Łączna liczba wyświetleń

piątek, 17 sierpnia 2018

Seksualność biblijna


          Tak jak pożywienie tak seksualność jest silnie związana z egzystencją człowieka. Nie dziwi fakt, że w Biblii jest wiele miejsc poruszających to zagadnienie. Na tej bazie opracowano szereg obrazów tłumaczących relacje Stwórcy z człowiekiem. Teksty wymagają odczytania i odpowiedniej interpretacji.
            W Księdze Rodzaju pojawia się legendarny opis Adama i Ewy i ich związku: "Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę " (Rdz 1,27); "wtedy to Pan Bóg ulepił człowieka z prochu ziemi i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia, wskutek czego stał się człowiek istotą żywą" (Rdz 2,7). Nie było wtedy nikogo, aby ten związek pobłogosławić. Nie było to potrzebne. Bóg powołując do życia Adama i Ewę osobiście zaangażował się w ten związek i było to równoznaczne z Bożym błogosławieństwem. Z tego związku narodziły się dzieci (Kain, Abel, Set i inne). Można powiedzieć, że narodziły się z prawego łoża, a związek był  monogamiczny, to jest jednego mężczyzny z jedną kobietą. Legenda jest pouczająca i nakreśla koncepcję Stwórcy.
           Realnie, pierwotne ludy poznając przyjemność z seksualności wypaczały jej sens i wykorzystywali przyjemności wynikające z potrzeb seksualnych do lubieżnych rozrywek. Księga Rodzaju o tym alarmuje. Grzeszność ludzka została  zobrazowana grzechem  legendarnych pierwszych rodziców.  
            Ta skłonność do grzechów przechodziła z pokolenia na pokolenia. Pojawiła się poligamia: "Lamek wziął sobie dwie żony"  (Rdz 4,4). Może wynikała ona z braku mężczyzn, którzy ginęli w wojnach?
             Wprowadzone zwyczaje przez ludzi nie podobały się Bogu. Istoty ludzkie zawiodły Go. Potop miał nimi wstrząsnąć. Nie na wiele to się zdało. Grzeszność kwitła nalej. Moralność upadała. Upadek ten z obrazowany został sceną szacunku synów do Noego: "Gdy potem napił się wina, odurzył się [nim] i leżał nagi w swym namiocie. Cham, ojciec Kanaana, ujrzawszy nagość swego ojca, powiedział o tym dwu swym braciom, którzy byli poza namiotem.  Wtedy Sem i Jafet wzięli płaszcz i trzymając go na ramionach weszli tyłem do namiotu i przykryli nagość swego ojca; twarzy zaś swych nie odwracali, aby nie widzieć nagości swego ojca" (Rdz 9,21–23). Noe przeklął syna Chama: "rzekł: «Niech będzie przeklęty Kanaan! " (Rdz 9,25).
           A grzeszność trwała nadal. Skutki opisane są w rozdziale o budowaniu wieży Babel (Rdz 11,1–9). Ukochany Boga Abraham naraził swoją piękna żonę Sarę na cudzołóstwo z faraonem. Faraon w porę wycofał się z adoracji Sary (Rdz 12,17–19),
           Opis Sodomy i Gomory ukazuje ogrom zepsucia na tle seksualnym. W tym czasie nie doszukiwano się związków homoseksualnych i ich zrozumienia. Opis wyraźnie wskazuje, że  szerzyło się zgorszenie z wynaturzeń seksualnych.  Sodoma i Gomora zostały zniszczone. Lot z córkami uciekł z miasta.
           Córki upiwszy ojca zmusiły go do stosunków: "Upoiły więc swego ojca winem tej samej nocy; wtedy starsza poszła i położyła się przy ojcu swoim, on zaś nawet nie wiedział ani kiedy się kładła, ani kiedy wstała.
Nazajutrz rzekła starsza do młodszej: «Oto ostatniej nocy ja spałam z ojcem; upójmy go winem także tej nocy i idź ty, i śpij z nim, abyśmy obie miały potomstwo z ojca naszego». 35 Upoiły więc i tej nocy ojca swego winem i poszła młodsza i położyła się przy nim; a on nawet nie wiedział, kiedy się kładła i kiedy wstała. 36 I tak obie córki Lota stały się brzemienne za sprawą swego ojca. Starsza, urodziwszy potem syna, dała mu imię Moab. Ten był praojcem dzisiejszych Moabitów. Młodsza również urodziła syna i nazwała go Ben-Ammi. Ten zaś stał się praojcem dzisiejszych Ammonitów
" (Rz 19,33–38).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz