Uwaga. Cytaty z Syllabusa
są opiniami z którymi Kościół się nie zgadza!
S: Prawa moralne bynajmniej
nie potrzebują boskiej sankcji i nie jest wcale potrzebne, by ludzkie ustawy
zgadzały się z prawem natury lub moc obowiązującą czerpały z Boga.
F: Nie o sankcje chodzi. Źle się dzieje, gdy omija się
prawo naturalne. Ono od samego Boga pochodzi.
S: Wiedza filozoficzna i moralna oraz świeckie ustawy
mogą i powinny być niezależne od autorytetu Boga i Kościoła.
F: Mogą być, ale szkoda mądrości, które wnoszą.
S: Nie należy uznawać innych
sił niż te, które tkwią w materii, a wszelki porządek moralny i uczciwość
powinny polegać na gromadzeniu i powiększaniu majątku i zaspokajaniu pragnień.
F: Pozostawiam do dyskusji.
S: Niesprawiedliwość, która przyniosła sukces, nie
uwłacza świętości prawa.
F: Ryzykowna teza.
S: Należy głosić zasadę
nieinterwencji i jej przestrzegać.
F: Pachnie tu grzechem
zaniechania.
S: Wolno odmawiać
posłuszeństwa legalnym władcom, a nawet buntować się przeciwko nim.
F: Jak nie ma innego wyjścia, a
jest się przekonanym o słusznej racji.
S: Złamanie najświętszej
przysięgi oraz wszelki czyn zbrodniczy lub haniebny, sprzeczny z wieczystym
prawem, nie tylko nie zasługują na potępienie, ale stają się całkiem dozwolone
i godne największej pochwały, jeśli dokonane zostały w imię miłości ojczyzny.
F: Tak, o ile jest mocne
uzasadnienie czynu.
S: Nie można przedłożyć
żadnego dowodu, że Chrystus wyniósł małżeństwo do godności sakramentu.
F: Ja też tak myślę, choć mam w tej sprawie przekonania
tradycyjne. Przysięgają sobie wzajemnie przyszli małżonkowie. Wszyscy inni, w
tym Stwórca, są jedynie świadkami tej uroczystości. Godność sakramentu
małżeństwa jest wytworem ludzkim, a nie boskim.
S. Sakrament małżeństwa jest tylko uzupełnieniem
kontraktu i może zostać od niego oddzielony; sakrament polega na
błogosławieństwie dla małżonków.
Według prawa naturalnego węzeł małżeński nie jest
nierozerwalny, a w rozmaitych przypadkach rozwód (we właściwym znaczeniu) może
być usankcjonowany przez władzę świecką.
Kościół nie ma możności wprowadzenia zrywających
przeszkód małżeńskich; możność ta przysługuje władzy świeckiej, która może też
znieść przeszkody istniejące.
F: Zgoda.
S: Zniesienie świeckiej suwerenności, z której korzysta
Stolica Święta, bardzo by posłużyło wolności i szczęśliwości Kościoła.
F: Też tak myślę.
S. W naszej epoce nie jest już
użyteczne, by religia katolicka miała status jedynej religii państwowej, z
wykluczeniem wszystkich innych wyznań.
F: Zgoda.
S: Chwalebne jest więc, że w
pewnych krajach uważanych za katolickie ustawy zezwalają, by przybysze mogli
tam sprawować publicznie swoje nabożeństwa.
F: To kwestia dobrej woli i
empatii do innych.
S: Jest bowiem fałszem, jakoby wolność prawna wyznań i
pełne prawo wszystkich do manifestowania jawnie i publicznie wszelkich swoich
opinii i mniemań, prowadziły do łatwiejszego ulegania przez ludy zepsuciu
moralnemu i duchowemu i sprzyjały zasadzie indyferentyzmu.
F: Jest w tym coś z na rzeczy.
S. Papież rzymski może i powinien pogodzić się i
pojednać z postępem, liberalizmem i cywilizacją współczesną.
F: Jest to warunek dalszej koegzystencji na świecie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz