Łączna liczba wyświetleń

piątek, 5 czerwca 2015

Papież Pius IX (1846–1878)


          Po papieżu Grzegorzu XVI (1830–1846) wybrano papieża Piusa IX (1846–1878). Był to dobrotliwy, o błyskotliwej inteligencji kapłan. Rozpoczął swój pontyfikat od amnestii, czym zjednał sobie wiernych. Z czasem entuzjazm rzymian ucichł. Okazało się, że papież  nie jest takim liberałem, jak sądzono. 9 lutego 1849 w Rzymie proklamowano Republikę, oraz zniesienie doczesnej władzy papieża. Papież wezwał na pomoc cały chrześcijański świat. Francuski korpus zbrojny pod wodzą generała Oudinota przejął kontrolę nad Rzymem. Pius IX unieważnił konstytucję z 9 lutego.
          17 marca 1861 r. Wiktor Emanuel II (1820–1878) został pierwszym królem zjednoczonych Włoch (od 1861, z dynastii sabaudzkiej).
          W roku 1854 r. Pius IX ogłosił dogmat o niepokalanym poczęciu Maryi Panny. Syllabus (informator zawierający twierdzenia sprzeczne z nauką Kościoła) papieża Piusa IX ogłoszony został 8 XII 1864 roku wraz z encykliką Quanta cura. W nim potępił wszelkie nowoczesne idee:  panteizm, naturalizm, racjonalizm, indyferentyzm (obojętność religijna), komunizm itd.  W 1869 roku papież zwołał I Sobór Watykański, który został zawieszony w 1870 roku, kiedy wojska włoskie zdobyły Rzym. Sobór uchwalił konstytucję dogmatyczną De ecclesia Christi, która zawiera wypowiedź doktrynalną: Romani Pontificis definitiones esse ex sese irreformabiles, non autem ex consensu Ecclesiae (definicje Papieża Rzymskiego są same z siebie niezmienne, a nie wynika to ze zgody Kościoła). To zdanie oraz dogmat o nieomylności papieża w sprawach wiary i moralności kształtuje dziś w znacznej mierze stosunki w Kościele katolickim. Obok dogmatu o prymacie i nieomylności papieża ważnym wkładem soboru była konstytucja De fide catholica, która traktowała o Bogu Stworzycielu, o objawieniu, wierze, stosunku wiary do wiedzy. Dołączone kanony odrzucały ateizm, racjonalizm, materializm i panteizm. Sobór stwierdzał m.in. że możliwe jest dojście do istnienia Boga „przy pomocy rozumowania naukowego i filozoficznego”.  Dogmat o prymacie i nieomylności papieża potwierdził ogłoszoną przez tego samego papieża naukę o niepokalanym poczęciu Najświętszej Maryi Panny[1].
          Dogmat prymatu i nieomylności papieża budził najwięcej kontrowersji. Przeciwnicy powoływali się na błędy w tej  sprawie jakie zdarzyły się w historii. Padały imiona papieży: Honoriusza I, Liberiusza, Wigiliusza, Papież był jednak nieugięty i czekał na właściwy moment. Gdy kardynałowie francuscy nie mogli przybyć na kolejną sesję soborową, papież nie mając głównych oponentów zyskał większość głosów i ogłosił przeforsował swój zamysł.  Ojcowie soborowi (zdecydowaną większością głosów) orzekli, iż władza papieska jest bezpośrednią i najwyższą władzą jurysdykcyjną nad całym Kościołem katolickim w sprawach wiary, obyczajów i funkcjonowania instytucji kościelnych; wypowiadając się w tych sprawach ex cathedra, papież posiada wsparcie Boże obiecane niegdyś św. Piotrowi, co czyni przedstawiane przezeń definicje nieomylnymi i niezmiennymi. Dogmat ten do dzisiaj budzi kontrowersje i zamiast podnosić prestiż, wyraźnie go obniża.
          Papież nigdy nie przyjął do wiadomości, że proklamowana Republika Włoch pozbawi Kościół jego obszarów i ograniczy Państwo Watykańskie do 44 hektarów. Papież obłożył ekskomuniką wszystkich, którzy przyczynili się do tego. Sam ogłosił się więźniem Watykanu.


[1] Dogmat ten wykorzystany zostanie do dogmatu o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny (1950) oraz wyjaśnienia kwestii kapłaństwa kobiet przez Jana Pawła II.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz