Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 7 czerwca 2015

Syllabus odc. 2/4


Uwaga. Cytaty z Syllabusa są opiniami z którymi Kościół się nie zgadza!

S. Ludzie mogą znaleźć drogę do wiecznego zbawienia i osiągnąć to wieczne zbawienie przez praktykowanie jakiejkolwiek religii.
Należy mieć przynajmniej zasadną nadzieję co do zbawienia wiecznego tych wszystkich, którzy w żaden sposób nie przynależą do prawdziwego Kościoła Chrystusowego.

F. Jestem zwolennikiem apokatastazy, czyli poglądu, o zbawieniu wszystkich ludzi (idea pustego piekła). W Polsce przedstawicielem teologii apokatastazy jest ks. prof. Wacław Hryniewicz.

S. Protestantyzm nie jest niczym innym, jak tylko jedną z różnych form tej samej prawdziwie chrześcijańskiej religii, w której tak samo można się podobać Bogu, jak i w Kościele katolickim.

F. I słusznie.

S. Kościół nie jest społecznością prawdziwą i doskonałą, w pełni wolną; nie posiada własnych, stałych praw nadanych przez boskiego Założyciela; do władzy świeckiej należy określenie praw Kościoła i granic, w których może on z nich korzystać.

F. Kościół uzurpuje sobie prawa nadane przez Jezusa Chrystusa. Źródła ewangeliczne nie dają jednak w 100 % pewności. W ewangeliach są również koncepcje ewangelistów. Słowa Jezusa mogły ulec zmianie podczas redakcji, korekcji i podczas tłumaczeń ewangelii. Przyjmując słowa Jezusa literalnie Kościół naraża się na nadużycia i manipulacje. Warto prowadzić dalsze badania nad wyłuskaniem prawdziwych słów Jezusa, bo mają w sobie wartość niezwykłą.

S. Władzy kościelnej nie wolno wykonywać bez pozwolenia i zgody rządu świeckiego.

F. Jestem przeciwnikiem jakiekolwiek ingerencji władzy świeckiej w sprawach Kościoła na szczeblu doktryny wiary, obrzędów, kultu i administracji zasobami kapłańskimi. Dramat ten trwa od IV wieku, kiedy to Kościół stał się właścicielem państwa kościelnego.

S. Kościół nie ma władzy ustalania z mocą dogmatu, że religia Kościoła katolickiego jest jedynie prawdziwą.

F. Tak może myśleć tylko ten, kto nosi w sobie pychę.

S. Obowiązek [wierności wierze], jakiemu podlegają katoliccy nauczyciele i pisarze, ogranicza się do tego, co zostało jako dogmat wiary podane do wierzenia nieomylnym orzeczeniem Kościoła.

F. Wszystkiego czego dotknął się człowiek staje się niedoskonałe i omylne. Nie ma więc nieomylnego orzeczenia Kościoła, a dogmaty są tylko zbliżeniem do prawdy (św. Tomasz z Akwinu), lub nie mają jej wcale.

S: Papieże rzymscy i sobory powszechne wykraczały poza granice swej władzy, przywłaszczały sobie prawa władców, a nawet błądziły w ustaleniach dotyczących wiary i moralności.

F: Zbyt ogólnikowe, aby odnieść się szczegółowo

S: Kościół nie ma prawa do używania siły, ani żadnej władzy doczesnej bezpośredniej lub pośredniej.
Oprócz władzy należącej do godności biskupów, jest im przypisana inna, doczesna, przyznana wprost lub milcząco przez władzę świecką, którą owa władza świecka może swobodnie odwołać.

F: Używanie siły jest oznaką słabości. Władza polega przede wszystkim na służbie innym.

S: Kościół nie ma naturalnego i legalnego uprawnienia do nabywania i posiadania.

F: A niby dlaczego? Kościół instytucjonalny jest podmiotem też gospodarczym. Powinien posiadać takie same prawa i obowiązki jak inne podmioty.

S: Słudzy Kościoła i papież rzymski powinni być wykluczeni od odpowiedzialności i władzy w sprawach doczesnych.

F: Odwrotnie, powinni być odpowiedzialni za moralną stronę egzystencji społeczeństwa, wiernych.

S: Biskupi nie mają prawa ogłaszania bez pozwolenia rządu nawet listów apostolskich.
Łaski [przywileje, nominacje] przyznane przez papieża rzymskiego mają być uważane za nieważne, jeśli je uproszono bez pośrednictwa rządu.
Immunitet Kościoła i duchownych opiera się na prawie świeckim.

F: Kościołowi, który działa w przestrzeni duchowej należy się swoboda działania pod warunkiem, że Kościół cieszy się zaufaniem społecznym. Wszelkie swobody w działaniu powinny być objęte konkordatem.

S: Należy całkowicie znieść, nawet bez porozumienia ze Stolicą Apostolską i mimo jej sprzeciwu, sądownictwo kościelne w sprawach doczesnych, czy to cywilnych czy karnych, dotyczących osób duchownych.
Osobisty immunitet, na mocy którego duchowni są wyłączeni od obowiązku służby wojskowej, może być zniesiony bez żadnego naruszania naturalnego prawa i sprawiedliwości; postęp społeczny domaga się tego zniesienia, zwłaszcza w społeczeństwie o liberalnej formie rządów.

F: Na terenie Państwa Watykańskie nie. Poza nim, wyłącznie w sferze praw i obowiązków wynikających z przynależności do Kościoła.

S: Zarządzanie nauczaniem kwestii teologicznych nie należy wyłącznie i z właściwego i przyrodzonego prawa do jurysdykcji władzy kościelnej.

F: Wszelkie sprawy związane z teologią należą wyłącznie do Kościoła.

S: W średniowieczu przeważał pogląd tych, którzy porównywali papieża rzymskiego do udzielnego księcia rządzącego Kościołem powszechnym.

F: Kościół zapracował sobie na taką opinię.

S: Nic nie stoi na przeszkodzie, by na mocy dekretu soboru powszechnego lub postanowienia ogółu ludów, godność papieska została przeniesiona z biskupa i miasta Rzymu na innego biskupa i miasto.

F: To sprawa wyłącznie Kościoła.

S: Decyzje soboru narodowego nie podlegają dalszej dyskusji i administracja świecka może wymagać, by według nich postępowano.
Można ustanawiać Kościoły narodowe niezależne od władzy papieża rzymskiego i całkiem oddzielone.

F: Sobory narodowe, jak i Kościoły narodowe to nieporozumienie. Kościoły narodowe to inne religie (choć mogą być chrześcijańskie).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz