciem Saula. Ponieważ podniósł rękę na Pomazańca Bożego musiał zginąć bez
względu na motywy uczynku (zabił na prośbę samego króla Saula).
Mikal, żona Dawida jest pokazana jako osoba małostkowa.
Krytycznie jest oceniana jej pogarda dla tańczącego Dawida. Mikal, córka
Saula, wyglądała przez okno i ujrzała króla Dawida, jak podskakiwał i tańczył
przed Panem: wtedy wzgardziła nim w sercu. (2 Sm 6,16). On uważa, że Bogu
należy składać hołd i nie widzi w tym nic wstydliwego: Dawid odpowiedział
Mikal: «Przed Panem, który wybrał mnie zamiast ojca twego i całej twej
rodziny i ustanowił mnie wodzem ludu Pańskiego, Izraela, przed Panem będę tańczył.
(2 Sm 6,21).
Dominuje w opowiadaniu prawo odwetu.
Abner zabija brata Joala. Joal zabija Abnera. Kiedy zamordowano w skrycie syna
Saula Iszbaala, życie stracili ci którzy go napadli. Dawid więc dał
rozkaz młodzieńcom, a ci ich stracili. Odrąbali im ręce i nogi i powiesili w
okolicy stawu w Hebronie, a głowę Iszbaala zabrali i pochowali w Hebronie, w
grobie Abnera (2 Sm 4,12).
Dawid pokazywany jest jako roztropny, mądry dowódca,
wspaniały strateg i polityk. Usuwał ze sceny wszystkich, którzy mu zagrażali w
panowaniu. Było to okrutne, ale zycięzców się nie sądzi. Takie jest prawo
ludzkie.
Przekaz biblijny podaje ostatnie
wiadomości o Arce Przymierza. Potem informacje o niej zanikły.
Opowiadanie pokazuje Dawida jako osobę
wrażliwą i miłosierną. Widać to na przykładzie jego stosunku do syna Jonatama Meribbaala,
który był kaleką (chromy na obie nogi). Ze względu na pamięć i przyjaźń do
Jonatana zapewnia mu dostatnie życie: Powiedział
mu Dawid: «Nie lękaj się, bo gorąco pragnę okazać ci miłosierdzie ze względu na
twojego ojca, Jonatana. Każę ci zwrócić wszystkie dobra twojego przodka
Saula, sam zaś zawsze będziesz miał u mnie utrzymanie». (2 Sm 9,7). Dawid
mocno przeżywa śmierć swego syna Amnona, który zgwałcić córkę Tamar. Zabójcy syna Absalamowi wybaczył po
kilku latach. Z czasem przestał król Dawid nastawać na Absaloma. Pocieszył
się już bowiem po śmierci Amnona. (2 Sm 13,39)). Dawid również mocno
przeżył śmierć Absaloma, który z nim prowadził wojnę.
Król Dawid mianuje swym następcą
Salomona (970-931). Jest to drugi syn ukochanej żony Batszeby. Zasiadł więc Salomon na tronie Dawida,
swego ojca, a jego władza królewska została utwierdzona (1krl 1,12).
Na początku swojego panowania pozbył się potencjalnych wrogów> Abiatara
(Abiatar został arcykapłanem wspólnie z Sadokiem), Adoniasza (brat syn Chaggity),
Abnera (zabił brata Joaba, Asahela, dowódca wojsk Saula zamordowany przez Joaba), Amasy Szimeja (krewny
Saula, W czasie powstania Absaloma Szimei przeklął
Dawida i oskarżył go o zamordowanie Saula).
Salomon spowinowacił się z
faraonem, królem egipskim, gdyż wziął za żonę córkę faraona i sprowadził ją do
Miasta Dawidowego (1 Krl 3,1). Salomon prosi Boga o mądrość. Za skromność
otrzymał jedno i drugie, mądrość i bogactwa.
Salomon wiele budował. Do pracy przymuszana była ludność.
Nie wszystkim się to podobało. Salomon zbudował Bogu Świątynie. Wymagała ona
wiele wysiłku i pieniędzy. Budował ją przez siedem lat. Umieścił w niej Arkę
Przymierza. Oprócz Świątyni Salomon wybudował dla siebie okazały pałac.
Warunkiem dalszego
powodzenia ma być wierność Bogu. W tym Salomon nie dotrzymał wierności
poślubiając wiele żon z obcej naradowości. Król
Salomon pokochał też wiele kobiet obcej narodowości, a mianowicie: córkę
faraona, Moabitki, Ammonitki, Edomitki, Sydonitki i Chetytki (1Jkrl 11,1).
Co gorsza zezwolił swoim żonom czcić własnych bożków. Salomon
dopuścił się więc tego, co jest złe w oczach Pana, i nie okazał pełnego
posłuszeństwa Panu, (1 Krl 11,6). Po śmierci Salomona schedę po ojcu
przejął jego syn Roboam. Sytuacja była trudna. Przeciw ojcu i niemu zbundował
się niegdyś sługa Jeroboam . W konsekwencji królestwo Salomona zostanie
podzielone na dwa: królestwo Judzkie pod rządami Roboama (931-914) i Izrael pod
rządami Jeroboama.
Pomimo wątpliwości historycznych, opisane dzieje Dawida i
Salomona mają znaczenie egzegetyczne. Mówią one o potrzebie takich opowiadań. W
okresie niewoli babilońskiej stanowiły pokarm duchowy dla wysiedlonych.
Amihai Mazar, kuzyn Eilat Mazar
(archeolożka izraelska) jeden z najbardziej szanowanych archeologów
izraelskich, mówi: – Niemal wszyscy się zgadzają, że Biblia to starożytny
tekst pozostający w związku z dziejami tego kraju w epoce
żelaza. Można nań patrzeć krytycznie, wielu naukowców tak czyni. Ale ignorować
go nie można.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz