Racjonalne pojmowanie świata jakie było u podstawy
Oświecenia uległo skruszeniu. Romantyzm kształtował się jako konsekwencja
kryzysu świadomości ludzi oświecenia, w wyniku kompromitacji racjonalizmu,
upadku wiary w harmonijny rozwój świata. Jednym z założeń było przekonanie o
rewolucyjnym rozwoju świata. Charakter epoki określa preferowanie intuicji,
wyobraźni, natchnienia, jak też subiektywizmu w ujmowaniu świata. Dominowały
tendencje indywidualistyczne, których przejawem był kult jednostki wybitnej.
Odrzucono kanony, reguły. Funkcjonowało przekonanie o głębokim zespoleniu
rzeczywistości ze sztuką. Pierwsze oznaki odczuć o charakterze immanentnym
wyłoniło się w sztuce, w poezji, malarstwie i muzyce. Epoka romantyzmu pojawiła
się w latach 90-tych XVIII wieku. Stanowiła niejako bunt przeciw sztywnym zasadom
życia arystokracji i mieszczaństwa oraz naukowemu podejściu do natury i
człowieka. Naczelne hasło Rewolucji Francuskiej – wolność, równość,
braterstwo stało się drogowskazem dla nowego kierunku myślenia. Siłą
napędową romantyzmu była tęsknota za rajskim światem, poszukiwanym poza nudną
codziennością, poczucie beznadziei, a nawet spalenia się w poszukiwaniu ideału,
głównie idealnej miłości. Nastąpiło rozszerzenie zakresu tematyki literackiej.
Dominującymi rodzajami literackimi były: liryka i dramat. Być może długi czas
braku nowych odkryć o istotnym znaczeniu naukowym znużyło oczekujących na
rozszyfrowanie przyrody.
Romantycy zwrócili się ku wewnętrznemu życia człowieka.
Człowiek posiada w sobie duchowość, uczucia i emocje. Każdy człowiek jest inny.
W każdym człowieku drzemią namiętności. Wartość człowieka jest w nim, w jego
duszy. Typowy romantyczny bohater jest buntownikiem, szalony i
nieprzewidzialny. Dla niego liczy się miłość, nawet niespełniona. Gotów oddać
życie za ideały, za ojczyznę. Dominacja uczucia nad rozumem. Przykładem
buntownika, który komponował nie na zlecenie, ale pod natchnieniem był Ludwig
van Beethoven (1770–1827) Wielokrotnie podkreślał, że nie jest tradycyjnym
muzykiem-rzemieślnikiem, bo jego misją jest tworzenie arcydzieł. Fascynowano
się dziełami Szekspira, czyli tego autora który wprowadził elementy
tajemniczości i grozy do literatury oraz złamał konwencje antyczne w dramacie.
W tym nurcie był Polak Juliusz Słowacki (1809–1849; Balladyna).
W romantyzmie było przekonanie że świat można (i trzeba)
poznawać za pomocą pozarozumowych środków (irracjonalizm) takich, jak: wiara,
intuicja, przeczucie, uczucia, wizje (Romantyczność Adama Mickiewicza,
1798–1855). Wierzono w kontakty z siłami pozaziemskimi (mistycyzm). Za pomocą
snu można kontaktować się ze światem nadprzyrodzonym. Głębokie zainteresowanie
było historią, która dla romantyków staje się kopalnią wiedzy i źródłem
inspiracji. Literatura romantyczna uwielbia elementy fantastyczne, a
więc np.: zamiana kobiety w ryby, postacie duchów zmarłych mężów, zjawy,
kobiety-syreny, itp. (Ballady i
romanse Adama Mickiewicza). Fascynowano się romantyczną kulturą Wschodu
(Orientalizm). Chodzi tu w szczególności o kulturę arabską, muzułmańską (Sonety
krymskie Adama Mickiewicza, Giaur George`a Byrona).
Z romantyzmem związane było także przeświadczenie o
konieczności walki z tyranią, z zniewoleniem człowieka, z uprzedzeniami
społecznymi i rasowymi. Przeświadczenie to zaowocowało wieloma zrywami o
charakterze rewolucyjnym lub narodowym, jakie miały miejsce niemal w całej
Europie. Zrywy te to między innymi: powstanie Greków przeciwko Turkom (1821),
powstanie dekabrystów w Rosji (1825), rewolucja lipcowa we Francji (1830),
powstanie listopadowe (1830-1831) i Wiosna Ludów (1848) oraz powstanie
styczniowe (1863–1864) w Polsce.
Stosowano wielkie metafory nowego paradygmatu tożsamości
narodowej i wiary (prometeizm chrześcijański). Obraz papieża w Kordianie
z 1834 roku jest znany i opisany walczący z przeznaczeniem, nieuchronnością
wydarzeń historycznych, a czasem nawet z samym Bogiem. Akcja utworów często
jawi się w ciemności, tajemniczości, w miejscach odludnych sprzyjających
kontemplacji (Ballady i romanse Adama Mickiewicza). Fascynowano się
kulturą ludu, ludową moralnością (Ballady i romanse, Dziady część II i IV
Adama Mickiewicza), twórczością, językiem, obyczajami. Wszystko to stało się w
romantyzmie inspiracją literacką. Jednym z podstawowych wyróżników człowieka
romantyzmu był indywidualizm. Indywidualista to człowiek osamotniony,
wyobcowany, natchniony (najczęściej poeta), niezależny, wolny, mający poczucie
własnej wyjątkowości i niezależności. Mocno eksponowany był profetyzm, tj.
przewidywanie przyszłości (Nie-Boska komedia Zygmunt Krasiński, 1812–1859).
Podobnie posługiwano się motywami szaleństwa, zbrodni, okropności, ale i zapału
i namiętność w ukazywaniu świata (Doktor Jackyll i Mr Hyde Roberta
Louisa Stevensona, Frankenstein, czyli nowy Prometeusz Mary
Shelley, Opowieści niesamowite Edgara Allana Poego, Lilie Adama
Mickiewicza). Romantyzm przedstawiał bohaterów samotnych, zbuntowanych,
skłóconych z całym światem, zakochanych nieszczęśliwą miłością, rozczarowanych
(Byron, Goethe).
Wielcy inni polscy pisarze i poeci z okresu romantyzmu
to: Kazimierz Brodziński, Aleksander Fredro, Seweryn Goszczyński, Klementyna
Hoffmanowa, Antoni Malczewski, Zygmunt Krasiński, Józef Ignacy Kraszewski,
Teofil Lenartowicz, Maurycy Mochnacki, Cyprian Kamil Norwid, Wincenty Pol,
Henryk Rzewuski, Juliusz Słowacki, Władysław Syrokomla, Kornel Ujejski, Maria
Wirtemberska, Narcyza Żmichowska.
Malarzami z okresu romantyzmu to: Caspar David Friedrich –
malarz niemiecki, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli romantyzmu.
Najsłynniejsze obrazy to: Wrak statku, Morze lodu, Wędrowiec w
morzu mgły, Skały kredowe na Rugii, Opactwo w dąbrowie.
Francisco José Goya – malarz hiszpański. Kiedy rozum śpi, budzą się upiory,
Rozstrzelanie powstańców madryckich, Kolos, Okropności wojny, Saturn pożerający
jedno ze swoich dzieci. Eugène Delacroix – czołowy przedstawiciel
francuskiego romantyzmu. Barka Dantego, Rzeź na Chios, Grecja
ginąca na ruinach Missolungi, Wolność wiodąca lud na barykady, Portret
Chopina , Sułtan Maroka ze świtą, Wesele żydowskie w Maroku.
Czołowymi muzykami byli: Fryderyk Franciszek Chopin (1810–1849)
– największy polski kompozytor uważany za czołowego przedstawiciela
romantyzmu w Europie. Komponował: polonezy, mazurki, nokturny, preludia, walce,
ballady, koncerty fortepianowe. Felix Mendelssohn Bartholdy – niemiecki
kompozytor. Skomponował: uwerturę koncertową do Snu nocy letniej
Szekspira, Marsza Weselnego, uwerturę koncertową Hebrydy, Symfonię Szkocką, IV
Symfonię, tzw. Włoską, Pieśni bez słów, oratoria: Święty Paweł i Eliasz.
Edvard Hagerup Grieg – był pianistą i kompozytorem norweskim. Skomponował:
Marsz żałobny pamięci Rikarda Nordraaka, Sześć pieśni orkiestrowych, muzykę
do dramatu Peer Gynt Henryka Ibsena, muzykę do dramatu Sigurd
Jorsalfar Bjørnstjerne Bjørnsona, melodramat Bergliot, Tańce
symfoniczne, Trzy utwory orkiestrowe z Sigurda Jorsalfa. Johannes
Brahms – niemiecki kompozytor, pianista i dyrygent. Skomponował: 4 symfonie: (w
tym słynne: Patetyczna, Pastoralna, Eroika, Elegijna), 2 uwertury (tym: Uroczysta
uwertura akademicka, Tragiczna), koncerty fortepianowe, skrzypcowe,
pieśni, utwory organowe. Louis Hector Berlioz – kompozytor francuski, pisarz i
krytyk muzyczny. Skomponował: symfonie (np.: Symfonia fantastyczna, Romeo i
Julia), opery (np.: Potępienie Fausta, Beatrycze i Benedykt), Requiem,
Oratorium Dzieciństwo Chrystusa. Ferenc Liszt – kompozytor i pianista
węgierski. Skomponował: Symfonię faustowską, Symfonię dantejską, 3 Marzenia
miłosne, Rapsodie węgierskie, Węgierska msza koronacyjna, koncerty
fortepianowe. Piotr Iljicz Czajkowski - rosyjski kompozytor. Skomponował:
balety (Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna, Dziadek do orzechów), opery (np.:
Mazepa, Eugeniusz Oniegin, Dziewica orleańska), symfonie (np.: Patetyczną,
Zimowe marzenia), suity orkiestrowe, koncerty skrzypcowe i fortepianowe.
Franciszek Piotr Schubert – kompozytor austriacki, prekursor romantyzmu w
muzyce. Skomponował: symfonie (np.: Tragiczna, Mała), Niemiecką mszę, walce,
sonaty, fantazje, cykle pieśni. Robert Alexander Schumann - niemiecki
kompozytor i pianista. Skomponował: 250 pieśni, symfonie (np.: Wiosenna,
Reńska), uwertury, utwory fantastyczne.
Czołowymi
pisarzami byli: George Gordon Byron – największy twórca romantyzmu
angielskiego, a z całą pewnością i europejskiego. Jego życie naznaczone było
skandalami, licznymi romansami, kontaktami z innymi wielkimi romantykami,
podróżami. Byron zmarł z powodu silnej gorączki podczas walk o niepodległość
Grecji. Miał zaledwie 36 lat. Najważniejsze utwory to: Wędrówki Childe
Harolda, Giau Korsarz , Don Juan, Manfred, Kain. Walter Scott – był
szkockim powieściopisarzem i poetą związanym przede wszystkim z Edynburgiem.
Otrzymał staranne wykształcenie, był adwokatem. Literatura europejska
zawdzięcza mu zainteresowanie kulturą ludową, a także stworzenie dość
specyficznych powieści historycznych, w których mamy elementy fantastyczne i
ludowe. Napisał: Waverley, Rob Roy, Narzeczona z Lammermoor,
Ivanhoe, Talizman. Johann Wolfgang Goethe – największy
poeta tzw. okresu „burzy i naporu”, a potem romantyzmu w Niemczech. Był
niezwykle wykształcony, związany z księciem sasko-weimarskim, na dworze którego
pełnił służbę. Odbył podróże do Włoch i Szwajcarii, ale zmarł w
samotności po śmierci żony w Weimarze w 1832 roku. Jego poezja wywarła ogromy
wpływ na literaturę europejską. Dzieła: Cierpienia młodego Wertera, Powinowactwo
z wyboru, Torquato Tasso, Faust, Prometeusz, Wezwanie
do Neapolu, Król Elfów, Uczeń czarnoksiężnika, Herman i
Dorota. Friedrich Schiller – znana jest dziś wielka przyjaźń, która
łączyła go z Goethem. Był lekarzem, prawnikiem, wykładowcą historii i
filozofii, twórcą teatru. Już w wieku 18 lat zdobył sławę dramatem Zbójcy, ale
został aresztowany i musiał uciekać. Oprócz wspomnianego dramatu napisał
jeszcze: Intryga i miłość, Wilhelm Tell, Dziewica Orleańska, Oda do radości,
Don Carlos. Francuska Victor Hugo – był poetą, pisarzem,
dramaturgiem romantyzmu francuskiego. Powieści: Katedra Marii Panny w
Paryżu, Nędznicy. Poezja liryczna: Ody i ballady, Legenda
wieków: Sztuki: Cromwell, Król się bawi, Lukrecja Borgia, Marya
Tudo. Aleksander Puszkin – rosyjski poeta, dramaturg i prozaik,
którego dzieła maiły ogromny wpływ na rozwój romantyzmu w Europie. Należał do
dekabrystów, występował przeciwko tyranii cara, co przypłacił zsyłką na
południe Rosji oraz kontrolą jego dzieł do końca życia. Napisał: Rusłan i
Ludmiła, Jeniec kaukaski, Trzech Budrysów, Borys Godunow, Eugeniusz Oniegin.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz