Dopóki archeologia nie potwierdzi
autentyczność przekazów biblijnych możemy przedstawiać sam przekaz biblijny,
aby szukając prawdy historycznej móc konfrontować informację.
Roboam rządził Judą. Miał on swoją Świątynie, miejsce kultu.
Uważali, że Bóg jest z nimi. Ludność Izraela nie miał gdzieś składać swoich
ofiar. Jeżdzili więc do Jerozolimy. Jeroboam obawiał się, że straci kontrolę na
swym ludem. Postanowił utworzyć dwa ośrodki religijne. W tym celu zbudował dwa
złote cielca uosabiające Boga. Umieścił je w Betel i w Dan. Powołał własnych
kapłanów ze zwykłego ludu, którzy nie
wywodzili się od rodu lewitów. W ten sposób stworzył imitację religii
izraelskiej. To się nie mogło Bogu spodobać. Izrael pozbawiony został Bożej
Opatrzności. Jak wykazała historia biblijna zaistniała niewierność wobec Boga.
Jak pisze hagiograf: Pan rzuca klątwę na ołtarz w Betel. Na pseudo
kapłanów i pseudo proroków objawia się gniew boży. Stary prorok, mieszkający w
Betel traci życie. Jeroboam zostaje obojętny wobec znaków bożych. Spotyka go
kara. Umiera z przekleństwem jego dalszego pokolenia. Jego nastepcą zostje syn
Nadab (931–914).
W Judzie sytuacja nie wygląda najlepiej. Abijjam (914–911)
zaczął królować w Judzie. Powielał grzechy ojca i nie był przez Boga akcedptowany. Bóg utrzymywał
królestwo ze względu na zasługi Dawida.Nastepcą został Asa (911–870). Asa czynił to, co jest słuszne w oczach
Pana, tak jak jego przodek Dawid, gdyż kazał wysiedlić z kraju uprawiających
nierząd sakral7
i usunął wszelkie bożki, które zrobili jego przodkowie. (1 Krl 15,11) .
W królestwie Izraela Basza (908–885) po wymordowaniu całej
rodziny Jeroboama ogłosił się królem Izraela. On również sprzeniewierzył Bogu.
Jego miejsce zajmie syn Ela (885–884). Zabił go Zimri (884), który zajął jego
miejsce. Z kolei miejsce Zimri zajął
Omri. Ten zbudował miasto, nazwał od imienia Szemera, właściciela tej
góry - Samaria (1Krl 16,24). Jego następcą został Achab, który wprowadził kult
pogański.
Często tak bywało, że w momentach trudnych Bóg posyła
osoby, które mogą być przeciwwagą zła. Na scenie pojawia się prorok Eliasz.
Eliasz czynił cuda i znaki świadczące o Bożym istnieniu. Eliasz spotyka się z z
Achabem. Upomniał go. Przeprowadził eksperyment z udziałem proroków Baala
Achaba. Na nic to się zdało. Achab pozostał przy swojej pogańskie wierze. Życie
Eliasza kończy się. Na jego miejsce Bóg zsyła Elizeusza. Zadaniem jego będzie
dawanie świadectwa prawdy. Bóg istnieje, a naród żydowski jest szczególnie
przez Niego uwielbiony.
W Drugiej Księdze Królewskiej można spotkać zdania: A czyż pozostałe dzieje [] i wszystkie jego czyny nie
są opisane w Księdze Kronik Królów Judy? ( 2 Krl 1,18; 8,23). To informacja o innych żródłach
historycznych, w których opisane są dzieje królów izraelskich i judzkich. Póki
co nie zostały odnalezione.
W 721 roku doszło do upadsku Samarii i Królestwo
Izraelskie padło pod naporem Asyrejczyków. Samarię zaludnili osadnicy pogańscy.
Królestwo judzkie zostało zniszczone prze Babilończyków.
Jerozolima padła, a mieszkańców zabrano do niewoli. W 598 kończy się historia Państwa żydowskiego. Żydzi są w
niewoli. Była to specyficzna niewola (598–538). Żydzi nie byli
traktowani jak niewolnicy, a część z nich pełniła wysokie stanowiska urzędnicze
zarówno na dworze królów babilońskich, jak i perskich. Osoby przesiedlone były traktowane różnie, w
zależności od ich statusu społecznego i zawodu, który wykonywali. Najlepszą
sytuację miały osoby zajmujące się handlem. Najgorzej traktowano tych
pracujących na roli i budowach. Byli oni wykorzystywani przez władzę. Kapłani
zdawali sobie sprawę, że ich religia monoteistyczna została zagrożona. Mocny
był kult Marduka, Astarty i Enlil. Wierzyli w słowa proroka Izajasza, który
zapowiadał wyzwolenie z niewoli. Prawdopodobnie w tym czasie doszło do
opracowania deuteronomistycznego
historycznego dzieła i nowej redakcji
Pisma Świętego. Dokonano wiele przeróbek, nowych wpisów w imię świętej sprawy.
Cel uświęcał środki. Na gwałt trzeba było ratować największy dar jaki mieli
Żydzi – swoją wiarę. Wtedy to (550 przed Chr.) zredagowano Księgę Powtórzonego
Prawa. według M. Marina Notha (1902–1968) autorem był historyk który pisał z
własnej inicjatywy, nie zajmował żadnych stanowisk państwowych ani religijnych
i nie należał do grupy Żydów uprowadzonych do Babilonu w latach 597 i 587 przed
Chr. W swoim dziele zgromadził on i uporządkował według przemyślanego planu
różnorodne wcześniejsze materiały łącząc je zręcznie własnymi tekstami i
oceniając dzieje narodu izraelskiego. Dokonał też ostatecznej redakcji „Księgi
Powtórzonego Prawa”: przed materiałami, które wykorzystał w Pwt 4, 44–30, 30,
umieścił znajdującą się w Pwt 1, 1–4, 43 mowę Mojżesza, która stanowi
wprowadzenie do całego dzieła Deuteronomisty, a nie tylko do „Księgi
Powtórzonego Prawa”, jak jest zwykle rozumiana przez współczesnych czytelników
„Biblii”; napisał ponadto Pwt 31, 1–13. 24–26a i niektóre urywki Pwt 34.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz