Via moderna (łac. Droga
nowoczesna) to nurt filozoficzny późnego średniowiecza. Dominował w XIV wieku w
myśli scholastycznej, przede wszystkim na Uniwersytecie Paryskim. Głównym przedstawicielem
był William Ockhama. Choć powstawał i rozwijał się w obrębie katolicyzmu,
silnie wpłynął na myśl renesansową, a także na ukształtowanie filozoficznej
koncepcji reformacji.
William Ockhama (1285–1349),
filozof, teolog franciszkański. Oskarżony o herezję został wezwany na dwór
papieża Jana XXII, udało mu się zbiec, skąd udał się pod kuratelę cesarza
Ludwika IV Bawarskiego, następnie został ekskomunikowany. Oficjalnie
zrehabilitowany w 1359 roku przez papieża Innocentego VI. Zajmował się
głównie teorią poznania. Jego zwolenników nazywa się ockhamistami. Zasłynął
powiedzeniem przejętym od Johannesa Clauberga (brzytwa Ockhama): Nie należy
mnożyć bytów ponad potrzebę. W niej zawarł myśl dążenia do prostoty w
wyjaśnianiu wszelkich zjawisk filozoficzno-teologicznych. Sformułowanie to
stało się ogólną dyrektywą znamienną dla nowej drogi, zrywając ze scholastyką.
W. Ockham uznawał, że realnie istnieją
tylko substancje jednostkowe, indywidualne rzeczy, a pojęcia są jedynie nazwami
rzeczy. Inne słynne jego powiedzenie: Broń
mnie mieczem, a ja będę ciebie bronił piórem wypowiedziane do króla Ludwika Bawarskiego, u którego szukał
schronienie, po potępieniu go przez Kościół. Głosił autonomiczność dwóch władz:
Kościoła i państwa, wskazywał, że powinny one współdziałać dla dobra ogółu: Zaprawdę ten tylko służy dobru ogólnemu, kto
tego pragnie i dla celu tego pracuje, o ile mu stanowisko jego pozwala, aby
cały świat poddany był jednemu władcy. Filozoteizm reprezentuje dokładnie
takie samo spojrzenie na władzę kościelną i państwową.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz