Kolejnym dowodem
radykalności Jezusa jest zmiana interpretacji piątego przykazania: Nie
zabijaj (Wj 20,13). A ktokolwiek rzecze bratu swemu: "Racha"; będzie
winien rady, a ktokolwiek rzecze: Błaźnie! będzie winien ognia piekielnego."
(Mt 5,22). Słowo "Racha" jest różnie tłumaczone.
Biblia paulistów używa słowa "głupcze". Dzisiejsze znaczenie tych
słów uważa się za mało agresywne. Mimo łagodnej wymowy, Jezus radykalnie się
jemu sprzeciwia. i grozi surowymi konsekwencjami. Z tego sprzeciwu można
odczytać, że nie wolno ranić bliźniego żadnym słowem, choćby
najskromniejszym w ocenie. "Nie
wolno" jest nowym nakazem moralnym. Imperatyw jest jednoznaczny i
stanowczy. Odnosi się do wyboru: albo jesteś dla bliźniego miły, albo nie. Nie
wolno być zarazem miłym, a jednocześnie wbijać słowny jad, który zabija
poczucie godności człowieka.
Szóste przykazanie interpretowane przez Jezusa budzi moje
zastrzeżenia. Odbieram je jako wypowiedź Mateusza, autora Ewangelii. W tekście
jest za dużo sprzeczności w nakazem miłości bliźniego. Wypowiedzi na temat
seksu są ulubionym tematem biblijnym. Nie znaczy, że za nim stoi Jezus. Autor
użył charakterystycznej przenośni literackiej: Jeśli więc prawe twoje oko
jest ci powodem do grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest dla
ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało być
wrzucone do piekła. I jeśli prawa twoja ręka
jest ci powodem do grzechu, odetnij ją i odrzuć od siebie. Lepiej bowiem jest
dla ciebie, gdy zginie jeden z twoich członków, niż żeby całe twoje ciało miało
iść do piekła (Mt 5,27–30).
Słowa: Powiedziano też: Jeśli kto chce oddalić swoją
żonę, niech jej da list rozwodowy. A ja wam powiadam: Każdy, kto oddala swoją
żonę - poza wypadkiem nierządu - naraża ją na cudzołóstwo; a kto by oddaloną
wziął za żonę, dopuszcza się cudzołóstwa (Mt 5, 31–32) nie licują z
Miłością i dobrocią Jezusa. Dopatruję się tutaj starotestamentalnej nagonki na
kobiety i krzywdzące ich prawo. Jezus kobiety szanował. Judaizm kobietami
2 zasadzie gardził.
Wypowiedź na ósme przykazanie jest dalekim echem
przekazu Jezusowego. Jezus był zwolennikiem krótkiej odpowiedzi: Niech wasza
mowa będzie: Tak, tak; nie, nie (Mt 5,37).
Dotychczasowa analiza Ewangelii Mateusza wskazuje, że
jest to dzieło opisujące koncepcje religijne Mateusza. On w usta Jezusa
wprowadził własne przemyślenia i konstrukcję wiary. Uczynił podobnie, na wzór
hagiografów starotestamentalnych. Nauki Jezusa jest tu niewiele. Dalekie echa
Jego mądrości. Aby wydobyć z tekstu prawdziwą intencje Jezusa trzeba się
porządnie napracować. Trudno jest z
takiego zamazanego tekstu portretować Jezusa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz