Napisałem książkę: "Listy Pawła Apostoła w wierze rozumnej świeckiego teologa" (Coriolanus KIelce 2010), ale Apostoł Paweł nie jest moją ulubioną postacią. Nie zdobył mojego zaufania. Dlaczego? Uważam, że nie tak łatwo można zmienić się w jednym momencie, jak to miało miejsce w jego przypadku: "Szaweł ciągle jeszcze siał grozę i dyszał żądzą zabijania uczniów Pańskich" (Dz 9,1). Geny, czyli skłonności pozostają w człowieku na długo. Poza tym o jego nawróceniu wiemy tylko z jego relacji i zapewnień (opisanych przez Łukasza). Jego nauki są dalekie od mojego ideału chrześcijaństwa. W listach dopatruję się wielu jego negatywnych przekazów, które opisałem w mojej książce. Kościół potraktował go inaczej. Zdobył sympatie uczniów i autorytet. Został 13 Apostołem. Jego działalność znacznie wpłynęła na doktrynę chrześcijańską. Był on na tyle mądry, że umiał z nauk Jezusa wydobyć dobra. Przyjął więc naukę Chrystusa i nałożył na nią swoje koncepcje. Lepiej by było odwrotnie, aby przyjął naukę Chrystusa z najwyższym priorytetem, a swoje "wyimaginowane" (jak mówi klasyk Duda) teorie, np. na temat kobiet wyciszył. Jego stanowisko pełne bojaźni do Boga pochodziło z jego wiary czysto żydowskiej: "Przekonuję się, że Bóg naprawdę nie ma względu na osoby. Ale w każdym narodzie miły jest Mu ten, kto się Go boi" (Dz 10,34–35). Dobrą jego stroną był fakt, że pochodził z zewnątrz środowiska chrześcijańskiego, Jego rodzice mieli obywatelstwo rzymskie, w owym czasie rzadko przyznawane cudzoziemcom. Ojciec był faryzeuszem (Flp 2,5) z pokolenia Beniamina (Rz 11,1). Rodzice pochodzili z Giskali (współczesny Jish) w Galilei (według Hieronima ze Strydonu). Z zawodu był tkaczem płacht namiotowych. Szaweł był typowym Żydem, a zarazem człowiekiem wykształconym, nasiąkniętym wpływem kultury greckiej. Znał języki: aramejski i grecki. W Jerozolimie kształcił się u samego Gamaliela Starszego, otwartego na nowe poglądy. Choć posługiwał się z łatwością greką, myślał kategoriami aramejskimi.
Szaweł, z racji wykształcenia i pochodzenia miał szerszą perspektywę społeczno religijną. Ona to pozwoliła rozszerzyć misje apostolskie o ludy pogańskie. Pierwszy List do Tesaloniczan uważa się za najstarszy dokument chrześcijański, adresowany do gminy w Tesalonice.
Jak pisze Łukasz: "A Szaweł występował coraz odważniej" (Dz 9,22). Słowa te można też tłumaczyć, że ze sprytem (ze swoistym planem działania) wciągnął się do elity chrześcijańskiej.
adres e-mail: p.porebski@onet.pl Prywatne konto bankowe SWIFT BPKOPLPW 13102026290000950200272633 https://zrzutka.pl/z/pawel1949
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz