W badaniach
filozoteistycznych korzystałem z mądrości filozofów. Wiele ciekawych informacji
wyczytałem z treści Pisma Świętego. Ta nieoceniona księga sama dostarcza wiedzy
pomocnej w ustalaniu prawdy.
Przed filozofią funkcjonowali tzw. mędrcy. Już oni
podchodzili do rzeczywistości w świetle racjonalnym. Swoje myśli zapisywali w
sentencjach.
Misonos
zwykł mówić: Zastanawiaj się nad słowami wychodząc od rzeczy, a nie nad rzeczami
wychodząc od słów. W stwierdzeniu tym chodzi o to, aby abstrakcyjnych teorii nie
wprowadzać w świat rzeczywisty, lecz odwrotnie. Rzeczy są takie, jakie są, a
nie takie, jakie byśmy chcieli. Nie wolno naginać rzeczywistości do teorii
abstrakcyjnych. Co jest rozumne, jest rzeczywiste; a co jest rzeczywiste
jest rozumne (Georg Wilhelm Friedrich Hegel 1770–1831).
Chilon ze Sparty (grecki filozof
żyjący w VI stuleciu przed Chr.). Był on autorem takich sentencji: Uważaj na
samego siebie i strzeż się samego siebie; poznaj samego siebie.
Biante,
starożytny mędrzec
twierdził, że poznanie odbywa się empirycznie. Jemu przypisuje się sentencję:
Najliczniejsi są niegodziwce.
Hezjod. Nieznane dokładne daty
życia; najczęściej, zgodnie z argumentem filologa aleksandryjskiego Arystarcha
z Samotraki, umieszcza się Hezjoda około 700 r. przed Chr. Jego sentencja: Głupi,
przeciw silnemu, kto okoniem staje: nie zwycięży, i biedy, a wstydu się naje.
Autorami różnych sentencji byli
również: Pittakosa z Mityleny, Biasa z Priene i Solona z Aten.
Okres w którym działali filozofowie przed Sokratesem nazywa się okresem
przedsokratejskim.
Przełomowych filozofem był Sokrates (469 – 399 przed Chr.). Kolebką
filozofii były kolonie Greckie. Najstarsza została nazwana filozofią jońską
(mylezyjska). Głównym problemem jaki sobie stawiali filozofowie jońscy było
pytanie o początek świata. Chodziło im nie o początek czasowy (kiedy), czy
przestrzenny (gdzie) lecz co było na początku. Jaka była pierwotna postać
(forma) świata od której wszystko się rozwinęło. Używano pojęcia arche
(początek wszechrzeczy, zasada wszechświata). Uważano, że to co było na
początku nadal jest obecne w świecie jako jego najgłębszy fundament, czy też
jego natura.
Jego prace były inspiracją do badania istoty rzeczy. Każda rzecz z
czegoś się składa, skąd pochodzi. Owocem przemyśleń była teza o nieistnieniu
materii jako oddzielnego substytutu. Materia jest tylko produktem
energetycznym. Znakomicie wpisuje się w teorię świata dynamicznego. Jest też
dowodem w tej teorii. Kwantowa struktura świata potwierdza tą tezę. Za tą tezą
świadczą badania laboratoryjne. W świecie mikroskopowych materia nie jest
dostrzegalna. Rozmywa się na cząstki
zwane kwarkami (wobec dzisiejszej wiedzy naukowej).
W
tej kwestii liczyły się poglądy Zenona (ok. 490–430 przed Chr.). Filozof stwierdzał, że
byt jest niepodzielny, bo podzielność jest sprzeczna. Jeżeli dany byt dzielimy
na części, to każda część może ulec podziałowi i dojdziemy do części
nieskończenie małej, natomiast nie można z nieskończenie wielu części stworzyć
całości.
Poglądy wielu mędrców i filozofów jońskich
dotyczyły istnienia natury innej niż rzeczywista. Tales z Miletu nie odwoływał
się do sił nadprzyrodzonych. Nie mniej, nie obce mu było pojęcie duszy, które
przypisywał przedmiotom (materii). Jego poglądy opierały się na obserwacji
magnetyzmu (bursztynów) i jego skutków. Jak mówił, niektóre przedmioty mają
własności przyciągania na skutek istnienia czegoś w rodzaju duszy.
Heraklit zauważył zmienność świata, tym
samym opowiedział się za światem dynamicznym.
Prace Parmenidesa podsunęły myśl o
istnieniu bytu, ale i niebytu. Pojęcie nie-bytu zostało wykorzystane prze
autora do opisu funkcjonałów (miłość, radość, szczeście, zło, dobro) tj.
cząstek. Funkcjonał ma rolę stale działającą. Jest to tchnienie Boga,
nośnik Bożych działań, ale i złych ludzkich emocji. Nie należy utożsamiać funkcjonału
z energią fizyczną, choć i ona jest tchnieniem Boga. Świat opiera się na dwóch
rodzajach działań Stwórcy.
Pożyteczne są spostrzeżenia Empedoklesa
(490–430 przed Chr.), który sądził, istnieją pewne siły, które są podobne do
miłości i niezgody. Siła podobna do miłości sprawia, że te elementy łączą się
ze sobą. Siła niezgody powoduje ich rozłączenie.
Anaksagoras
(500–428 przed Chr.) mówił, że w świecie rzeczy panuje harmonijny porządek
dlatego trzeba przyjąć istnienie jakieś rozumnej siły, która wszystko
porządkuje. Siłę tą nazywał duchem (gr. nous). Anaksagoras był pierwszym
z filozofów, który wprowadził do filozofii ducha. Jest on przykładem rozumowego
dochodzenia do prawdy, że musi istnieć Stwórca.
Pitagoras (ok.
582–507 przed Chr. lub 582–507 przed
Chr.) mówił wprost: Dusza ludzka jest
doskonalsza od ciała, Dusza istnieje niezależnie od ciała.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz